فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۷۱۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

مرزهای خلاقیت هنری / چالش‌های حقوقی موسیقی در عصر هوش مصنوعی

مرزهای خلاقیت هنری / چالش‌های حقوقی موسیقی در عصر هوش مصنوعی

هاروی میسون جونیور، مدیرعامل آکادمی ریکورد، اعلام کرد که جوایز گرمی این سازمان، در نهایت موسیقی تولیدشده هوش مصنوعی را خواهد پذیرفت. او توضیح داد که تنها انسان‌ها اجازه ارسال موسیقی دارند، اما می‌توان در فرآیند تولید، از هوش مصنوعی استفاده کرد. میسون گفت: « با این‌که این موضوع مرز حساسی دارد، اما به مرور زمان تکامل خواهد یافت. من امیدوارم تا جایی ادامه دهیم که خلاقیت انسانی در بالاترین سطح را جشن بگیریم.»

به گزارش تجارت نیوز،

رشد و نفوذ هوش مصنوعی -همانطور که در سیلیکون ولی رخ داد- در هنر بسیار محسوس است. همه به این موضوع فکر می‌کنند که آیا هوش مصنوعی جای‌شان را می‌گیرد؟ برای مثال، درمورد موسیقی، چه بر سر حق کپی رایت و حق امتیازها می‌آید؟ تلاشی که افراد برای رسیدن به هنرشان کرده‌اند، چه می‌شود؟

از بی‌اعتمادی تا فرصت‌های جدید

میسون گفت که این نگرانی‌ها در حوزه صنعت نیز وجود دارد. برخی ترسیده و نگران، و برخی هیجان‌زده و خوش‌بین هستند. برخی هنرمندان خواستار حذف تصویرهای غیرواقعی‌ای از خودشان هستند که با هوش مصنوعی تولید شده و برخی دیگر به شرط دریافت مبلغی، از این تصویرها استقبال می‌کنند.

دیوانته، یک موزیسین، در این باره گفت: «من معتقدم که هوش مصنوعی به هیچ وجه نباید جایی در موسیقی داشته باشد. فقط برای وظایف روزمره باید از آن استفاده کرد. به عنوان یک هنرمند می‌گویم که هوش مصنوعی در حال تسلط بر این جهان است. اکنون افراد به راحتی می‌توانند خودشان در حوزه‌ای که من تمام زندگی‌ام را برایش گذاشته‌ام، جای دهند.»

اما هنرمند دیگری که برای شرکت فناوری بزرگی کار می‌کند، گفت: «من فکر می‌کنم که بسیار از موسیقی‌دانان، مخصوصا آن‌هایی که موفق نشده‌اند، دیدگاه‌شان به هوش مصنوعی مثل لیوانی نیمه‌خالی است. باید بگویم همانطور که انقلاب صنعتی منجر به بی‌کاری گسترده نشد و اتفاقا برعکس، شغل‌های جدیدی هم ایجاد کرد، هوش مصنوعی هم همین‌گونه است. هنرمندان، به ویژه موسیقی‌دانان، باید نگرش خود را تغییر و به راه‌شان ادامه دهند.»

قوانینی برای حفاظت از هنر هنرمندان

میسون بیان کرد که در حال حاضر، از هوش مصنوعی بیشتر در فرآیند مسترینگ و یکسان‌سازی صداها استفاده می‌شود. در حال حاضر بزرگ‌ترین نگرانی صنعت موسیقی این است که مردم برای استفاده از آثار هنرمندان، مجوزهای درستی را به‌طور صحیح دریافت کنند و این‌که اعتبار انسان‌ها مستقل و جدا از هوش مصنوعی باشد. این‌گونه، هنرمندان به‌طور عادلانه‌ای از حقوق‌شان، مثل کپی‌رایت یا شباهت به هنرمند دیگری، بهره‌مند خواهند شد. او افزود که هوش مصنوعی‌ها بر این اساس دارند آموزش می‌بینند و مسئله تضمین حقوق در سطح صنعت موسیقی پابرجاست.

در راستای این مسائل و حمایت از خط قرمزهای بیشتر برای استفاده از هوش مصنوعی، میسون، کمپین هنر انسانی راه انداخته است. او در طرح «قانون الویس» که در تنسی تصویب شد، نقش داشت. این قانون به هنرمندان کمک می‌کند تا از صدای خود در برابر استفاده غیرمجاز دیگران حفاظت کنند. او، همچنین، طرفدار «قانون تقلب‌نکردن هوش مصنوعی» و «قانون تقلب‌نکردن» که از خالقان در برابر تقلب‌های هوش مصنوعی حمایت می‌کند، است.

این مسئله‌ای است که سریع‌تر از قانون‌گذاری پیشرفت می‌کند. برای مثال، در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا، زمانی که دونالد ترامپ از تصاویر ساختگی تیلور سوئیفت برای کمک به کمپینش استفاده کرد، در وضعیت حقوقی دشواری قرار گرفت. قانون «الویس» به قدر جدید است که هیچ تجربه مشابهی درمورد این‌که چگونه می‌توان از هنرمندی این چنینی محافظت کرد، وجود نداشت.

محدودیت یا نوآوری؟

باتوجه به این‌که قانون‌گذاری بیشتر در این باره، مخصوصا در صنعت موسیقی، موضوع بسیاری از بحث‌ها در سیلیکون ولی شده است، فشارهای بسیاری وارد می‌شود. بعضی از ارائه‌دهندگان هوش مصنوعی خواهان رویکردی آزادانه‌تر در روزهای آغازین این فناوری هستند. آن‌ها باور دارند که محدودیت‌های بیش از حد، نوآوری را می‌کشد. برخی دیگر با نگاهی اجتماعی، خواستار جلوگیری از تاثیرات سوئی هستند که هوش مصنوعی می‌تواند بر مردم داشته باشد.

دیوانته، احساس می‌کند که بین آنچه که برای تنظیم هوش مصنوعی انجام می‌شود و آنچه که باید انجام شود، ارتباطی وجود ندارد. از نظر او یا باید توسعه هوش مصنوعی کندتر شود، یا نوآوری‌هایی برای حفاظت از موسیقی ایجاد شود؛ مثل فیلترهایی که می‌توانند صدای AI را از انسان تشخیص دهند. او معتقد است: «مردم اهمیتی به آنچه مصرف می‌کنند، نمی‌دهند. از نظر آن‌ها، این دقیقا یک موقعیت «مشکل من نیست» است.»

میسون گفت: «در مورد صنعت ما و جامعه خلاقانه هنوز نگرانی و عدم‌قطعیت وجود دارد؛ چرا که  به نظر نمی‌رسد حفاظتی در این حوزه وجود داشته باشد.»

تا قبل از سال 2020 که میسون رئیس آکادمی ریکوردینگ شد، هوش مصنوعی به ندرت مورد بحث بود، اما از سال 2023 همه چیز تغییر کرد؛ آهنگی ساخته‌شده با هوش مصنوعی از دریک و دویکند وایرال شد. مردم آن را دوست داشتند و شخصی که آن را ساخته بود، از احتمال ورود آهنگش به گرمی‌ها صحبت کرد. آکادمی باید به سرعت آماده مواجهه با چیزی می‌شد که قبلا هرگز با آن روبه‌رو نشده بود. میسون گفت: «این اتفاق، نقطه شروع توجه ما به این موضوع بود.»

در عین حال، میسون باور دارد که آدم‌ها، همانطور که با شکل‌های دیگری از فناوری سازگار شدند، به تعامل با هوش مصنوعی هم سازگار خواهند شد. او گفت: «ما موسیقی‌های عالی‌ای با هوش مصنوعی خواهیم ساخت؛ فقط می‌خواهم مطمئن شوم که این اتفاق به شیوه‌ای عادلانه، برای خالقان انسانی رخ دهد.»

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.