فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۱۰۱

نگاهی به آمار معاملات هفته سوم مهرماه در فرابورس

۲۴ درصد ارزش معاملات خرد فرابورس به یک صنعت رسید

نگاهی به آمار معاملات هفته سوم مهرماه در فرابورس

ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام فرابورس در هفته منتهی به 20 مهرماه بر دو هزار میلیارد تومان بالغ شد که در این میان سرمایه‌گذاران بیشترین دادوستدها را در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری ثبت کردند تا این گروه به‌ تنهایی 24 درصد از ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دهد.

به گزارش تجارت نیوز،

در سومین هفته کاری مهرماه جاری شاهد دست‌به‌دست شدن بیش از 34 میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش 586 هزار و 460 میلیارد تومان در بازارهای فرابورس بودیم که حاکی از رشد 330 درصدی ارزش و افزایش 25 درصدی حجم مبادلات نسبت به هفته ماقبل است.

بررسی عملکرد هفتگی بازارها به تفکیک نشان می‌دهد معامله‌گران سهام در بازار دوم معاملاتی به ارزش دو هزار و 965 میلیارد تومان را ثبت کردند که نسبت به دومین هفته مهرماه، 248 درصد رشد کرده است.

این در حالی است که ارزش دادوستدها در بازار اول در پی کاهش 31 درصدی به 696 میلیارد تومان رسید. در بازار پایه نیز معاملات 831 میلیارد تومانی انجام شد که 43 درصد نسبت به هفته پیشین افت کرده است.

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم بازارهای نوآفرین و ابزارهای مشتقه به ترتیب از دادوستد معاملاتی به ارزش 5 و 23 میلیارد تومان میزبانی کردند.

شاخص کل فرابورس نیز با افت کمتر از یک درصدی در آخرین روز کاری هفته سوم مهرماه در سطح 21 هزار و 985 واحدی قرار گرفت.

همچنین ارزش بازار فرابورس با 0.8 درصد رشد هفتگی به 2.4 میلیون میلیارد تومان رسید.

بررسی عملکرد بازار ابزارهای نوین مالی

بازار ابزارهای نوین مالی با رشد 25 و 338 درصدی هفتگی متغیرهای حجم و ارزش مبادلاتی همراه بود. در این بازار 24 میلیارد و 500 میلیون برگه به ارزش حدودی 582 هزار میلیارد تومان تغییر مالکیت یافت.

در این میان خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن در هفته گذشته اقدام به معامله 1.5 میلیون ورقه تسه به ارزش 168 میلیارد تومان کردند.

همچنین 18 میلیارد و 161 میلیون ورقه ETF به ارزش افزون بر 22 هزار میلیارد تومان در تابلو صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله جابه‌جا شد.

نیمی از ارزش معاملات خرد در اختیار 5 صنعت

نگاهی به جدول صنایع پیشرو معاملات در هفته منتهی به 20 مهرماه نشان می‌دهد که گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با در اختیار گرفتن سهم 24 درصدی، بیشترین ارزش معاملات خرد را در بازار سهام و اختیار سهام به خود اختصاص داده است.

پس از آن گروه‌ استخراج کانه‌های فلزی با سهم 9 درصدی و گروه‌های فلزات اساسی، محصولات غذایی و محصولات شیمیایی هر کدام با سهم 6 درصدی در جایگاه‌های دوم تا پنجم ایستادند.

بدین ترتیب در هفته‌ای که گذشت نیمی از ارزش معاملات خرد فرابورس معادل 51 درصد در اختیار 5 صنعت قرار داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.