خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۳۹۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش سود تسهیلات نهضت ملی مسکن شدنی است؟

کاهش سود تسهیلات نهضت ملی مسکن شدنی است؟

هجمه‌های ایجاد شده علیه وام‌های مربوط به بخش مسکن در مورد اقساط ماهانه و سود نهایی آن باعث شد مدتی پیش سود وام نهضت ملی مسکن از 23 درصد به 18 درصد کاهش پیدا کند. وزیر راه و شهرسازی به‌تازگی اعلام کرده است ممکن است سود این تسهیلات باز هم کاهش یابد؛ اما آیا با توجه به ناترازی بانک‌ها، این اقدام عملی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در پی گرانی و تورم مسکن، دولت سیزدهم در سال جاری تصمیم گرفت سقف‌ تسهیلات مسکن را افزایش دهد. برای مثال سقف وام نهضت ملی مسکن تا 550 میلیون تومان و وام خرید مسکن برای زوجین تهرانی تا 800 میلیون تومان افزایش داشته است.

اگرچه افزایش مبلغ وام مسکن به‌معنای رشد بودجه خرید خانه برای مردم بوده است اما در این بین نکات مهمی وجود دارد که این افزایش مبلغ تسهیلات را غیرکارآمد کرده و نمی‌تواند گرهی از مشکلات مردم در امر تامین مسکن باز کند.

همپای بالا رفتن مبالغ کلی این وام‌ها، اقساط ماهانه آن نیز به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد؛ به‌طوری که پرداخت آن از توان قشر بزرگی از جامعه با حقوق ماهانه وزارت کار خارج است. از سوی دیگر، سود بالای بانکی نیز که در آخر باید به مبلغ نهایی افزوده شود، باعث انصراف مردم از دریافت این وام‌ها می‌شود.

کاهش سود وام نهضت ملی مسکن

هجمه‌ها علیه قدرت پایین وام‌های مسکن و ناتوانی مردم در پرداخت اقساط آن باعث شد دولت سود تسهیلات نهضت ملی مسکن را از 23 درصد به 18 درصد کاهش دهد. حالا صحبت‌های جدید وزیر راه و شهرسازی حاکی از خبرهای جدیدی در این زمینه است.

بر اساس گزارش مهر، مهرداد بذرپاش اعلام کرده است که یکی از دغدغه‌های اصلی ساکنان مسکن‌های نهضت ملی، بازپرداخت ماهانه تسهیلات پرداخت شده با رقم‌های بالاست که خارج از توان کارگران، کارمندان و اقشار ضعیف جامعه است. به گفته او، تلاش و رایزنی‌های برای کاهش بیشتر سود بانکی تسهیلات مسکن در ماه‌های آینده ادامه دارد.

البته به نظر می‌رسد وعده کاهش دوباره سود تسهیلات مسکن چندان عملی نباشد؛ زیرا بانک‌ها در حال حاضر هم به‌دلیل اینکه تسهیلات مربوط به بخش مسکن آورده‌ای برای آنها ندارد و در عین حال مدت بازپرداخت برخی از آنها به 20 سال هم می‌رسد، چندان تمایلی به پرداخت وام‌های مربوط به بخش مسکن ندارند.

بر همین اساس، در حالی که بانک‌ها دچار سندرم ناترازی نیز هستند، تکلیف جدید تسهیلات مسکن آن هم با کاهش سود متوالی، برای شبکه بانکی جذاب نخواهد بود؛ مشاهدات میدانی نیز حاکی‌ست که امتناع بانک‌ها از پرداخت تسهیلات به مردم، یکی از دلایل به تعویق افتادن پروژه نهضت ملی مسکن بوده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.