کد مطلب: ۸۹۸۲۴۲

حسن تیزمغز، مشاور وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال «تجارت‌نیوز»:

مشارکت چینی ها در بازار مسکن ایران به واردات تکنولوژی محدود است

نخستین نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته آغاز به کار کرد

مشارکت چینی ها در بازار مسکن ایران به واردات تکنولوژی محدود است

حسن تیزمغز، مشاور وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاحیه اولین دوره نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته اظهار کرد: «شرکت‌های داخلی و خارجی می‌توانند با وزارت راه و شهرسازی توافق و زمینه اجرا و تهاتر کل صنایع ساختمانی و واحدهای مسکونی را به اجرا برسانند.» وی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: «اکنون توافقاتی در زمینه ساخت مسکن با بخش خصوصی انجام شده و مشارکت چینی‌ها تنها به واردات تکنولوژی جدید محدود می‌شود.»

به گزارش تجارت‌نیوز، مراسم افتتاحیه اولین دوره نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته، امروز صبح در نمایشگاه آفتاب با حضور رئیس انجمن سازه‌های فولادی ایران، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران، رئیس اتاق اصناف تهران، معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران، رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و رئیس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

نمایشگاه ساختمان

در این مراسم حسن تیزمغز، مشاور وزیر راه و شهرسازی و عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس سازمان صنایع و معادن مجلس نیز حضور داشتند.

صنعت ساختمان بیشترین فرصت شغلی را ایجاد می‌کند

تیزمغز درباره مشارکت وزارت راه و شهرسازی با بخش خصوصی گفت: «با توجه به وظیفه‌ای که وزارت راه و شهرسازی بر عهده ما گذاشته، قول داده‌ایم که صنعت ساختمان را رونق دهیم. جلسات متعددی با انبوه‌سازان گذاشته شده و هدف ما این بود که بتوانیم از امکانات بخش خصوصی در زمینه ساختمان، راه و دیگر صنایع وابسته استفاده کنیم.»

وی افزود: «پس از توریسم بیشترین فرصت شغلی را صنعت ساختمان به‌وجود می‌آورد. این صنعت، فرصت مناسبی ایجاد می‌کند تا مشکل بیکاری برطرف شود و از سوی دیگر از امکانات بخش خصوصی استفاده و رونق کوچکی در اقتصاد ایجاد شود.»

تیزمغز

وزارت راه، سیاست واردات تکنولوژی ساخت مسکن را دنبال می‌کند

تیزمغز در خصوص واردات تکنولوژی ساخت و ساز به کشور بیان کرد: «وزارت راه و شهرسازی سعی کرده است تکنولوژی جدیدی را وارد کشور کند و از کشورهای دیگر کمک بگیرد، اما این اقدام به این معنا نیست که از امکانات داخلی صرف نظر شده است.»

وی افزود: «ما می‌خواهیم به کار سرعت داده و از سوی دیگر بتوانیم از امکانات خارجی‌ها برای انتقال تکنولوژی و آموزش جوانان برای سرعت عمل بخشیدن در استفاده از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم.»

تیزمغز همچنین درباره استفاده از شرکت‌های خارجی در ساخت و ساز داخلی توضیح داد: «قطعا از نیروی کار، انبوه‌سازان ایرانی و شرکت‌های صنعتی در پروژه‌های مربوط به وزارت شهرسازی تا به‌حال استفاده شده و در آینده نیز استفاده خواهد شد. این موضوع می‌تواند کمکی برای دولت در اجرای اهداف خود باشد.»

او ادامه داد: «شرکت‌های داخلی و خارجی می‌توانند با وزارت راه و شهرسازی توافق و زمینه اجرا و تهاتر کل صنایع ساختمانی و واحدهای مسکونی را به اجرا برسانند. اکنون توافقاتی نیز با بخش خصوصی انجام شده و مشارکت چینی‌ها به واردات تکنولوژی جدید مربوط می‌شود.»

بخش خصوصی در قانون جهش مسکن غایب است

حامد ضیایی، رئیس انجمن سازه‌های فولادی ایران نیز در این مراسم بیان کرد: «صنعت ساختمان در جایگاه صنعت پیشران کشور، فرصت‌هایی زیادی برای اشتغال و کارآفرینی دارد. خواهش من از مجلس و دولتمردان این است که که از بخش خصوصی و تشکل‌های آن بیشتر استفاده شود. نمونه آن قانون جهش مسکن است که 14 رکن دارد؛ اما بخش خصوصی در هیچ قسمتی از آن وجود ندارد!»

وی افزود: «اگر بخش خصوصی مشارکت بیشتری در پروژه‌های ساخت و ساز داشته باشد، کشور پیشرفت خواهد داشت و تمام دست‌اندرکاران بخش خصوصی توان آن را دارند که مشورت‌هایی خوبی نیز ارائه دهند. زمینه قانونی این امر با استفاده از قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار فراهم است.»

ساخت سازه‌های سبک ساختمانی در دستور کار شرکت‌های فولادی است

رئیس انجمن سازه‌های فولادی ایران همچنین اعلام کرد: «بیش از یک سال است که ما در حال کار روی استفاده از  بال پهن تولیدی ذوب‌آهن هستیم تا بتوان سازه‌هایی سبک‌تر را در به‌طور سریع‌تر ساخت. از مزایای استفاده از بال پهن این است که می‌توان سازه را با استفاده از پیچ و مهره بیشتر و جوشکاری کمتر در کارخانه‌های سازه فولادی ساخت و به‌سرعت آن را در محل نصب کرد.»

وی افزود: «اکنون نیز در شرکت‌های انجمن واردکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران توانسته‌ایم این سازه را با استفاده از بال پهن از حدود 80 کیلیوگرم به وزن 49 کیلو بر متر مربع برسانیم.»

تنها وظیفه دولت، نظارت،حمایت و هدایت امور است

عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس هم در این مراسم، بخش خصوصی را جزو فرهیختگان و اندیشمندان جامعه دانست و گفت: «دولت باید در عمل با بخش خصوصی تعامل داشته و همکاری کند. تنها وظیفه دولت، نظارت،حمایت و هدایت امور است و در بقیه بخش‌ها امور مربوطه باید به بخش خصوصی و مردم سپرده شوند.»

وی افزود: «دولت نباید در امور اجرایی و طراحی و توسعه به جای مردم تصمیم گیری کند و باید باورمندی به مردم و بخش خصوصی روزافزون شود.»

عباس تقدسی نژاد، مدیرعامل شهر آفتاب هم بیان کرد: «ما افتخار میزبانی صنعتی را داریم که شامل حدود ۱۵ درصد از اقتصاد کشور است. بزرگی این صنعت برابر با ۳۰ درصد از گردش مالی سالانه کلانشهر تهران است.»

وی افزود: «در دولت فعلی وعده ساخت چهار میلیون مسکن داده شده که رسیدن به این مهم یک کار جهادی را می‌طلبد که جز با همکاری و همراهی بخش دولتی و خصوصی امکان تحقق آن متصور نخواهد بود.»

گفتنی است نمایشگاه «ساختمان و صنایع وابسته» از امروز در شهر آفتاب آغاز به کار کرده و تا 27 ماه جاری در این مکان برپاست.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.