حجم ویدیو: ۲۹.۳۴M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۵۴ دانلود ویدیو

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تکرار تاریخ بعد از ۱۹ سال / برای دومین بار در تاریخ جمهوری اسلامی انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم به دور دوم کشیده شد

تکلیف انتخاب نهمین رئیس‌جمهور تاریخ جمهوری اسلامی بین دو کاندیدای پیشتاز مرحله نخست یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی روز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ و در دور دوم انتخابات مشخص خواهد شد. اتفاقی که طی ۱۳ دوره قبلی انتخابات، تنها در دوره نهم رخ داده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در شرایطی به دور دوم کشیده شد که هیچ یک از چهار نامزد باقی‌مانده در این رقابت موفق به کسب حداکثر مطلق آرا یعنی 50 درصد به علاوه یک رأی نشدند تا در نهایت تکلیف نهمین رئیس‌جمهور تاریخ جمهوری اسلامی بین دو کاندیدای پیشتاز مرحله نخست یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به روز جمعه 15تیر 1403 کشیده شود. 

اتفاقی که طی 13 دوره قبلی انتخابات تنها در دوره نهم رخ داده بود. در دور اول این انتخابات هفت کاندیدا شامل اکبر هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، مصطفی معین، محسن مهرعلیزاده و محمود احمدی‌نژاد به رقابت پرداختند که در نهایت اکبر هاشمی رفسنجانی با بیش از 6 میلیون و 200 هزار رأی به همراه محمود احمدی‌نژاد با بیش از پنج میلیون و 700 هزار رأی راهی مرحله دوم شدند. 

در مرحله دوم اما به‌رغم پیشتازی مرحوم هاشمی بر محمود احمدی‌نژاد در دور اول، این محمود احمدی‌نژاد بود که با 17 میلیون رأی در برابر 10 میلیون رأی رفسنجانی موفق به تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری شد. 

البته این دوره از انتخابات فرق‌های زیادی با دوره نهم کرده که مهم‌ترین آن میزان مشارکت افراد واجد شرایط رأی دادن است. در دوره نهم انتخابات ریاست‌جمهوری در مرحله اول نزدیک به 63 درصد و در مرحله دوم نزدیک به 60 درصد از واجدین مشارکت داشتند در حالی که در این انتخابات مشارکت به 40 درصد نیز نرسیده است. آماری که نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.