کد مطلب: ۸۹۰۹۰۹

ایران در رده سیزدهم تولید گندم در دنیا/ چین بزرگترین تولیدکننده گندم در سال ۲۰۲۳ شد

ایران در رده سیزدهم تولید گندم در دنیا/ چین بزرگترین تولیدکننده گندم در سال 2023 شد

ایران بر اساس آمار وزارت کشاورزی آمریکا با تولید ۱۴ میلیون تن گندم سیزدهمین تولید کننده بزرگ گندم جهان در سال ۲۰۲۳ شده و تقریبا برابر انگلیس گندم تولید کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وزارت کشاورزی آمریکا در گزارشی از وضعیت تولید غلات جهان اعلام کرد ایران در سال زراعی 2023 بالغ بر 14 میلیون تن گندم تولید کرده است. تولید گندم ایران در این سال با افزایش 800 هزار تنی معادل 6 درصد نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. ایران در سال پیش از آن 13.2 میلیون تن گندم تولید کرده بود.

رشد تولید گندم ایران طی سال 2023 در حالی است که کل گندم تولیدی جهان در این سال حدود 7 میلیون تن کاهش داشته و به 782 میلیون تن رسیده است.

بر اساس این گزارش، ایران که هجدهمین کشور پرجمعیت جهان است در میان کشورهای بزرگ تولیدکننده گندم رتبه 13 را به خود اختصاص داده و از کشورهای پرجمعیت‌تری مثل برزیل و مصر گندم بیشتری تولید کرده است.

چین بزرگترین تولیدکننده گندم دنیا در سال 2023

چین بزرگترین تولیدکننده گندم دنیا در سال 2023 بوده و بیش از 137 میلیون تن گندم در این سال تولید کرده که البته این رقم نسبت به سال قبل حدود 700 هزار تن کاهش داشته است.

اتحادیه اروپا با تولید 134 میلیون تن و هند با 110 میلیون تن به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

با آغاز جنگ اوکراین نگرانی‌هایی در مورد کاهش شدید تولید گندم روسیه و اوکراین به عنوان دو تولیدکننده بزرگ و پدید آمدن بحران غذایی در سطح جهان پدید آمده بود اما آمارها نشان می‌دهد این نگرانی‌ها بی‌مورد بوده است. تولید گندم روسیه در سال 2023 بالغ بر 90 میلیون تن بوده که این رقم تنها 2 میلیون تن کمتر از سال گذشته و حتی 5 میلیون تن بیشتر از زمان آغاز جنگ در سال 2020 بوده است.

تولید گندم اوکراین در سال 2023 نیز 22.5 میلیون تن بوده که این رقم نسبت به سال قبل تنها 1 میلیون تن کاهش داشته و نسبت به قبل از جنگ حدود 3 میلیون تن کمتر بوده است.

بر اساس این گزارش روسیه توانسته موقعیت خود به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ گندم جهان طی سال 2023 را حفظ کند. آمریکا، کانادا، پاکستان، استرالیا، اوکراین، ترکیه، آرژانتین، و انگلیس به ترتیب در رتبه‌های پنجم تا دوازدهم از این نظر قرار گرفته‌اند.

انگلیس در این سال تنها 300 هزار تن بیشتر از ایران گندم تولید کرده است. تولید گندم آمریکا نیز حدود 3 برابر ایران بوده است. آمریکا در این سال 49 میلیون تن گندم تولید کرد.

 قزاقستان با تولید 12 میلیون تنی یک پله پایین تر از ایران و در رتبه چهاردهم قرار گرفته و برزیل با تولید 9.4 میلیون تنی جایگاه پانزدهم را به خود اختصاص داده است. میزان تولید گندم مصر 8.8 میلیون تن گزارش شده است.

 

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.