کد مطلب: ۸۹۵۱۴۵

نیاز به تولید سالانه ۱۲ میلیون تن گندم در کشور

نیاز به تولید سالانه ۱۲ میلیون تن گندم در کشور

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی پایدار تولید و ارتقای کیفیت گندم را از برنامه‌‌های ویژه این وزارتخانه دانست و گفت: نیاز کشور به گندم با توجه به جمعیت در کل ۱۲ میلیون تن در سال است.

به گزارش تجارت‌نیوز، «سهراب سهرابی» افزود: براساس ارزیابی کیفیت گندم‌های ایران که با همکاری معاونت امور زراعت، موسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر و بخش شیمی غلات انجام شده، میزان پروتئین گندم تولید استان خوزستان نزدیک به ۱۲.۵۸ درصد، فارس ۱۲.۵۵ درصد، گلستان ۱۲.۶۱ درصد، بوشهر ۱۲.۷۳ درصد و ایلام ۱۲.۵۹ درصد است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: سالانه دو هزار نمونه گندم دیم و آبی توسط موسسه تحقیقات نهال و بذر و ۲۰ هزار نمونه از سوی مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز ارزیابی می‌شود و نتایج تحقیقات این دو مجموعه در مورد کیفیت این محصول با هم منطبق است.

وی با اشاره به استاندارد ۱۰۴ گندم تصریح کرد: این استاندارد ملی، گندم‌های تولیدی کشور را به گروه‌های درجه یک تا درجه چهار تقسیم می‌کند.

سهرابی گفت: گندم‌های درجه یک در ۱۵ استان کشور از جمله خوزستان، گلستان، فارس، مازندران و هرمزگان تولید می‌شود که حداقل بین ۴.۵ تا ۵ میلیون تن از گندم‌های تولید کشور را شامل می‌شود و وزن هکتولیتر آن بیش از ۷۹ و میزان پروتیین بالای ۱۲ درصد است.

نیاز به تولید ۱۲ میلیون تن گندم در کشور 

وی با بیان این که دولت گندم درجه یک، دو و سه را خرید تضمینی می‌کند، اذعان کرد: نیاز کشور به گندم با توجه به جمعیت در کل ۱۲ میلیون تن در سال است و سال گذشته از ۱۳.۵ میلیون تن گندم تولیدی، ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن آن خرید تضمینی شد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بخشی از این میزان تولید مربوط به بذر گندم است و قسمتی نیز به مصرف طیور خانگی می‌رسد.

وی معرفی ارقام جدید را یکی از دلایل افزایش گندم تولیدی کشور عنوان کرد و گفت: در سال جاری ۱۰۹ رقم جدید گندم آبی و دیم میان کشاورزان توزیع شد که از این تعداد ۷۵ رقم گندم آبی و ۳۴ رقم دیم بوده است.

سهرابی در همین حال مصرف متعادل کودهای شیمیایی، مدیریت کنترل خسارت آفات به ویژه آفت سن، بیماری‌ها و علف‌های هرز، ارتقای کیفیت مدیریت آبیاری با توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را از دیگر اقدامات برای افزایش کیفیت گندم تولیدی کشور برشمرد.

وی افزود: اکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد اراضی گندم به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز هستند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره توسعه مکانیزاسیون در حوزه گندم گفت: کشت مکانیزه گندم در قالب برنامه هفتم توسعه باید به ۱۰۰ درصد برسد.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.