کد مطلب: ۵۷۵۴۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ارزآوری خودروسازان ترکیه ۱۰۰۰ برابر خودروسازان ایران/ درآمد صنعت خودروی ترکیه ۴.۵ برابر نفت

ارزآوری خودروسازان ترکیه ۱۰۰۰ برابر خودروسازان ایران/ درآمد صنعت خودروی ترکیه ۴.۵ برابر نفت

درآمد صادراتی خودروسازان ترکیه تقریبا به ۱۰۰۰ برابر درآمد صادراتی خودروسازان ایرانی و ۴.۵ برابر درآمد نفتی ایران رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خبرگزاری آناتولی ترکیه خبر داد که خودروسازان این کشور ظرف ۷ ماه حدود ۵.۵ میلیارد دلار خودرو به بازار جهانی صادر کردند.

این عدد تقریبا ۴.۵ برابر درآمد نفتی سال گذشنه ایران است و حدود ۱۰۰۰ برابر درآمد صادراتی خودروسازان ایرانی محسوب می‌شود.

بر اساس داده‌های انجمن صادرکنندگان صنایع خودروسازی اولوداغ (OİB) ترکیه، در بازه زمانی ژانویه تا ماه جولای امسال به بیش از ۱۰۰ کشور، مناطق خودمختار و آزاد صادرات خودروی و سواری انجام گرفته‌ است.

در این بازه ۱۶ میلیارد و ۳۷۶ میلیون و ۶۹۱ هزار دلار صادرات خودرو صورت گرفته که این میزان ۳۳٫۷ درصد از مجموع صادرات ترکیه است.

این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۵ میلیارد و ۱۰۳ میلیون و ۴۲۰ هزار اعلام شده با ۸ درصد رشد به ۵ میلیارد و ۵۱۴ میلیون و ۹۷ هزار دلار رسیده است.

بیشترین صادرات خودرو از ترکیه در هفت ماه امسال با ۹۸۳ میلیون و ۶۰۸ هزار دلار به فرانسه انجام شده است.

میزان صادرات به فرانسه نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۸٫۵ درصد رشد ثبت کرده است.

ترکیه در هفت ماه امسال پس از فرانسه به ایتالیا ۴۳۴ میلیون و ۱۶۸ هزار دلار، آلمان ۵۱۱ میلیون و ۷۶۴ هزار دلار، اسپانیا ۴۷۰ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار، بریتانیا ۴۶۰ میلیون و ۵۸۲ هزار دلار، لهستان ۲۸۴ میلیون و ۵۸۹ هزار دلار، مصر ۲۳۴ میلیون و ۷۸۷ هزار، اسلوونی ۱۹۷ میلیون و ۳۷۴ هزار دلار و آمریکا ۱۷۹ میلیون و ۶۰۰ دلار صادرات خودروی سواری انجام داده‌ است.

گفتنی است میزان صادرات به کشورهای تونس، عراق، ژاپن، لبنان، پلی‌نزی فرانسه و مولداوی بیش از ۱۰۰ درصد رشد یافته است.

درآمد صادراتی خودروسازان ترکیه ۹۰۰ برابر خودروسازان ایران

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بر اساس اعلام گمرک ایران درآمد صادراتی خودروسازان ایرانی در سال ۹۹ فقط حدود ۵.۷ میلیون دلار بوده است.

گمرک توضیح داده که سال گذشته حدود ۱۳۰۰ دستگاه خودرو به ارزش پنج میلیون و ۷۲۲ هزار و هفت دلار به ۹ کشور صادر شده است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه درآمد نفتی سال گذشته ایران فقط ۱.۲ میلیارد دلار بوده است که با این حساب درآمد خودروسازان ترکیه ظرف ۷ ماه چیزی حدود ۴.۵ برابر درآمد نفتی سال گذشته ایران است.

گفتنی است صنعت خودروسازی ترکیه بنا به گزارش سایت ikinciyeni خودروسازی ترکیه یکی از سه شاخه اصلی صنعت در ترکیه است.

اولین شرکت های خودروسازی ترکیه کارخانه های تولید خودرو در سال ۱۹۵۴ با افتتاح کارخانه جیپ در توزلا شروع کردند. کارخانه ماشین ترک در سال ۱۹۶۸ شروع به تولید خودرو با نام مراد ۱۲۴ کرده است.

در دهه ۷۰ با ظهور شرکت هایی مانند اویاک، اوتویول و کارسان (Oyak, Otoyol, Karsan) جهش بزرگی در این صنعت در ترکیه رخ می‌دهد. این دهه سرآغاز توسعه صنعت خودروسازی و ماشین های ترکیه ای قلمداد می شود.

همچنین تمامی خودروهای ساخت ترکیه از طریق جذب سرمایه گذاری از خودروسازهای بزرگ دنیا صورت گرفته و قرار است اولین خودرو ملی ترکیه که تمام برقی است، در سال ۲۰۲۱ به بازار ارائه شود. رونمایی این خودرو در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه خودرو ژنو انجام شد.

برای اطلاع بیشتر از وضعیت بازار خودروی ایران گزارش افزایش ۲۴ میلیون تومانی قیمت تیبا را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    از ماست که بر ماست

  • حسین

    ترکیه با اینکه مسلمان است ویواش یواش دارد اجرای احکام را تثبیت میکند وقوانین را تدریجی به یمت تندروی سلفیگری تغییر میدهد ولی اینقدر عاقل هستند که شکم مردمشان را به هیچ کس نفروشند حتی اعتقادات ایدیلوژیکی آنها هم با داعشی ها دوستند وحمایتشان میکنندوهم باآمریکا واز آنها استفادا میبرند میدانند کحا باید جلورفت وکجا باید عقب نشست تا تحریم وگرسنه نشوندبا جهان تکنولوژی ارتباط دارندما آب خوردن وپول خودمان را نمتونیم وارد کشور کنیم چه برسد به تکنولوژی وهمکاری وقطعات فنی و..مرغ ایدیولوژی ما یک پا دارد وسلام

    • ناشناس

      شما مگه تو ترکیه بین مردمش هستی که در مورد شکمشون نظر میدی دوست عزیز، مردم ترکیه هم اگه وضعشون بدتر از مردم ایران نباشه بهترم نیست. لطفاً در مورد چیزهایی که اطلاع درست ندارید و فقط از دور یه چیزایی شنیدید نظر ندید

    • ناشناس

      وجود امثال شماهاست که باعث عقب افتادی این مملکت شده واقعا که متاسفم?

    • امیر

      سلام در مورد مدیریت در خودروسازی حق با شماست. وپیشنهاد میدم درباره اقتصاد ترکیه و زندگی اقتصادی عموم مردم ترکیه چند دقیقه‌ وقت بذارید و کمی سرچ کنید درآخرهم باید حواسمون باشه برای تحلیل بموضوع گرفتار تله علایق شخصی و اخبار شفاهی نشیم. به امید موفقیت در کنار هم.

  • حسین

    ما پنجاه ساله خودروسازیم!ولی همه زاروزندگیمان وکل کشورمان را وصل سیاست وآنهم سیاست مرغ یک پا دارد کرده ایم .این هم حق مسلم ماست!

  • ناشناس

    بیشتر افرادیکه در خودرو سازیهای ایران مدیرند انسانهای بیگانه وا داده و سود شخصی و باند بازی برایشان در اولویت است تا آبروی کشور و منافع ملی. برای همین سالهای سالست خودروهای زوار در رفته از رده خارج شده را همچنان تولید میکنند و باعث خنده و تمسخر عالم و آدم شده اند.حتی بعضی از این ملعونین ایدههای کاربلدان و ابداع کنندگان را به بهانهای واهی رد کرده اند زیرا که تغیرات خط تولید باعث میشود چندماهی سود آنها و باندشان کم شود و فکر کنند شاید کمتر میتوانستند در شکم کارد خوردشان بریزند.این خارجی پرستان کسانیند که به نوپردازی کاربلدان نیش خند میزنند و با نگاه زیر چشمی و لهن تمسخر آمیز میگویند “بابا در این مملکت که جای اینکارها نیست همین فرقونسازی پرایدو…هم زیادیه!” بازم بگم، بگم، بگم؟!

  • ناشناس

    کشور ما آنقدر جوانان نخبه و مستعد داره که اگر ازشون استفاده بشه از خیلی از کشورها جلو میزنیم.ولی متاسفانه افرادی مسئولیت بعضی شرکتها وکارخانجات مهم دست گرفتن که فقط به فکر پر کردن جیبشون هستند .راز موفقیت کشورهای پیشرفته میدونید چیه.اول اینکه مسئولین دلسوزی دارن.ودوم اینکه به نخبه ها ومخترعانشون اهمیت میدن.مگر نه اینکه همین جوانان ما لامبورگینی ساختن .یا ماشین برقی.مگه ماشین چی داره که نتونیم در ساخت اون پیشرفت کنیم

  • ناشناس

    عاغا به سلامت باد.

  • اتل سوار

    تا روزی که خودرو سازی در ایران توسط دولت و به نفع یک عده خاص از خودی ها و دور و بریهاشون حمایت بشه هر چی بسازن با بی کیفیت ترین حالت ممکن و بالاترین مبلغ به صورت انحصاری بدون رقابت دست ما مردم میدن به بهانه ایجاد شغل در حالی که پیمانکاران ساخت قطعه که همون بچه های خودی هان به اسم ساخت داخل اونو با کیفیت افتضاح از چین وارد میکنه و با چندین برابر قیمت به ما میدن این یه شبکه رانت و فساده که باعث گرانی و بی کیفیتی و قدیمی بودن خودروهای در اصل مونتاژ نه ساخت ایرانه خودروهای ملی مثل سمند و دنا و زیبا و شاهین نمونه کارشونه از طراحی تا قالب های بدنه تا موتور و گیربکس و پلتفرم و بیشتر قطعات اصلی وارداتیه به خدا درش ببند مردم راحت تر و ایمن ترن

  • ناشناس

    هرجا رقابت سالم هست اقتصاد قویست.هر جا انحصار بود نتیجه می شود اقتصاد شوروی سابق که عبرت دنیا شد.

  • ناشناس

    ترکیه چیزی نداشت در این ۴۰ سال پیشرفت کرده قبلا بیشتر درآمد کشورش از راه توریست بوده است.

  • ناشناس

    بابا این خودرو سازی ایران شرف برامون نزاشته..چرا فکری بحال این خودرو سازی نمیکنن؟؟؟