کد مطلب: ۵۳۳۳۷۶

ماجرای فایل صوتی منتشر شده از ظریف چیست؟

ماجرای فایل صوتی منتشر شده از ظریف چیست؟

انتشار یک فایل صوتی، از مصاحبه منتشر نشده سعید لیلاز با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه واکنش‌های زیادی را در فضای رسانه‌ای کشور و شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ظریف در بخش‌هایی از فایل صوتی منتشر شده می‌گوید:

-آقایان از همان روز اول می‌دانستند هواپیما با موشک ساقط شده
-جان کری به من خبر داد که اسرائیل در سوریه دویست بار به ما حمله کرده است، جان کری باید به من خبر بده؟
-آمریکا زودتر از من از عین‌الاسد خبردار شد!

ظریف در این مصاحبه همچنین، به نکات قابل توجه دیگری درباره سیاست خارجی ایران در سال‌های اخیر اشاره کرده است. او از جمله از مانع‌تراشی روسیه در هفته‌های منتهی به برجام سخن گفته است.

ظریف در بخشی از مصاحبه گفته سفر قاسم سلیمانی به روسیه با اراده روسیه و بدون کنترل وزارت خارجه ایران شکل گرفت، زیرا به گفته او هدف نابودی دستاورد وزارت خارجه ایران در زمینه برجام بوده است.

به گفته او روسیه حداکثر تلاشش را کرد که برجام به نتیجه نرسد. او گواه این موضوع را غیبت وزیر خارجه روسیه در عکسی می‌داند که پس از امضای برجام با حضور سایر وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ گرفته شد.

وی همچنین عنوان می‌کند که در جلساتی که داشتیم دائماً شهید سلیمانی به من می‌گفت که فلان موضوع را به فلان شخصیت فلان کشور بگو و مسائل را پیگیری کن و همیشه فرماندهان میدان بودند که مسائل خود را پیگیری می‌کردند و اینگونه نبود که من از آن‌ها بخواهم که فلان کار را بکنند که از جمله آن می‌توان به بحث سوریه اشاره کرد که البته این مسئله موضع نظام بود.

این فایل صوتی یک گفت و گوی سه ساعته با سعید لیلاز، اقتصاددان حامی دولت، است. گفته می شود شبکه انگلیسی سعودی، ایران اینترنشنال این فایل کوتاه از ظریف را به صورت اختصاصی و برای اولین بار منتشر کرد.

واکنش‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه: قرار بر انتشار فایل صوتی ظریف نبود

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص فایل صوتی مخدوش منتشره در برخی رسانه‌ها با صدای محمدجواد ظریف در خصوص سردار سرافراز شهید سلیمانی اظهار داشت: فایل صوتی منتشر شده از ظریف یک فایل تقطیع شده و گزینشی از یک گفت‌وگوی داخلی ۷ ساعته است که به هیچ وجه منعکس کننده میزان احترام، تعاریف مفصل و تقدیرهایی که ایشان در ادامه گفت‌وگو به تفصیل از تدبیر، خرد، رشادت و نقش منحصر به فرد سردار سلیمانی در توفیقات منطقه ای جمهوری اسلامی ایران دارند، نیست.

خطیب‌زاده با بیان این‌ نکته که دوستی دیرینه و قرابت‌های ظریف با سردار سلیمانی بر کسی پوشیده نیست، افزود: این گفتگو صرفا برای ثبت در حافظه سازمانی دولت تدبیر و امید ضبط شده بوده و قرار به انتشار آن نبوده است و معلوم نیست توسط چه افرادی و با چه اهداف و نیاتی به صورت گزینشی در فضای مجازی منتشر شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان با بیان اینکه متاسفانه با توجه به افزایش بی اخلاقی‌های سیاسی که این روزها به صورت فزاینده شاهد آن هستیم، باید منتظر تقطیع و پخش بخش‌های گزینشی دیگری از این گفت‌وگو و یا موارد مشابه هم باشیم، تاکید کرد: در صورت موافقت نهادهای ذیربط کل گفت‌وگوی ۷ ساعته منتشر خواهد شد.

حسام آشنا: ان‌شاالله سوءنیت به خودشان برگردد

photo 2021 04 26 01 55 09

نماینده مشهد: ظریف باید پاسخگو باشد

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: آقای ظریف در مصاحبه‌ای که فایلش منتشر شده مطالبی را مطرح می‌کند که گویا فراموش کرده وزیر خارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فایل منتشر شده از مصاحبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف باید راجع‌به مطالبی که در این مصاحبه مطرح کرده توضیحات لازم را بدهد.

وی افزود: آقای ظریف در این مصاحبه مطالبی را مطرح می‌کند که گویا نمی‌داند وزیر خارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران است و مسائلی را به چالش می‌کشد که جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی است که وی در آن سمت وزارت امور خارجه را دارد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: آقای ظریف پس از ۴۰ سال در حوزه دیپلماسی در جمهوری اسلامی ایران گویا هنوز متوجه خطوط قرمز نظام و خط مشی نظام در حوزه سیاست خارجی نیست.

پژمانفر خاطرنشان کرد: این قبیل افراد باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران خط مشی‌اش مبارزه با استکبار و در رأس آن‌ها آمریکای جهانخوار است و کار به گونه‌ای نیست که ما بخواهیم کشورمان را مثل کشور‌های دیگر از جمله کشور‌های غربی اداره کنیم.

مانند سرقت اسناد هسته‌ای

محمدعلی ابطحی در واکنش به انتشار یک فایل صوتی از ظریف، در توئیتی نوشت: «انتشار فایل صحبت خصوصی ⁧ظریف⁩ کاری مثل دزدیدن اسناد هسته‌ای توسط اسراییل است.»

مهاجری: چه کسی سود می‌برد؟

محمد مهاجری در یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش نوشت:

افسران آگاهی هنگام مواجهه با یک جنایت، یک سوال راهبردی را مطرح می‌کنند: «چه کسی از این حادثه سود می‌برد؟» پاسخ درست به این سوال، راه را برای رسیدن به هدف به سرعت هموار می‌کند.

در ماجرای انتشار فایل صوتی آقای ظریف، صرف‌نظر از درست یا غلط بودن اظهارات او، این پرسش مهم است که چه کسانی و با چه هدفی سخنان ظریف را درز داده‌اند؟

۱- در داخل کشور جناح ضدبرجام و مشخصا دلواپسان و پایداریچی‌ها از این اتفاق سود می‌برند. چون مرد اول برجام را می‌زنند و او را حتی از احتمال بسیارضعیف نامزدی در انتخابات محروم می‌کنند.

۲- در خارج کشور، مشخصا اسرائیل علاوه بر آنکه به اهداف ضدبرجامش می‌رسد، از شکرآب شدن روابط ایران و روسیه شاد می‌شود. اسرائیل که بارها جاسوسی و ترور و خرابکاری هسته‌ای را در داخل کشور با موفقیت انجام داده حالا در فرایند اخیر یک امتیاز بزرگ هم بدست آورده.

۳-جریان اپوزیسیون و براندازان از جمله سازمان منافقین به خاطر جنجال تازه، با دم شان گردو می‌شکنند.

سه جریان بالا از انتشار فایل سخنان وزیرخارجه منتفع شده‌اند. لازم نیست دنبال پرتقال فروش بگردیم.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

منابع: خبرهای فوری، تابناک جوان، خبرگزاری فارس، خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مردم می فهمند و بهتر هم می فهمند

  • ناشناس

    این سر و صداهای تصنعی به اندازه ی نیم کیلو جعفری نمی ارزه و صرفا” برای سر و کار گذاشتن مردم برنامه ریزی شده است .

  • شاهرخ

    چرا تحریمها رو ور نمیدا ین ما در سختی زندگی میکنیم اگر امریکه گفته من مقداری تحریمها را بر میدارم چرا قبول نمیکنید والا ما دیگه طاقت سختی نداریم انگار دوست ندارین گرونیها جمع بشه چرا دوست ندارین تحریمها برداشته بشه به بهانه تحریمها حتی قوت غذا بشدت گران شده پس چی شد وام هفت میلیونی یارانه و سهام عدالت من

    • ناشناس

      مطمئنی مقداری از تحریم ها رو بر می داره؟؟ آخه قبلا گفته بود همه رو بر می دارم هیچی بر نداشت… یه دونه گلابی گندیده نامرد بهمون نداد…

    • ناشناس

      اقای محترم!!امریکا قبلا گفته بود بود شما غنی سازی رو به ۳.۵ درصد کاهش بدین و بتن بریزید و …..تا تحریم ها رو برداریم ولی به قولشون عمل نکردن و مطمئنا باز هم به وعده شون عمل نمیکنن…..کی میخواهیم بیدار شویم؟!
      امیدوارم مثل قذافی زیر چوبه دار بیدار نشویم…

    • ناشناس

      یعنی واقا فکر می کنید آمریکا تحریم ها رو بر میداره???

    • ناشناس

      بله امریکا حرفای خیلی زیادی زده به خیلی از کشورا هم قول داده ولی بحث اینه که به کدومش عمل کرده

    • ناشناس

      قبل از روحانی هم تحریم ها به همین شدت بود .

    • فاطمه

      آمریکا هیچ وقت به فکر صلاح ایران نبوده،و فقط باعث نابودی میشه..آمریکا رو به افول است

    • ناشناس

      به این شدت نبود

    • علی

      ۴۰ ساله میگید آمریکا رو به افوله
      ???

  • ناشناس

    خدا آخر و عاقبت مردم رو بخیر کنه.ما مردم.ما معمولیا.ما ساده دلان.ماهایی که سلسله مراتب حذف شدن منوهای اصلی غذایی مثل گوشت و شیر و میوه رو از سبد غذاییمون پذیرفتیم.ماهایی که سوتغذیه داریم و فکر میکنیم مریضی زیاد شده.مایی که زندگی معمولی رو حق خودمون نمیبینیم.مایی که ورزش و استخر رفتن رو اسراف و کارهای اضافی میدونیم و بعد از ۱۲ ساعت جون کندن و کار روزانه شب پای سریالهای عشقولانه ترکیه اشک میریزیم.فردا هم جبهه گیری سیاسیمون گل میکنه و متعصبانه از شایستگی های رجال سیاسی مورد علاقه مون دفاع میکنیم.تو فضای مجازی کامنت میذاریم زیر پست های سیاسی در حالی که قلبمون تند تند میزنه که فلان پیج و شبکه ی اجتماعی به فلان شخصیت اهانت کرد.و خودمون خانواده مون و بچه مون دیگه ارزش دفاع ندارند…

  • جعفر

    پس چه بهتر مگر کارآسان بود

  • حسین

    هرکسی ازاده حرفشو بزنه.افرین که گفت

  • رها

    همه مردم عادی می دونن که ظریف کارش درسته از مابهتران که حسابشون جداست

  • ناشناس

    هیچ نظری ندارم دعا میکنم فقط ظهور شکل بگیره تا دست همه اینا یی که زیرابی میرن رو بشه

  • ناشناس

    حرف راست گفته درود بر شرفت

  • محمد

    وحشتناک درد آوره