کد مطلب: ۲۰۳۶۱۵

آمار ازدواج و طلاق کودکان در ایران

آمار ازدواج و طلاق کودکان در ایران

فقط در سال ۹۴، ۱۲۰۰ کودک زیر ۱۴سال به جمع زنان مطلقه کشور اضافه شدند. به گفته مدیرعامل جمعیت دانشجویی امام علی در «میزگرد هم‌اندیشی گام‌های بعدی در تسهیل تصویب قانونی سن ازدواج» این آمار به‌صورت رسمی در سال‌نامه سازمان ثبت احوال کشور منتشر شده است.

این جمعیت در نشستی با «طیبه سیاوشی» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خواستار تدوین قانونی برای اجباری کردن حضور مشاور در زمان ازدواج مثل الزام وجود مشاور در زمان طلاق شدند. آن‌ها همچنین نسبت به عدم نظارت کافی روی دفترهای ثبت‌ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال هشدار دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ازدواج کودکان هم از جمله بحث‌های مطرح شده در جلسه اعضای جمعیت دانشجویی امام علی با طیبه سیاوشی نماینده تهران در مجلس بود.

سیاوشی، سیاسی کردن ازدواج کودکان را باعث نادیده گرفتن معضلات اجتماعی و اقتصادی ناشی از ازدواج‌های زودهنگام می‌داند و می‌گوید: بعضی‌ها اعتقاد دارند که تعداد دختران و پسرانی که در سن کودکی ازدواج می‌کنند، کم است.

زهرا رحیمی، مدیرعامل جمعیت دانشجویی امام علی نیز در پاسخ به این منتقدان می‌گوید: اما تبعات این ازدواج‌ها تنها به خانواده‌ها محدود نمی‌شود و تمام جامعه را درگیر می‌کند.

سیاوشی از جلسه‌ای در شورای فرهنگی سخن به میان می‌آورد که مخالفان افزایش سن ازدواج به ۱۸ سال از متخصص زنی دعوت کرده بودند که بگوید ازدواج زیر ۱۸ سال خوب است!

به گفته او و اعضای جمعیت آنچه مخالفان افزایش سن قانونی نمی‌دانند این است که بیشتر ازدواج کودکان در محله‌های حاشیه اتفاق می‌افت سیاوشی در پاسخ به کسانی که اعتقاد دارند تعداد کسانی که در کودکی ازدواج می‌کنند کم است می‌گوید «ما داریم درباره انسان حرف می‌زنیم نه شی‌ء که تعدادش مهم باشد.»

او از تحقیقی سخن به‌میان می‌آورد که نشان می‌دهد سرطانی که زنان در جوامع دیگر از ۶۰ سالگی به بعد به آن مبتلا می‌شوند در ایران بین ۴۰ تا ۵۰ سال زنان را درگیر می‌کند. این تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر مبتلایان در ایران زنانی هستند که زیر ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند.

زهرا رحیمی هم در پاسخ به کسانی که ازدواج را یک تصمیم شخصی می‌دانند می‌گوید: اما آسیب‌های آن محدود به شخص نمی‌شود و در جامعه تکثیر می‌شود. او اعتقاد دارد که قانونگذار باید در کنار جنبه فقهی، جنبه اجتماعی و عمومی این ازدواج‌ها را هم در نظر بگیرد.

او می‌گوید: زمانی که اتباع افغان اجازه نداشتند کودکان خود را به مدرسه بفرستند، آن‌ها را به سرکار فرستادند، برخی همسایگان ایرانی هم الگو گرفتند و کودکان خود را به سر کار فرستادند.

رحیمی این مساله را نوعی الگوسازی فرهنگی قابل انتشار می‌داند. چرا که همه این افراد یک درد مشترک دارند و آن فقر است و روش‌هایی مانند خرید و فروش دختران برای خانواده‌هایی که لنگ پول هستند و کاهش نانخور می‌تواند برای دیگران الگوبرداری شود.

او پیامد ازدواج‌هایی که در سن کودکی انجام می‌گیرد را مخل نظم و امنیت اجتماعی می‌داند و پیشنهاد می‌کند که علمای دینی نظیر مولوی عبدالحمید در مناطقی که ازدواج کودک رواج دارد، بیشتر با موضوع درگیر شوند.

تناقض‌های قانونی

سیاوشی می‌گوید: معلوم نیست در قانون مدنی حق طلاق برای زیر ۱۸ سال وجود دارد یا نه.» به گفته او برداشت برخی این است که حق طلاق برای زیر ۱۸ سال داده نشده است.

او می‌پرسد چطور وقتی کسی تا ۱۸ سالگی نمی‌تواند یک حساب بانکی باز کند اما درباره مهم‌ترین تصمیم زندگی‌اش این حق را دارد و می‌تواند زیر ۱۸ سال ازدواج کند؟

اعضای جمعیت امام علی از سیاوشی می‌خواهند تا به کمک سایر نماینده‌ها قانونی را تصویب کنند که همان‌طور که در دادگاه طلاق، مشاور هست، در زمان ازدواج هم مشاور وجود داشته باشد. آن‌ها آمار ازدواج کودکان در جنوب کشور را وحشتناک توصیف می‌کنند.

یکی از اعضا می‌گوید: ما در بوشهر موردی داشتیم که هیچ کس حاضر نشد ازدواج دختر بچه ۱۱ ساله را با مردی ۴۰ ساله ثبت کند، بنابراین خانواده ازدواج را در کرمانشاه ثبت کردند.

آن‌ها ازدواج ۵۹۳ کودک را بررسی کرده‌اند که برخلاف تصور بسیاری که آنها را کودکان اتباع می‌دانند، بیشتر ایرانی هستند.

رحیمی می‌گوید: «قوه قضائیه باید درگیر ثبت ازدواج دختران و پسران زیر سن ۱۳ سال شود. او به استناد آمار موجود در سالنامه ثبت احوال کشور از وقوع ازدواج ۱۷۹ دختربچه زیر ۱۰ سال و ۳۶ هزار دختربچه ۱۰ تا ۱۴ سال خبر می‌دهد.

طبق آمار مسئولان استان، تنها در این سال تعداد قابل توجهی دختر زیر ۹ سال در هرمزگان ازدواج کرده‌اند. در همین سال ۱۲۰۰ دختر بچه بین ۱۰ تا ۱۴ سال طلاق گرفته‌اند!

منبع: ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.