کد مطلب: ۳۴۶۶۹۶

پیش‌بینی‌های نرخ جهانی فلز زرد:

آیا قیمت جهانی طلا افزایش می‌یابد؟

آیا قیمت جهانی طلا افزایش می‌یابد؟

نگرانی‌ها از افت اقتصاد جهانی و روند روابط تجاری میان چین و آمریکا، تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن را افزایش داده است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد قیمت فلز زرد در سال 2019 به دلیل نوسانات بازارهای مالی، روند صعودی خواهد داشت.

به دنبال نگرانی‌ها در مورد افت اقتصاد جهانی و جدیدترین اخبار از روند روابط تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکا، تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن افزایش یافت و قیمت جهانی طلا گران شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، از مهم‌ترین دلایل این افزایش قیمت می‌توان به گزارش‌های منتشرشده از سوی صندوق بین‌المللی پول در مورد کاهش تولید ناخالص داخلی چین و رشد اقتصاد جهانی اشاره کرد. همچنین امروز، ارزش دلار در برابر سایر ارزهای اصلی کاهش یافته است.

امروز، چهارشنبه، هر اونس طلا با 0.25 درصد افزایش، به هزار و 284 دلار و 63 سنت رسید. این در حالی است که، روز دوشنبه، هر اونس طلا به پایین‌ترین رقم از 28 دسامبر، یعنی هزار و 276 دلار و 31 سنت رسیده بود.

رشد اقتصادیِ آهسته‌ به این معناست که بانک‌های مرکزی کمتر بر سیاست‌های مالی سفت و سخت خود پافشاری خواهند کرد و به این ترتیب، نرخ بهره افزایش نخواهد یافت. این روند، طلا را به یک دارایی امن و جذاب برای سرمایه‌گذاران تبدیل می‌کند. نرخ بهره پایین‌تر در ایالات متحده، دلار را به یک دارایی ارزان‌تر تبدیل می‌کند و تقاضا برای طلا را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، قیمت جهانی طلا ، با نگرانی‌ها در رابطه با پیشرفت مذاکرات تجاری چین و آمریکا افزایش یافته است. روز گذشته، پس از آنکه گزارش مربوط به لغو شدن جلسه تجاری میان این دو کشور در 30 و 31 ژانویه منتشر شد، بازار طلا به آن واکنش مثبت نشان داد.

بر اساس گزارش‌های فایننشال‌تایمز، ایالات متحده قرار است این نشست را به ماه آینده -فوریه- موکول کند. به این ترتیب به نظر می‌رسد، دو اقتصاد بزرگ جهان، یعنی چین و آمریکا، هنوز موفق به یافتن یک راه‌حل دائمی برای پایان دادن به اختلافات تجاری خود دست نیافته‌اند. آخرین مهلت مقرر برای این توافق یکم ماه مارس -کمتر از دو ماه دیگر- است و اگر این توافق حاصل نشود، تیم ترامپ تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی از چین را از 10 درصد به 25 درصد افزایش خواهد داد.

عمدتا، آنچه معامله‌گران طلا بر آن تمرکز می‌کنند، تقاضا برای دارایی‌های پرریسک و سود اوراق خزانه‌داری ایالات متحده است. اگر تقاضا برای دارایی‌های پرریسک افزایش یابد، قیمت طلا کاهش می‌یابد و بالعکس تقاضای کمتر برای سرمایه‌گذاری‌های پرریسک منجر به افزایش بهای طلا می‌شود.

در حال حاضر، پیش‌بینی‌های تحلیلگران این حوزه حکایت از بهبود و تقویت قیمت طلا در سال 2019 دارد. گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد، پس از آنکه طلا در سال 2018 با کاهش قابل توجهی مواجه شد، در سال جاری به دلیل نوسانات بازار سهام و بازارهای مالی بهبود خواهد یافت.

تحلیل‌گران بانک اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC) اعلام کرده‌اند که افزایش مجدد نرخ بهره در نیمه اول سال 2019، می‌تواند بازار طلا را با روند نزولی مواجه کند. با این‌ حال، انتظار می‌رود، سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو آمریکا در نیمه دوم سال، تقویت قیمت طلا را به دنبال داشته باشد. به عقیده این دسته از تحلیلگران، قیمت جهانی طلا در بلند‌مدت صعودی خواهد بود؛ اما همچون دیگر بازارها، یک دوره تثبیت را تجربه خواهد کرد.

تحلیل‌گران شرکت خدمات مالی سوسیته‌ ژنرال هم پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت فلز زرد در سال 2019 افزایش می‌یابد و سال جاری را نقطه عطفی برای بازار طلا دانسته‌اند. به عقیده آنها قیمت طلا تحت تاثیر کاهش ارزش دلار و کاهش سود اوراق قرضه افزایش می‌یابد.

بر اساس پیش‌بینی کیتو، قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت افزایش می‌یابد. این وب‌سایت تحلیلی روند صعودی هفت‌ هفته‌ای برای طلا را پیش‌بینی و اعلام کرده است که در ماه فوریه قیمت طلا به هزار و 300 دلار به ازای هر اونس خواهد رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.