کد مطلب: ۳۱۹۲۵۲

عضو کمیسیون انرژی مجلس پاسخ داد:

چه اتفاق ارزی قرار است در بخش پتروشیمی‌ها رخ دهد؟

چه اتفاق ارزی قرار است در بخش پتروشیمی‌ها رخ دهد؟

یک نماینده مجلس با حمایت از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، می‌گوید: جدا از نرخ قیمت خوراک، از این به بعد قرار است پتروشیمی‌ها خوراک را با ارز آزاد دریافت کنند. این در حالی است که قبلا به صورت ریالی تسویه می‌شد.

به دذنبال نوسانات ارزی، دولت سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه نیما طراحی کرد که صادرکنندگان باید ارز خود را در آن سامانه ارائه می‌دادند. از همان ابتدا این بحث مطرح بود که پتروشیمی‌ها که صنایع وابسته به دولت نیز هستند، از این اقدام خودداری کرده و ارز خود را در سامانه عرضه نمی‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، این تنها حاشیه پتروشیمی‌ها نبود، پایین بودن نرخ خوراکی که دولت به آنها ارائه می‌داد، یکی دیگر از مواردی بود که همواره مورد انتقاد قرار می‌گرفت. چرا که این بحث مطرح بود که دولت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را با نرخ 3800 تومان ارئه می‌دهد، این در حالی است که پتروشیمی‌ها خود محصولاتشان را در بازار با دلار آزاد به فروش می‎رساندند.

اکنون بعد از مدت‌ها قرار است دولت در راستای تامین مالی بسته معیشتی ، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را از 3800 تومان به نرخ سامانه نیما که حدود هشت هزار تومان است برساند. این کار از آن جهت است که دولت با منابع مالی که از طریق افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به دست آورده، بتواند طرح ارائه سبد معیشتی را اجرا کند.

هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز، در این خصوص می‌گوید: متاسفانه نرخ خوراکی که قبلا دولت به پتروشیمی‌ها ارائه می‌داد، نرخ ارزان و بسیار پاینی بود. جدا از آن، مساله دیگر آن بود که این نرخ به دلار بود، اما دولت به صورت ریال آن را تسویه می‌کرد که براساس نرخ تسعیر ارز تقریبا 3800 تومانی بود.

وی ادامه می‌دهد: این اقدام دولت یک ضرر برای کل کشور بود. با پیگیری‌هایی که شد اکنون قدم خوبی برداشته شده و جدا از نرخ قیمت خوراک، از این به بعد قرار است پتروشیمی‌ها خوراک را به ارز دریافت کنند. این در حالی است که قبلا به صورت ریالی تسویه می‌شد.

خادمی می‌افزاید: اکنون به خاطر این اقدام درآمدهایی به دولت خواهد رسید و اینکه دولت این درآمدها را کجا صرف خواهد کرد، بحث دیگری است. پتروشیمی‌ها درآمدشان به صورت دلاری است و باید خوراکی که دریافت می‌کنند نیز به صورت دلاری تسویه شود. این اتفاق باعث می‌شود که پتروشیمی‌ها نیز به سمت تولید محصولات باارزش‌تری می‌روند تا بتوانند سودآوری خود را حفظ کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که مقدار ارزی که پتروشیمی‌ها به سامانه نیما ارائه کرده‌اند، چه مقدار بوده است؟ می‌گوید: عدد دقیق را نمی‌دانم. اما این موضوع را اطلاع دارم که پتروشیمی‌ها در این رابطه خوب عمل نمی‌کردند و تمام ارز خود را در سامانه عرضه نمی‌کردند. اگر هم ارز خود را عرضه می‌کردند، به صورت توافقی می‌فروختند. یعنی ارز خود را به هر کسی نمی‌فروختند و تنها به کسانی می‌دادند که قیمت بیشتری پرداخت کنند. در نهایت با توجه به ارزان بودن قیمت خوراک آنها از طرف بدنه کارشناسی و رسانه‌ها به دولت فشار آمد که دولت را مجبور کرد در این زمینه اقدامی انجام دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.