کد مطلب: ۳۶۰۳۵۵

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

تیراژ تولید خودرو در سال ۹۸ افزایش پیدا می‌کند

تیراژ تولید خودرو در سال 98 افزایش پیدا می‌کند

ولی ملکی گفت: تخصیص 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به قطعه‌سازان، تعدیل قیمت خودرودر بازار و ورود 10 هزار کانتینر قطعه خارجی به کشور از جمله دلایلی هستند که ثابت می‌کند میزان تولید خودروسازان در سال 98 کاهش پیدا نخواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در گذشته شورای رقابت با توجه به هزینه‌کرد تولید هر خودرو اقدام به تعیین قیمت‌ها می‌کرد. سال 97 افزایش هزینه‌های تولید در راستای افزایش نرخ ارز، بازگشت تحریم‌ها و خروج شرکای خودروساز از ایران باعث شد که میزان تولید شرکت‌های خودروسازی به دلیل کمبود نقدینگی به شدت کاهش پیدا کند، اما شورای رقابت خواسته خودروسازان را در خصوص افزایش هزینه‌های تولید و لزوم افزایش قیمت نهایی خودرو به دلیل عدم افزایش کیفیت خودروهای تولیدی نپذیرفت و این موضوع باعث شد که روزبه‌روز وضعیت خودروسازان کشور وخیم‌تر شود.

کارشناسان معتقدند که شرکت‌های خودروسازی در سال آینده بیش از اینکه با چالش قیمت محصولات روبه‌رو باشند، با چالش تولید روبه‌رو خواهند بود، زیرا اگر میزان تولید خودروسازان کشور در سال 98 پایین باشد، قیمت خودرو در بازار روند پرشتاب صعودی خواهد گرفت. سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به روند کنونی تولید، آیا تولید خودرو در سال آینده کاهش پیدا می‌کند؟

ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: میزان تولید خودو در سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد که دلایل آن محرز است. دلیل اول این است که با توجه به بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان، حدود چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به خودروسازان تخصیص شده است که با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک‌ها این میزان تسهیلات بانکی باید به قطعه‌سازان داده شود و جزء تعهدات خودروسازان قرار می‌گیرد. به‌طور حتم تخصیص تسهیلات بانکی به قطعه‌سازان باعث خواهد شد که قطعه‌سازان نقدینگی نسبی برای تولید قطعه در سال آینده داشته باشند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دلیل دوم تعدیل قیمت خودرو است که تا حدود زیادی در جهت افزایش توان تولید خودروسازان در سال آینده توجیه‌پذیر خواهد بود.

ملکی تایید کرد: دلیل سوم این است که 10 هزار کانتینر قطعات خودرو وارد کشور شده است که در حال حاضر در گمرکات کشور هستند و قرار است که به‌زودی تعیین تکلیف شوند، زیرا پول این 10 هزار کانتینر قطعات خودرو از سوی خودروسازان پرداخت شده، اما به دلیل مشکلات بانکی این میزان پول هنوز به حساب تولیدکننده اصلی در خارج از کشور واریز نشده است که مقرر شده هر چه سریع‌تر طی نشستی این مشکل حل شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: بدون شک ورود این 10 هزار کانتینر قطعه خارجی به بازار تیراژ تولید خودرو را افزایش می‌دهد، بنابراین در سال 98 بخشی از کمبود قطعه برای تولید خودرو تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: این سه دلیل نظر کارشناسان مبنی بر اینکه شرکت‌های خودروسازی در سال آینده بیش از اینکه با چالش قیمت محصولات روبه‌رو باشند، با چالش تولید روبه‌رو خواهند بود را نقض می‌کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بدون شک خودروسازان در سال آینده روند رو به رشدی در تولید خواهند داشت، به‌طوری که طی دو تا سه ماه اخیر میزان تولید روزانه هر خودروساز از 700 تا 800 دستگاه خودرو به دو هزار دستگاه خودرو رسیده است، به عبارتی دو غول بزرگ خودروسازی ایران روزانه چهار هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنند و در سال 98 نیز میزان تولید خودروسازان کاهش پیدا نخواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    ده هزار کانتیر را در ایران تولید میکردید چه میشد . مگه ما صنعت نداریم ، اینهمه به خارج وابسته نشید و به متخصصین داخلی اعتماد کنید و از تولید کننده حمایت کنید تا کارخانجات باز هم رونق پیدا کنند ..