کد مطلب: ۵۷۳۸۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا برنج گران شد؟

چرا برنج گران شد؟

قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی در خرده فروشی‌ها به کیلویی ۴۵ هزار تومان رسیده است. دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اعلام این خبر گفت: قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و محرم امسال به دلیل گرانی اقلام غذایی، مردم نذورات خود با کمیت و کیفیت پایین‌تر ادا کردند.

به گزارش تجارت‎‌نیوز ، قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی به ۴۵ هزار و ۱۶۰ تومان رسیده است و هر کیلوگرم برنج هندی هم در سطح خرده‌فروشی‌ها به ۲۶ هزار و ۳۲۰ تومان رسید.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به رکود بازار مواد غذایی توضیح داد: هر کیلوگرم برنج ایرانی در عمده‌فروشی‌ها با قیمت ۳۱ تا ۴۳ هزار تومان فروخته می‌شود و همچنین برنج هندی هم با قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تا ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. هر چند که این قیمت برنج‌های سال گذشته است و با برداشت جدید برنج قیمت آن اندکی افت می‌کند.

قاسمعلی حسنی به تجارت‌نیوز گفت: امسال هزینه کارگران در شالیزارها دو برابر شده است. یعنی روزانه دستمزد هر کارگر ۵۰۰ هزار تومان است و ظرف ۱۰ روز آینده برنج ایرانی جدید روانه بازار می‌شود.

او ادامه داد: به دلیل گرانی برنج بازار راکد و پیش‌بینی می‌شود برنج از ارقام اعلام شده گران‌تر نشود، چرا که مصرف برنج هم نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است.

افزایش هزینه‌ها بر نذورات تاثیر گذاشت

حسنی به وضعیت نذورات مردم اشاره کرد و گفت: امسال هزینه اقلام خوراکی بالا بود و عده‌ زیادی امکان نذری دادن نداشتند. از سوی دیگر برخی‌ها هم به دلیل محدودیت‌های کرونایی رعایت کردند و هزینه نذورات را صرف بخش درمان کشور کردند.

بنابراین گزارش، نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد امسال به رقم ۴۳ درصد ررسیده است و مردم طی ۲۶ سال گذشته بیشترین فشار قیمت‌ها را در یک سال اخیر تحمل کرده‌اند و در این میان تورم برخی از کالاهای خوراکی سه رقمی شده است. مانند روغن که تورم ۱۱۳ درصدی را تجربه کرده است.

چندی پیش هم مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج از درخواست واردات برنج نیم‌دانه خبر داد و گفته بود: «کاهش مصرف برنج خارجی موجب شده، مصرف برنج‌های نیم‌دانه یا در اصطلاح برنج شکسته یا ضایعات برنج زیاد شود!»

برای مطالعه بیشتر خبر واردات برنج شکسته به دلیل تقاضا را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همیشه بایدبدبخت و فقیرباشیم

  • ناشناس

    خسته شدم پس کی ازاین وضع راحت میشیم تا کی گرونی و تورم و نداری پس کی خوشی به خونه هامون برمیگرده افسرده شدیم

  • ناشناس

    واقعا

  • ناشناس

    شما مدتهاست به دنبال افزایش قیمت برنج ایرانی هستید. شما با چه نیتی این کار را میکند

  • شکری

    متشکریم اقای رئیسی..حالا یه عده باز بگید این دولت با اون فرق داره هنوز جاگیر نشده

  • امیر علی

    شما خودتو جای کشاورز بزاری هیچوقت این حرفو نمیزنی چرا که کل صموم و کود ها و دستمزد کارگرها و دستمزد تراکتورها برای شخم و شیار و گرانی های دیگه که هممون باهاش اشنا هستیم کمر کشاورزو شکسته حالا که برنج یخورده رفت بالا دم از گرونی میزنین اگه راست میگین جلوی گرونی چیزایه دیگه رو بگیرین تا برنج هم قیمتش بیاد پایین

  • ناشناس

    به طور مختصر بگویید برنج چرا گران شد

  • حمید

    من دیابت داشتم الان پنج ساله برنج نمیخورم.نخوردن برنج خیلی تو سلامتی تاثیر داره

  • ممم

    اینم نتیجه وارد نکردن برنج .

  • دخترشالیزارم

    سلام عزیزان، ماهم کشاورزیم، دراستان گیلان، واقعا امسال پیرمون دراومد، تا ما اون زمین رو سبز کردیم، وتا چیدیم، با این گرانی بماند تمام هزینه ها، دیگه کشاورزی صرف نداره، چه برای تولید کننده، چه برای مصرف کننده، این وسط سود تو جیب دلالان میره، کشاورز سودی نمیکنه، شما بگو برنج کیلویی صد هزارتومان…. وقتی مردم عزیزمون توان خرید ندارن چه فایده داره، خدا کنه قیمت‌ها شکسته شه مردم گناه دارن هم بتونن توان خرید داشته باشن.. دراصل اسم برنج (بارنجه) که بارنج وزحمت وخون دل خوردن کشاورزه… که چشم وامیدش به محصولشه.. خدا قوت پدران ومادران زحمت کش…