کد مطلب: ۵۹۷۰۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال خطرناک برای بورس / نرخ سود بانکی افزایش می‌یابد؟

سیگنال خطرناک برای بورس / نرخ سود بانکی افزایش می‌یابد؟

در روزهای گذشته نرخ سود بین بانکی تا ۲۰٫۶۱ درصد رسیده بود. کارشناسان اقتصادی بالا رفتن نرخ سود بین بانکی را سرآغاز بالا رفتن نرخ بهره بانکی می‌‌دانند و معتقدند احتمالا روند ورود نقدینگی به بازار سرمایه کند شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زمزمه‌هایی از افزایش نرخ سود تسهیلات و نرخ بهره بانکی شنیده می‌شود، چند سیگنال وجود دارد که نشان می‌دهد در آینده نزدیک نرخ سود بانکی افزیش می‌یابد.

یکی از این سیگنال‌ها افزایش نرخ بهره بین بانکی است که از هفته گذشته روند افزایشی به خود گرفته است. طبق آخرین نرخ اعلامی از سمت بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی به ۲۰٫۶۱ درصد رسیده است. این رقم در ماه گذشته ۱۹٫۱ درصد بوده، یعنی نرخ بهره بین بانکی در ۵۰ روز گذشته بیشتر از یک درصد تغییر کرده است.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی سرآغازی برای افزایش سود سپرده و تسهیلات است. آن‌ها می‌گویند اگر سود سپرده روند افزایشی داشته باشد به همان میزان خروج نقدینگی از بازار سهام سرعت می‌گیرد. در نتیجه کاهش جذابیت بورس و افت شاخص بورس شکل می‌گیرد.

تاثیر افزایش نرخ سود سپرده بر بورس

ابراهیم سماوی، کارشناس بازار سرمایه درباره این موضوع به تجارت‌نیوز می‌گوید: نرخ بهره بین بانکی برای دوازدهمین هفته متوالی روند افزایشی خود را حفظ کرد و به محدوده ۲۱ درصد در نزدیکی سقف دالان رسید.

وی ادامه می‌دهد: افزایش نرخ بهره بین بانکی از چند منظر بر بازار سرمایه اثرگذار است. اولین اثر آن از بعد روانی است زیرا افزایش این نرخ به سرمایه‌گذاران این سیگنال را می‌دهد که دولت تمایل به سیاست‌های انقباضی دارد، از این رو حجم نقدینگی به سمت بازار پول و سایر بازارهای غیرمولد همانند طلا و دلار که رقیب بازار سرمایه هستند، سرازیر می‌شود که در هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم.

سماوی توضیح می‌دهد: اثر بعدی آن از منظر ارزش ذاتی سهام است. با توجه به اینکه افزایش نرخ بهره منجر به افزایش نرخ تنزیل جریان‌های نقدی و کاهش P/E معیار بازار سرمایه می‌شود که از هر منظر موجب کاهش ارزندگی سهام در بازار سهام و خروج نقدینگی از این بازار می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر این موضوع در میان مدت توضیح می‌دهد: این موضوع در افق زمانی میان‌مدت منجر به افزایش هزینه مالی شرکت‌های بورسی می‌شود که اقدام به اخذ تسهیلات می‌کنند. در نهایت این مساله منجر به کاهش سود خالص این شرکت‌ها می‌شود.

همچنین با افزایش نرخ بهره بسیاری از پروژه‌ها به طور ویژه طرح‌های توسعه ای شرکت‌های بورسی فاقد توجیه اقتصادی خواهند شد، که در افق زمانی بلندمدت اثر منفی بر رشد شرکت‌ها و کل اقتصاد می‌گذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به نظر من بانک خوب پوست ملت را میکند.پول میگذاریم بانک سودکه نمیدهند.یک سال نشده پول ارسال پیامک راهم اتوماتیک برمیدارد.بایدپول را بالشت کنیم بگذاریم زیر سرمان جیب بانک راپرنکنیم و دولت سراز حساب مان درنیاورد دولت حساب مارا تراکنش مارارسد میکند

  • تنها راه نجات، انفجار نور است

    من دیروز قسر در رفتم، ضرر زیادی نکردم ولی نکته اینجاست تاوان و تقاص ضرر ناجوانمردانه و سنگین دیگران رو همه مردم ایران خواهند داد!!!! درک این موضوع برای کسی که با قوانین جهان آشنا باشه بسیار سهله! همه چیز دنیا به هم ربط داره، همانطور که درد یک عضو به تمام اعضا مربوطه!!

  • ناشناس

    فقط راه درامان بودن اینه که پولامو توگاو صندوق سه متری نگهداری کنم وگرنه به یه طریقی ازمون میزنن البته چیز زیادی برام نمونده میترسم ته مونده پولا ازبین بره بعد برم گدایی هر روز یه نقشه ای برای فقرا میکشن که فقیرترشون کنن چیزی که کمک نمیکنن فقط ازمون میزنن

  • ناشناس

    جیب بانکها رو پر نکنید، همشون دستشون تو یه کاسه است، پولاتونو زمین بخرید یا خونه

  • ناشناس

    تجارت نیوز انگار شریک حقوقی ها شده و به نفع اونا همش صحبت میکنه، خدا میدونه چه خبره

  • ناشناس

    بهترین راه اینه که مردم پولاشونو دست هیچ کدومشون ندن تا انتقاممونو بگیریم

  • ناشناس

    لطفا کمی مطالعه کنید بعد کارشناس بشید

  • ناشناس

    نمیدونم این نامردا هر روز یی چیز را بهانه میکنند برا منفی کردن شاخص اونایی که حق مردم را اینجور پایمال می کنند نخورند بدن برا دوا دکترشون اب خوش از گلوشون نره پایین

    • ناشناس

      دقیقا همینطوره

  • فرهاد

    رییس بانک مرکزی تکذیب کرده میگه چنین بخش نامه ای ندادیم اونوقت شما از چه منبعی شایعه پراکنی می کنید

  • جواد

    والا تو شهر شما من نمیدونم چه خبر هست،تو شهرما که تا الان بانک هم سود داده،هم پول کسی رو نخورده،البت بانکهای دولتی