کد مطلب: ۳۰۳۰۹۵

نایب‌ رئیس‌ اتاق بازرگانی ایران وچین اعلام‌کرد:

اقتصاد غیرشفاف دلیل عدم بازگشت ارز صادراتی

اقتصاد غیرشفاف دلیل عدم بازگشت ارز صادراتی

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تاکید کرد در صورتی که اقتصاد شفاف باشد به طور حتم ارز حاصل از صادرات به کشور بازخواهد گشت و راهکار این موضوع پیمان سپاری ارزی نیست.

مجیدرضا حریری درباره بخشنامه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با بیان این مطلب گفت: ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کشور و صادرات کالا و صرف کردن ارز آن به امر دیگری به عدم شفافیت اقتصادی بازمی گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز،حریری تصریح کرد: هیچ تردیدی وجود ندارد که بخش قابل توجهی از ارزی که صرف خروج سرمایه از کشور شد و یا صرف واردات کالای قاچاق می‌شود، از ارز حاصل از صادرات تامین می‌شود.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: مطمئن باشید که با ارز بانکی و ارز حاصل از فروش نفت نمی‌توان سرمایه از کشور خارج یا کالای قاچاق وارد کرد زیرا بانک مرکزی که به قاچاقچی ارز نمی‌دهد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تاکید کرد که هر سیاست ارزی باید دارای ۲ شاخصه اصلی باشد که براساس آن هیچ ارز حاصل از صادراتی صرف خروج سرمایه از کشور به شکل غیرقانونی نشود و همچنین تامین منابع لازم برای واردات کالای قاچاق را تامین نکند.

حریری با بیان اینکه ۸۰ درصد ارزش کالاهای صادراتی در اختیار دولت است، گفت: ارز حاصل از ۸۰ درصد کالاهای صادراتی تحت حاکمیت دولت یا شرکت های خصولتی مانند پتروشیمی‌ها و شرکت‌های فولادی است؛ عمده‌ترین سهامداران این شرکت‌ها نیز نهادهای نظامی و صندوق‌های بازنشستگی هستند و بهتر است دولت با خصولتی‌ها جلسه گذاشته و مشکل بازگشت ارز را حل کند.

وی ادامه داد: از کل صادرات ایران که حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیارد دلار در سال می شود، بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار در اختیار بخش خصوصی است و با توجه به نوع و ترکیب کالا و همچنین زمان بندی آن، امکان بازگرداندن ارز طی سه ماه وجود ندارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تصریح کرد: بسیاری از کالاهای صادراتی مانند فرش یا صنایع دستی به طور امانتی فروخته می‌شود و شاید تا ۶ ماه طول بکشد تا آن کالا در کشور مقصد فروخته شود و تازه از آن زمان پروسه انتقال ارز آن آغاز می‌شود که چون از مسیر بانکی نیست، خود زمان بر است.

حریری در پایان گفت: در اینکه ارز حاصل از صادرات نباید خرج ورود کالای قاچاق یا خروج سرمایه از کشور شود، کاملا موافق هستیم اما احترام بخش خصوصی نیز باید رعایت شود.

منبع:ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.