کد مطلب: ۴۳۲۱۱۱

گاردین بررسی کرد:

توافق آمریکا و طالبان چه زمانی امضا می‌شود؟

توافق آمریکا و طالبان چه زمانی امضا می‌شود؟

پس از هفته‌ها مذاکره، طرح کاهش خشونت در افغانستان از روز گذشته شروع شد. در صورت اجرای موفقیت‌آمیز این طرح، ایالات متحده و طالبان توافقنامه نهایی صلح را در تاریخ 29 فوریه (10 اسفند) امضا خواهند کرد.

پس از هفته‌ها مذاکره، ایالات متحده آمریکا و نیروهای امنیتی افغانستان به توافق رسیدند، از صبح روز جمعه یک دوره کاهش خشونت در این کشور آغاز شود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از گاردین ، این توافقنامه که در جریان مذاکرات میان نمایندگان آمریکا و طالبان صورت گرفته، موجب شده امیدها به حل‌وفصل جنگ 18 ساله میان دو طرف افزایش یابد.

اشرف ‌غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در سخنرانی تلویزیونی گفته است: اینکه طالبان با کاهش چشمگیر خشونت موافقت کرده، گامی به‌سوی آتش‌بس و صلح پایدار است. در هفته کاهش خشونت که از نیمه‌شب جمعه آغاز شد، ما محتاط خواهیم بود و نیروهای ما وضعیت را به‌طور جدی کنترل خواهند کرد.

پیش از این جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان هم اعلام کرده بود: نیروهای امنیتی آمادگی‌های لازم را در دست اجرا دارند و عملیات عادی نظامی را علیه سایر گروه‌های مسلح مانند داعش ادامه خواهند داد.

در عین حال، وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پومپئو روز جمعه گفت، پس از اجرای موفقیت‌آمیز این توافق، ایالات متحده و طالبان توافقنامه نهایی صلح را در تاریخ 29 فوریه (10 اسفند) امضا خواهند کرد.

انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا در سال 2020 برگزار می‌شود و ترامپ که به‌دنبال پیروزی در این رقابت است، مدت‌هاست که اعلام کرده، تمایل دارد طولانی‌ترین جنگ این کشور به پایان برسد.

پس از اعلام مایک پومپئو، سخنگوی طالبان، ذبیح‌الله مجاهد نیز آن را تایید و اعلام کرد، از اعضای این گروه خواسته شده تا از رفتن به مناطق دشمن کاملا پرهیز کنند.

این گروه مسلح که در سال 2001 و پس از حمله نیروهای آمریکایی سرنگون شد، پیش‌تر از مذاکره مستقیم با دولت کابل امتناع می‌کرد.

فرصت تاریخی

انتظار می‌رود با امضای این توافق سربازان آمریکایی از افغانستان خارج شوند و ایالات متحده تضمین خواهد کرد که از خاک این کشور به‌عنوان پایگاهی برای انجام حملات به کشورهای خارجی استفاده نکند.

این مذاکرات در سال 2018، به‌عنوان بخشی از فشار دولت دونالد ترامپ برای توافق با طالبان آغاز شد. از زمان سرنگونی طالبان، این گروه همواره با نیروهای تحت رهبری ایالات متحده در افغانستان جنگیده است.

در عین حال، انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا در سال 2020 برگزار می‌شود و ترامپ که به‌دنبال پیروزی در این رقابت است، مدت‌هاست که اعلام کرده، تمایل دارد سربازان آمریکایی به کشورشان بازگردند و طولانی‌ترین جنگ این کشور به پایان برسد.

دو طرف قرار بود در ماه سپتامبر توافقنامه‌ای را امضا کنند اما پس از حمله طالبان به نیروهای آمریکایی و کشته شدن یک سرباز، دونالد ترامپ این توافق را لغو کرد.

در حال حاضر، 14 هزار سرباز آمریکایی و 17 هزار سرباز از 39 متحد ناتو در افغانستان مستقر هستند.

علی‌رغم حضور پررنگ ایالات متحده در افغانستان، طالبان از سال 2001 تاکنون بیش از هر زمان دیگری مناطق مختلف این کشور را تحت کنترل گرفته و حملات روزانه‌اش را علیه پایگاه‌های نظامیان در سراسر کشور انجام داده است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد، بیش از ۱۰۰ هزار افغانستانی از سال ۲۰۰۹، تاکنون کشته یا زخمی شده‌اند.

پاکستان و ناتو نیز از این طرح استقبال کرده‌اند.

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای گفته است: امیدواریم که احزاب افغانستان از این فرصت تاریخی برای دستیابی به صلح و ثبات در این کشور و منطقه ابهره ببرند.

ینس استولیتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز از توافق طالبان و آمریکا برای کاهش خشونت‌ها استقبال کرده و گفته است: این یک آزمون برای طالبان است تا علاقمندی و توانایی‌ خود برای کاهش خشونت‌ها و همکاری صادقانه‌شان برای صلح پایدار را ثابت کنند.

به‌گفته یک تحلیلگر سیاسی در افغانستان، این بیانیه نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر دو طرف برای دستیابی به صلح است؛ اما در حال حاضر گفتگوها و مذاکرات داخلی میان دولت افغانستان و طالبان را باید پشت سر بگذاریم که چالشی بزرگ خواهد بود.

این توافق در حالی صورت می‌گیرد که نرخ مرگ‌ومیر ناشی از خشونت در این کشور به‌شدت افزایش یافته است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد، بیش از 100 هزار افغانستانی از سال 2009، تاکنون کشته یا زخمی شده‌اند. حدود 34 هزار نفر از این افراد غیرنظامی‌های افغان و کودکان بوده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.