کد مطلب: ۱۸۷۰۱۲

انرژی و تاسیسات، بخش زنده ساختمان است

انرژی و تاسیسات، بخش زنده ساختمان است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: مبنای توسعه پایدار استفاده از تکنولوژی‌های نو در استفاده از انرژی است.

علی عموشاهی در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه تاسیسات و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی استان اصفهان با اشاره به این که نمایشگاه، نقش حلقه واسط میان تولیدکنندگان، بهره برداران و صاحبان ایده و اختراع را دارد، اظهار کرد: انرژی بخش زنده ساختمان است و ما باید تلاش کنیم ساختمان‌های کشور را به سیستم‌های استفاده از انرژی‌های نو مجهز کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی تاکید کرد: انرژی و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، بخش زنده یک ساختمان است و به همین دلیل باید به صورت مرتب مورد بررسی و بازنگری صورت گیرد تا علاوه بر کاهش مصرف، افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی، صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها را در پی داشته باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان اضافه کرد: امیدواریم مصرف‌کنندگان و مجریان ساختمان‌ها از این نمایشگاه دیدن کرده و جدیدترین تجهیزات و محصولات ارائه شده در این نمایشگاه را در ساختمان‌های خود مورد استفاده قرار دهند.

وی با اشاره به اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در استان اصفهان، گفت: فعالیت‌های اجرایی مربوط به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان از ابتدای بهمن ماه آغاز می‌شود و نظارت‌های دقیقی بر این روند صورت خواهد گرفت.

عموشاهی به برگزاری ورک‌شاپ‌ها و سمینارهای تخصصی رایگان همزمان با این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: امیدواریم نتیجه این نمایشگاه و سمینارهای جانبی آن، بهبود عملکرد سیستم‌های انرژی در شهر و استان اصفهان باشد و موضوع حیاتی انرژی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز در این جلسه، با اشاره به این که در ازای ۲۴ میلیون خانوار ایرانی، ۲۷ میلیون باب ساختمان در کشور وجود دارد، گفت: در کشور بیش از سه میلیون مسکن مازاد وجود دارد و این به این معنا است که بیش از آنکه به ساخت مسکن جدید نیاز باشد به بازسازی و بازنگری بر روی ساختمان‌های موجود نیاز است.

احمدرضا طاهری افزود: شیوه نامه بهره‌گیری از انرژی‌های نو در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در حال تدوین است و این شیوه نامه در قالب ویرایش مبحث ۱۳ و ۱۹ مقررات ملی ساختمان ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین شیوه نامه ممیزی انرژی، شیوه نامه برچسب انرژی ساختمان‌ها و گواهی نامه ساختمان سبز نیز تا پایان سال به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی اظهار کرد: مهرماه امسال آیین‌نامه اجرایی بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها توسط هیأت دولت تصویب شد که شامل ممیزی انرژی ساختمان‌ها، رده بندی انرژی ساختمان‌ها و تعبیه سامانه‌های کنترلی است.

طاهری گفت: سازمان‌های دولتی نیز از سال آینده مکلف به استفاده حداقل ۲۰ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر بر اساس این مصوبه هیات دولت هستند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان نیز در این نشست گفت: بدترین شیوه گرم کردن منازل استفاده از بخاری است زیرا دود ناشی از آن نقش زیادی در آلودگی هوا دارد.

سید مصطفی علوی با اعلام اینکه مصرف گاز سالیانه استان اصفهان، ۲۱ میلیارد متر مکعب است، افزود: یکی از معضلات امروز ساختمان‌ها هدر رفت حرارت و انرژی از دیوار و سقف‌های ساختمان‌هاست و به نظر می‌رسد زمان اقدام جدی در زمینه عایق کاری دیوارها و سقف ساختمان‌ها در برابر انرژی، فرا رسیده است.

وی با بیان این که تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف گاز علاوه بر موضوع هزینه به دلیل تولید محصولات خطرناک ناشی از سوخت گاز نیز هست، اظهار داشت: اگر عایق‌کاری و تنظیم هوای موتورخانه ساختمان‌ها به درستی انجام شود، کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مصرف انرژی را شاهد خواهیم بود.

وی فرهنگ‌سازی در این زمینه را یکی از نقش‌های مهم نمایشگاه‌ها عنوان کرد و بیان داشت: امیدواریم این نمایشگاه نیز در زمینه فرهنگ‌سازی، ایمنی و کاهش مصرف تاثیرگذار باشد.

همچنین مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان به استفاده از انرژی‌های نو و سیستم‌های جدید انرژی در پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان اشاره کرد و گفت: درصدد هستیم از انرژی خورشیدی در این پروژه استفاده کرده و همچنین برای آبیاری فضای سبز از آب خاکستری استفاده کنیم.

علی یارمحمدیان گفت: خوشحالیم که با برگزاری هر هفته یک رویداد نمایشگاهی، نقشی در رونق کسب‌و‌کار و اقتصاد استان داریم و امیدوارم این نمایشگاه به گونه‌ای باشد که بازدیدکنندگان بتوانند از آن به طور مناسب استفاده کرده و با آخرین دستاوردهای کشور در این حوزه آشنا شوند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط خشکسالی و آلودگی‌های زیست محیطی همه ما باید در زمینه کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی آن اقدام کنیم.

گفتنی است؛ شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی استان با حضور ۱۱۵ مشارکت کننده از ۱۶ تا ۱۹ دی ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان در حال برگزاری است.

منبع: ایمنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.