کد مطلب: ۲۹۲۸۹۲

اکونومیست روایت می‌کند:

مهاجرت از ونزوئلا شدیدتر از مهاجرت از سوریه

مهاجرت از ونزوئلا شدیدتر از مهاجرت از سوریه

بر اساس پیش‌بینی‌‌‌ها در حال حاضر تعداد کل پناهجویان ونزوئلا چهار میلیون نفر است. این در حالی است که کل آوارگان جنگ سوریه شش میلیون نفر بوده و با ادامه وضعیت بغرنج اقتصادی در ونزوئلا، احتمالا تعداد پناهجویان ونزوئلایی از این تعداد بیشتر خواهد بود. 

با روی کار آمدن نیکلاس مادورو در ونزوئلا ، بحران اقتصادی و مشکلات مردم در این کشور بیش از گذشته افزایش یافت. در 19 آگوست، هزار پناهجوی ونزوئلایی به شهر مرزی پاکارایما در برزیل گریختند اما با حمله مردم محلی مواجه شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست، شهر پاکارایما در مجموعه 12 هزار نفر جمعیت دارد اما نزدیک به هزار آواره ونزوئلایی نیز در هفته‌های اخیر به این شهر وارد شده‌اند که اکثر آنها در خیابان‌ها زندگی می‌کنند.

در کشورهای دیگر وضعیت پناهجویان ونزوئلایی به مراتب بدتر است. در 18 آگوست با ورود پناهجویان به مرزهای اکوادور درگیری‌هایی میان مردم محلی و مهاجران رخ داد که در نهایت مقامات اکوادور از ظهر همان روز مقررات جدیدی را به اجرا گذاشتند که بر اساس آن، تنها شهروندان ونزوئلایی که پاسپورت معتبر دارند، می‌توانند وارد اکوادور شوند. کشور پرو هم از 25 آگوست همین قانون را به اجرا گذاشت.

با شروع ریاست‌جمهوری مادورو به دلیل بحران اقتصادی، سرکوب سیاسی و سوءمدیریت، تعداد مهاجران از این کشور افزایش قابل توجهی یافته است. نرخ تورم به بیش از 80 هزار درصد رسیده و بولیوار -پول ملی این کشور- ارزش خود را از دست داده است. کمبود مواد غذایی و دارو از دیگر دلایل خروج مردم از ونزوئلا است.

در 20 آگوست، مادورو بسته اصلاحات اقتصادی جدیدی را ارائه داد که در آن با معرفی یک ارز جدید، پنج صفر از بولیوار بی‌ارزش این کشور حذف کرده، حداقل دستمزدها را بیش از سه هزار درصد افزایش داده و قیمت بنزین را گران کرده است.

از هفته گذشته، واحد پولی جدیدی در ونزوئلا وارد چرخه پولی این کشور شده که ارزش آن برابر با سه هزار و 600 واحد پترو است. پترو ارز رمز‌نگاری‌شده‌ای است که به پشتوانه نفت ونزوئلا ارائه شده و به گفته رئیس‌جمهور این کشور هر پترو برابر با حدود 60 دلار، قیمت پایه هر بشکه نفت این کشور است.

بر اساس یک نظرسنجی که در سال 2017 انجام شد، نیمی از افراد 18 تا 29 ساله و همچنین 55 درصد از طبقه متوسط ونزوئلا اعلام کردند که قصد دارند کشور خود را ترک کنند. در این میان دو سوم این افراد بحران اقتصادی را دلیل خروج از کشور عنوان کرده‌اند.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که خروج پناهجویان از ونزوئلا، بزرگ‌ترین مهاجرت اجباری در میان کشورهای آمریکا لاتین محسوب می‌شود. سازمان بین‌المللی مهاجرت برآورد کرده که تا پایان سال 2017، بیش از 1.6 میلیون نفر کشور ونزوئلا را ترک کرده‌اند. امروز این تعداد به مراتب بالاتر است. تا پایان ژوئن سال جاری میلادی، یک میلیون ونزوئلایی تنها به کلمبیا مهاجرت کرده‌اند.

بر اساس آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، در هفت ماه اول سال 2018، حدود 135 هزار درخواست پناهندگی از ونزوئلا ثبت شده که این میزان 20 درصد بیشتر از کل درخواست‌ها در سال 2017 بوده است.

در حالی که کل جمعیت ونزوئلا 30 میلیون نفر است، پیش‌بینی‌ می‌شود، تعداد کل پناهجویان ونزوئلا در حال حاضر چهار میلیون نفر باشد. این در حالی است که کل آوارگان جنگ سوریه شش میلیون نفر بوده است و با ادامه وضعیت بغرنج اقتصادی در ونزوئلا، احتمالا تعداد پناهجویان ونزوئلایی از این تعداد بیشتر خواهد بود.

تصویر زیر تعداد پناهجویان ونزوئلا به کشورهای مختلف را نشان می‌دهد:

مهاجرت ونزوئلا 2

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سوریه و ونزویلا شاید در مدت کوتاهی مهاجرت کرده اند. ولی ده درصد ایرانیان هم در این چهل سال مهاجرت کرده اند بعضی با سخت ترین شرایط حالا هم برای پنجاه تا شصت درصد اگر مفری پیدا کنند زندگی در غربت را بر زندگی در ایران ترجیح خواهند داد

  • بهزاد

    وضعیت ما تو ایران بدتر از ونزوئلا شده یهتر است مسولان بفکر مردم ایران باشن ن کشور دیگه

  • ناشناس

    بزودی ایران ونزوئلای دوم خواهد شد