فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۷۹۴۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

از پروژه ۴۵۰ میلیون دلاری تا ساخت بیمارستان توسط بانک جهانی برای احیای ترکیه/ روند بازسازی به کجا رسید؟

از پروژه 450 میلیون دلاری تا ساخت بیمارستان توسط بانک جهانی برای احیای ترکیه/ روند بازسازی به کجا رسید؟

پس از زلزله ترکیه در سال گذشته، گروه بانک جهانی با سرعت بی‌سابقه بسیج شد تا از ترکیه برای بازسازی خانه‌ها و زیرساخت‌ها، خدمات ضروری و احیای اقتصادهای محلی حمایت کند. اکنون کار برای کمک به پیشبرد و تسریع بازیابی مقاوم پس از زلزله در ترکیه در حال انجام است.

به گزارش تجارت‌نیوز، یک سال پیش، زمین‌لرزه‌های ویرانگر جنوب ترکیه را لرزاند و جان‌باختگان آن را به بیش از 50 هزار نفر رساند، حدود 3.3 میلیون نفر را آواره و به بیش از 800 هزار ساختمان آسیب رساند یا آن‌ها را ویران کرد. به گزارش بانک جهانی، زمین‌لرزه 6 فوریه 2023، منجر به تلفات بی‌سابقه انسانی، تخریب منازل و زیرساخت‌ها و خسارت به اقتصاد 11 استان جنوبی شد که خانه 14 میلیون نفر است. این زلزله بزرگ‌ترین فاجعه‌ای بود که در بیش از 80 سال گذشته در این کشور روی داده است. گروه بانک جهانی با سرعت بی‌سابقه‌ای برای حمایت بازیابی پس از زلزله بسیج شد.

دو عملیات مالی بانکی به ارزش 1.45 میلیارد دلار در حال حاضر در حال انجام است که به بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده یا فروریخته، بازیابی خدمات بهداشتی، بازسازی مسکن روستایی برای هفت هزار نفر و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند و همچنین یک عملیات 600 میلیون دلاری که جریان اعتبار به مشاغل در مناطق آسیب‌دیده را تسهیل می‌کند.

جست‌وجو و نجات

اولین نیاز پس از وقوع زلزله، نجات جان افراد بود. هزاران نفر از کارکنان اورژانس به همراه تجهیزات و سخت‌افزارهای تخصصی در یک عملیات جست‌وجو و نجات، به مناطق آسیب‌دیده اعزام شدند. تجهیزات تشخیص صدا که تحت حمایت مالی پروژه شهرهای پایدار گروه بانک جهانی برای شناسایی نشت آب زیرزمینی تصفیه‌خانه فاضلاب آنتالیا خریداری شده بود، برای کمک به جست‌وجوی بازماندگان در استان زلزله‌زده ختای (Hatay) تغییر کاربری داد. اگرچه از آن‌ها برای تشخیص نشت آب استفاده می‌شود، اما این دستگاه‌ها می‌توانند هر صدایی را تشخیص دهند. آن‌ها به صدا حساس و دارای توانایی سنجش لرزش هستند. اسرا ولکان، افسر تدارکات در کارخانه تصفیه فاضلاب آنتالیا گفت: «زمانی که فاجعه رخ داد، تجهیزات ما به تلاش‌های جستجو و نجات پیوستند تا جان افراد را نجات دهند.»

مراقبت‌های بهداشتی

در انطاکیه که در اثر زلزله ویران شد، بیمارستان 300 تختخوابی دفنه (Defne) در زمان بسیار کم و بی‌سابقه‌ای ساخته شد تا خدمات و مراقبت‌های بهداشتی به طور مجدد به جامعه ارائه شود. بیمارستان دفنه با کمک دو پروژه با تأمین مالی بانک جهانی توانست تجهیزات پزشکی و دیگر تجهیزاتی را خریداری کند که خدمات پزشکی عمومی و تخصصی از جمله مراقبت‌های ویژه، دیالیز و تصویربرداری MRI ارائه می‌دهند (پروژه بازیابی و بازسازی زلزله ترکیه و پروژه تقویت و پشتیبانی سیستم سلامت). دکتر باریش کاواس اوغلو (Barış Kavvasoglu)، پزشک ارشد دفنه گفت: «بازسازی و مرمت سریع چنین مرکز بهداشتی که کاملاً مجهز باشد، چراغ امیدی است که نه‌تنها مراقبت‌های پزشکی را ارائه می‌دهد، بلکه نویدی است برای بهبود و تجدید حیات جامعه ما که در جریان زلزله‌ها چیزهای بسیاری از دست داده‌اند.»

Picture-3-Turkiye

آژانس ضمانت سرمایه‌گذاری چندجانبه گروه بانک جهانی به‌طور جداگانه ساخت بیمارستانی با ظرفیت 9 هزار بیمار در روز، در استان غازی عینتاب (Gaziantep) را تضمین می‌کند. بر اساس برآوردهای بانک، نزدیک به یک‌سوم زیرساخت مراقبت‌های بهداشتی در اثر زلزله به‌شدت آسیب دیده و هزینه بازیابی و بازسازی برای بخش بهداشت 4.3 میلیارد دلار برآورد شده است.

احیای معیشت

ادیپ کیلیچلار (Edip Kiliçlar)، مالک ماشین‌آلات کالتک (Kaltek Machinery) که قطعات ماشین‌آلات تخصصی لوله‌های آب، نفت و حفاری تولید می‌کند، گفت: «علاوه بر رنج انسانی، ما یک ویرانی مالی را نیز تجربه کردیم.»

این شرکت که در انطاکیه واقع شده است، 30 کارمند داشت و درآمد سالانه آن حدود 25 میلیون دلار بود. همه این‌ها با وقوع زلزله پایان یافت. خسارت ساختمان آنچنان بزرگ نبود اما شرکت 50 درصد سرمایه انسانی خود را از دست داد. با این حال توانست تقریباً سه ماه بعد فعالیت خود را تا حدی از سر بگیرد و در ماه دسامبر، یک کمک مالی قابل بازپرداخت به مبلغ 10 هزار دلار تحت پروژه «بازیابی شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط پس از زلزله ترکیه» دریافت کرد. کیلیچلار امیدوار است که فرآیند تولید را به‌طور کامل بازیابی کند؛ او همچنان درگیر چالش‌های متعدد از جمله جایگزینی کارگران ماهر ازدست‌رفته است.

پروژه 450 میلیون دلاری ترکیه

پروژه بازیابی بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط (MSMEs) پس از زلزله که توسط سازمان توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط ترکیه (KOSGEB) اجرا می‌شود، با هدف تحریک و بهبود اقتصاد از طریق حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط در استان‌های زلزله‌زده انجام می‌گیرد. این پروژه تحت حمایت شرکت مالی بین‌المللی گروه بانک جهانی که در سپتامبر 2023 اجرا شد، به حدود 9 هزار شرکت کوچک و متوسط کمک مالی کرده و منابع را برای بهبود دسترسی به اعتبار، از طریق بخش مالی به بخش خصوصی هدایت کرده است. تسهیلاتی 530 میلیون دلاری بر شرکت‌های کوچک و متوسط متمرکز است و بسته‌ای 150 میلیون دلاری، از یک شرکت تولیدی مهم در منطقه زلزله‌زده حمایت می‌کند. 11 استانی که بیشتر تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند، نزدیک به نیم‌میلیون شرکت خصوصی را در خود جای داده‌اند که 99 درصد آن‌ها شرکت‌های کوچک و متوسط و منبع اصلی اشتغال خانوارهای فقیر و نیمه‌فقیر هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.