کد مطلب: ۷۴۷۲۳۰

دولت برنامه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی ندارد!

دولت برنامه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی ندارد!

سیاست‌های نادرست دولت در زمینه مسائل و مشکلات اقتصادی باعث ایجاد تنش در بازار شده است و متاسفانه مسئولان دولتی برنامه صحیحی برای حل مشکلات مردم ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته یکی از اعضا کمیسیون مجلس، دولت هیچ برنامه‌ درستی برای مقابله با مشکلات اقتصادی ندارد و مشخص نیست چگونه می‌خواهد این تنش را بهبود بخشد.

بر اساس این گزارش دولت در پی فرآیند تصویب آیین نامه جدید مجلس در خصوص بررسی دو مرحله‌ای احکام و جداول لایحه بودجه مدت‌ها پیش بخش اول بودجه را به مجلس فرستاده بود اما بررسی آن به دلیل زمان بر شدن بررسی‌های شورای نگهبان و مشروط شدن بررسی بودجه به ارائه برنامه هفتم توسعه از سوی دولت، به تعویق افتاده بود.

بخش احکام لایحه بودجه پیش از اعلام سیاست‌های رییس جدید بانک مرکزی به مجلس ارسال شده است. باید ببینیم دولت در این خصوص می‌خواهد چه اقدامی انجام دهد؟

برنامه دولت برای حل مشکلات اقتصادی

دلخوش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه هیچ برنامه ای در رابطه با مسائل اقتصادی وجود ندارد، گفت: ما از ابتدا با شیوه حذف ارز ترجیحی مخالف بودیم. اینها آینده را ندیدند، کارشناسی نکردند و تنها می‌گفتند ارز ترجیحی و کالاهای مرتبط با آن قاچاق می‌شود. آیا به جای حذف ارز، نمی‌توانستند ارزاق اساسی مردم و قیمت دارو درمان را کنترل کنند؟ قطعا کنترل نرخ‌ها آسان‌تر از آن سیاستی بود که اجرا شد.

وی در واکنش به سیاست های اعلامی رئیس جدید بانک مرکزی دررابطه تثبیت نرخ ارز، افزود: در هیچ کجای دنیا رئیس بانک مرکزی اظهار نظر پولی نمی‌کند یا اگر می‌خواهد اظهار نظر کند باید مشورت‌های لازم را انجام داده سپس کار خود را بکند.

با این شیوه سیاست‌گذاری اگر قرار باشد نرخ ارز 28500 تومان باشد، برای مابه تفاوت آن با نرخ 40 هزار تومانی می خواهند چه کنند؟ همین نرخ 28500 تومانی بازار را ملتهب می‌کند. بانک مرکزی باید سیاستی درست اتخاذ کند و تنها به کارشناسانی که در بانک مرکزی، از قدیم رئیس آن و دولت را دچار سرگردانی کرده، تکیه نکند. ما کارشناس‌های زبده و کاربلد بسیاری داریم. این سیاست پولی جدید مشکلی از مشکلات ما حل نمی‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این شیوه کار مسئولان اقتصادی اصلا پسندیده نیست، گفت: باید بر صادرات و واردات کالا نظارت شود. بیش از 200 هزار کانتینر رسوب شده در گمرکات وجود دارد که نتیجه ناهماهنگی بین دستگاههایی نظیر وزارت صمت، وزارت اقتصاد، گمرکات و بانک مرکزی است. در عین حال باید ارز حاصل از صادرات نیز مدیریت شود. این سیاست‌های غلط است که بازار را دچار شوک و التهاب می‌کند.

دولت لایحه بودجه را به مجلس ارائه داد؟

دولت در پی فرآیند تصویب آیین نامه جدید مجلس در خصوص بررسی دو مرحله ای احکام و جداول بودجه مدت‌ها پیش بخش اول بودجه را به مجلس فرستاده بود اما بررسی آن به به دلیل زمان بر شدن بررسی‌های شورای نگهبان و مشروط شدن بررسی بودجه به ارائه برنامه هفتم توسعه از سوی دولت، به تعویق افتاده بود. دلخوش در این رابطه به نکته‌ای عجیب اشاره می‌کند.

وی ادامه داد: بخش احکام لایحه بودجه پیش از اعلام سیاست‌های رئیس جدید بانک مرکزی به مجلس ارسال شده است. باید ببینیم دولت در این خصوص می‌خواهد چکار کند!

دلخوش همچنین خاطرنشان کرد: چندماه پیش گفتیم می‌شود برنامه ششم توسعه را تمدید کنیم اما الان کار به جایی رسیده که حتی اگر بخواهیم لایحه بودجه را در دستور کار دهیم، باز بعید است تصویب کامل آن به امسال برسد. قطعا نمی‌توانیم به بیشتر از بودجه دو یا سه دوازدهمی برسیم و این به نفع کشور نیست.

منبع: قطره

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.