خبر مهم:

کد مطلب: ۴۶۵۷۱۵

بهترین زمان خرید و فروش سکه

بهترین زمان خرید و فروش سکه

سه نفر از فعالان بازار طلا با تشریح وضع کنونی بازار طلا و بحث واردات و صادرات این فلز گرانبها نسبت به برخی استراتژی‌های خرید و فروش در شرایط فعلی ارائه راهکار کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از آتش زدن کنسولگری مشهد و توقف حضور زائرین عربی حوزه خلیج فارس فروش طلا به توریست‌ها کمتر شد و این اواخر فقط مشتریان عراقی خریدار بودند. با توجه به کاهش ارزش پول ملی تقریبا هر زائر عراقی که به ایران می‌آمد چند تیکه طلا می‌خرید زیرا برای آنها قیمتی نداشت اما اکنون همان هم صفر شده است.

از قدیم بورس طلا کشور در بازار تهران بوده و پاتوق معامله گران سکه و طلا امروزی یا فردایی در سبزه میدان است که در روزهای اخیر فریادهای خریدم و فروختم آنها بلندتر از روزهای دیگر است.

افزایش بهای اونس قیمت طلا را بالا برد

عباداله محمد ولی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر در خصوص وضعیت این روزهای بازار طلا و نوسان قیمت‌ها می‌گوید: علت اصلی نوسانات قیمتی طی هفته‌های گذشته تغییرات قیمت اونس طلا است که موجب تغییرات وسیعی در بازار داخل شده است.

محمدولی در خصوص رشد قیمت‌ها ادامه می‌دهد: در این مدت بهای اونس طلا نسبت به قبل بین 30 تا 50 دلار رشد داشته و هم اکنون قیمت آن به 1921 دلار رسیده است.

او با اشاره افت قیمت طلا طی روزهای گذشته می‌گوید: از روز گذشته تاکنون بهای اونس جهانی 20 دلار افزایش یافته است اما با این وجود مردم برای سرمایه گذاری به بازار طلا آمده اند، این در حالی است که طی هفته‌های گذشته با افزایش بهای طلا شاهد فروش طلا در بازار از سوی مردم بودیم و اغلب فروشنده شده بودند.

قاچاق و واردات طلا نداریم

محمدولی در مورد قاچاق مصنوعات طلا از خارج به داخل کشور و بالعکس نیز می‌گوید: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فاصله قیمت‌‌‌ها در داخل و خارج از کشور زیاد شده باشد این در حالی است که در حال حاضر چندان تفاوت قیمتی وجود ندارد و خوشبختانه مدت‌هاست که قاچاق طلا بسیار کم شده و می‌توان گفت برای قاچاقچیان هم این قضیه به صرفه نیست.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر با بیان اینکه واردات طلا در هر حجمی به کشور آزاد شده ادامه می‌دهد: هر فرد حقیقی و حقوقی به راحتی می‌تواند میزان بالایی از طلا را وارد کشور کند و هیچ گونه ممنوعیتی برای این موضوع وجود ندارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند از این فرصت بهره گیرند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از واحدهای صنف شما پس از رکود بازار تعطیل شده‌اند؟ ادامه می‌دهد: تعداد دقیقی از تعطیلی واحدها در دست نیست اما تنها در واحدهای طلا فروشی بازار تهران می‌توانم به جرات بگویم که نصف آنها به تعطیلی کشیده شده‌اند. در ماه‌های اخیر تولید و ساخت طلا و جواهر به حداقل رسیده زیرا خریداران ترجیح می‌دهند طلای دست دوم خریداری کنند تا هزینه اجرت ندهند چون هدف آنها حفظ سرمایه است.

جواهریان یکی دیگر از فعالین این صنف که سال‌ها سابقه فعالیت در حوزه طلا و جواهر دارد در پاسخ به این پرسش که شیوع ویروس کرونا چه تاثیری در بازار طلا داشته است؟ می‌گوید: هر چند ویروس کرونا در رکود بازار طلا تاثیر بدی داشت اما این تنها مشکل اصلی برای صنف ما نیست بلکه ما مشکلات اساسی دیگری در خصوص تولیدات مصنوعات طلا در داخل کشور داریم.

وی افزود: در سال‌های گذشته و با برگزاری جشن‌های عروسی و مجالس و مناسبت‌ها بازار بزرگی برای خرید مصنوعات طلا نیز وجود داشت اما شیوع کرونا باعث کم رنگ شدن این بازار شده است.

تولیدات طلا حال خوشی ندارد

جواهریان در خصوص مشکلات تولید که یکی از بخش‌های اشتغال زا در این صنف است و افرادی که در آن مشغول هستند حداقل باید 2 سال فقط دوره کارآموزی ببینند، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی صنف طلا رونق بخش تولید است که متاسفانه مغفول مانده است و امروز شاهد کمبود نیروی حرفه‌ای در این بازار هستیم. نیروی کار، سرمایه در گردش و ابزار ساخت طلا از جمله مواردی است که این بازار تشنه آن است و این در حالی است که این کالا نیز نیازمند مواد اولیه خوب برای تولید است.

او می گوید: تفکر مسئولین در خصوص تولیدات مصنوعات طلا در سالیان اخیر چندان مثبت نبوده و آنچه مطمئن هستم این است که دغدغه ای بابت آن ندارند و به نظر می رسد مشکلات در تولید طلا با این رویه که آنها در پیش گرفته اند همچنان ادامه داشته باشد.

جواهریان در خصوص میزان عرضه و تقاضا در بازار طلا می‌گوید: با توجه به افت قیمت طلا در حال حاضر مردم بیشتر خریدار طلا شده‌اند و ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را به کالایی باارزش تبدیل کنند.

اهمیت برندسازی در حوزه طلا و جواهر

برای افرادی که می‌خواهند با خیالی آسوده و فارغ از شلوغی‌های بازار و دغدغه های آن با خودرو شخصی راحت تا درب طلا فروشی بروند خیابان کریم‌خان بهترین محل است در سال‌های اخیر این خیابان محل فروش طلا و جواهرات برند شده و مشتریان خاصی را به سمت خود جذب کرده است.

مظفریان یکی از قدیمی‌های این بازار در مورد اهمیت برندسازی در مصنوعات طلا می‌گوید: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی به دنبال برندسازی در این بخش هستند و تا حدودی نیز موفق بوده‌اند هر چند باید فعالیت و تبلیغات بیشتری در این زمینه صورت گیرد؛ به طوریکه برخی از برندهای طلا محبوب جوانان شده‌اند و امروز شاهد آن هستیم که برای خرید طلاهای خود تنها به برندهای معروف مراجعه می‌کنند.

او با اشاره به خرید طلاهای کم وزن از سوی مردم گفت: در یک تا دو سال اینده موضوع برندسازی در حوزه طلا به خصوص در بخش طلاهای کم وزن بیشتر مطرح خواهد شد. البته در حال حاضر هنوز این قضیه جای کار دارد و این موضوع می‌تواند به رقابتی شدن در بازار طلا کمک کند. اگر قرار است تولیدات طلا دیده شود باید کالای خوب و با کیفیتی تولید شود و مردم نیز کالای خوب را می‌خرند و بابت این قضیه هزینه می‌کنند.

صادرات طلا صفر شد

مظفریان در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات طلا نیز به کشورهای دیگر صورت می‌گیرد یا خیر؟ می‌گوید: خیر، صادرات طلا در حال حاضر به صفر رسیده است. در گذشته به کشورهای عربی و سایر کشورهای همجوار صادرات طلا صورت می‌گرفت اما در حال حاضر هیچ گونه صادراتی در این خصوص انجام نمی‌شود. ضمن آنکه خلیجی‌ها به دنبال طلای 24 و 22 عیار هستند و اصلا طلای 18 را قبول ندارند. کشورهای حوزه خلیج به دنبال طلاهای سنگین هستند و هنر زرگران ایرانی را به شدت قبول دارند اما با ممنوعیت صادرات این بازار اکنون به طور کامل در اختیار زرگران هند است. قبل از شیوع کرونا خصوصا پس از برجام توریست‌های عربی به خصوص اتباع حاشیه خلیج فارس مشتریان ثابت ما بودند به طوریکه برخی کارگاه‌ها و زرگران به نام فقط برای آنها سرویس و نیم سرویس با طلای عیار بالا تولید می‌کردند.

اما پس از آتش زدن کنسولگری مشهد و توقف حضور زائرین عربی حوزه خلیج فارس این روند کمتر شد و این اواخر فقط مشتریان عراقی بودند. البته با توجه به کاهش ارزش پول ملی تقریبا هر زائر عراقی که به ایران می‌آمدند چند تیکه طلا می خرید زیرا برای آنها قیمتی نداشت. طلایی که آنها سفارش می‌دادند همگی عیار و وزن بالایی داشت اما اکنون این بازار دیگر وجود ندارد.

او در پاسخ به این پرسش که اگر شخصی سکه داشته باشد آیا زمان مناسبی برای فروش سکه است یا خیر؟ ادامه می‌دهد: بنده معتقدم فعلا زمان فروش نیست و از دیدگاه من بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری ها بازار طلاست زیرا هم قدرت نقدشوندگی بالایی دارد و هم به راحتی قابل داد و ستد است این در حالی است که سرمایه گذاری در بازارهای دیگر نظیر زمین و ملک این خصوصیت را ندارند.

به نظر می‌رسد با وجود افزایش سرمایه گذاری‌ها در حوزه بورس و بازار سرمایه ورود سرمایه‌ها به بخش طلا و جواهر همچنان صورت می‌گیرد و سرمایه گذاری در بخش طلا نیز در آینده همچنان سود ده خواهد بود.

منبع: دنیای بورس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.