کد مطلب: ۳۴۴۷۶۸

بیمه جدید شخص ثالث به نام مردم، به کام بیمه‌ها

بیمه جدید شخص ثالث به نام مردم، به کام بیمه‌ها

با اجرایی شدن طرح راننده محور شدن بیمه شخص ثالث هر یک از اعضای خانواده که از یک اتومبیل به صورت مشترک استفاده می کنند باید بیمه شخص ثالث مخصوص خود را داشته باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز، از چندی قبل که طرح راننده محور شدن بیمه شخص ثالث مطرح شد، این تصور برای مردم به وجود آمد که شرایط برای مصرف کنندگان بهتر شده است اما روز گذشته و پس از طرح این مصوبه جدید که البته گفته می شود آزمایشی است، زوایای بیشتری از آن عیان شد، به گونه ای که اعتراض بسیاری از مردم را در برداشت.

اعتراض ها نیز به این بخش ماجراست که اگر یک خانواده از یک اتومبیل به صورت مشترک استفاده می کنند هر یک از آن ها باید بیمه شخص ثالث مخصوص خود را داشته باشند.

یکی از کاربران در فضای مجازی در این باره نوشت: قوانین جدید بیمه جالب شده، قراره هرکی گواهی نامه داره خودشو به جای ماشین بیمه کنه و این در راستای فقیرتر شدن فقرا و پولدارتر شدن پولداراست. یعنی یک خانواده که یک ماشین داره چهار نفر ازش استفاده می کنن پس باید چهار تا بیمه بگیرن و یک نفر هم که پنج تا ماشین داره و فقط خودش استفاده می‌کنه، فقط یک بیمه نیاز داره.

این طرح بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و با توجه به پرخطر و کم‌خطر بودن راننده پیش‌بینی شده است.

رئیس کل بیمه مرکزی در این باره به باشگاه خبرنگاران گفت: زن یا مرد بودن راننده، جوان یا پیر بودن، پرخطر و کم‌خطر بودن راننده در این مصوبه لحاظ خواهد شد و راننده‌هایی که رانندگی بهتری دارند، هزینه کمتری برای بیمه شخص ثالث پرداخت خواهند کرد.

غلامرضا سلیمانی افزود: راننده محور بودن بیمه شخص ثالث یعنی خودرو بیمه دریافت نمی‌کند بلکه خود راننده است که بیمه‌نامه را دریافت می‌کند و بسیاری از راننده‌ها هستند که با خودروهای ارزان قیمت خوب رانندگی می‌کنند و کمترین تخلف را دارند اما برخی افراد با خودروهای گران قیمت بد رانندگی می‌کنند و افراد پرخطر محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد:​ برای راننده محور کردن بیمه شخص ثالث جنسیت، سن افراد و سابقه آن‌ها مطرح است و چون خانم‌ها بهتر رانندگی می‌کنند، بیشتر از بقیه می‌توانند از تخفیفات بیمه‌ای استفاده کنند.

طرحی که به نفع پولدارها می‌شود!

با توجه به این گفته رئیس کل بیمه مرکزی، بعید نیست که موضوع ارتباط سامانه سوابق تخلفات رانندگی با بیمه هم عملی شود و در هنگام صدور بیمه شخص ثالث به سوابق منفی فرد نیز توجه شود موضوعی که می تواند بیش از پیش، جریمه شدن را به یک ضرر اقتصادی قابل لمس تبدیل کند.

این طرح البته آثار اقتصادی دیگری نیز خواهد داشت. به طور مثال، اگر در یک خانواده طبقه متوسط، یک خودرو و سه راننده وجود داشته باشد، حالا هزینه بیمه شخص ثالث آن‌ها از سال آینده سه برابر خواهد شد.

طبق آمارنامه صنعت بیمه کشور در سال ۱۳۹۶، تعداد وسایل نقلیه موتوری در حال تردد کشور بیش از ۳۶ میلیون است و طبق آمار موجود در سال ۱۳۹۶، ۴۰ میلیون گواهی‌نامه در کشور وجود دارد.

از این رو، تعداد بالقوه بیمه‌نامه‌های احتمالی در کشور تغییر چندانی نخواهد کرد مگر این که با طرح‌هایی مثل دریافت هزینه بیمه شخص ثالث در هنگام ثبت‌نام گواهی‌نامه در سال‌های آینده، ضریب نفوذ بیمه شخص ثالث در کشور افزایش پیدا کند.

هم اکنون و طبق آمار بیمه مرکزی، فقط 50 درصد وسایل حمل و نقل موتوری کشور بیمه دارند و معلوم نیست بتوان مردم را مجاب کرد که باید با هر گواهی‌نامه خود یک بیمه‌نامه نیز بگیرند. با این حال احتمالا با این تدبیر، میزان حق بیمه دریافتی شرکت‌های بیمه، به دلیل بالا رفتن هزینه حق بیمه رانندگان پرخطر، رشد کند.

در سال ۱۳۹۶، میزان مبلغ دریافتی شرکت‌های بیمه بابت شخص ثالث، ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و مبلغ خسارت پرداختی این شرکت‌ها، هشت هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان است.

از این رو شرکت‌های بیمه همیشه بابت حاشیه سود پایین خود از این حق بیمه شکایت دارند. از این روست که شاید این شرکت‌ها بتوانند با افزایش دریافتی حق بیمه، این نوع بیمه را برای خود سودآور کنند.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.