کد مطلب: ۵۹۹۰۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شرایط بیمه کردن حیوانات/ سقف بیمه حیوان خانگی ۵۵۰ هزار تومان!

شرایط بیمه کردن حیوانات/ سقف بیمه حیوان خانگی ۵۵۰ هزار تومان!

یکی از خدماتی که بیمه‌ها به مشتریان خود ارائه می‌دهند، بیمه‌های درمانی برای حیوانات است. اما کدام حیوانات مشمول دریافت بیمه می‌شوند و تعرفه شرکت‌های بیمه‌ای برای جبران‌خسارات این‌ حیونات چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از خدمات مهم شرکت‌های بیمه‌ای ارائه و صدور بیمه‌نامه‌های مربوط به حیوانات است. اما شرایط بیمه شدن حیوانات خانگی به چه صورت است؟

حیوانات خانگی در طرح‌های بیمه‌ای شامل سگ و گربه می‌شود. برخی از شرکت‌‎های بیمه اسب را هم تحت پوشش خود قرار داده‌اند. گرچه به نظر می‌رسد بیمه دام و حیواناتی مثل گوسفند و گاو از اهمیت زیادی برخوردار باشند اما اکثر شرکت‌ها طرح‌هایی برای بیمه دام ندارند.

طرح‌هایی که بیمه‌ها به افراد برای سگ و گربه پیشنهاد می‌دهند غالبا در پنج طرح قرار می‌گیرند که با توجه به سن، سقف قیمتی بیمه و خسارت پرداختی مشخص می‌شود.

در بین بیمه‌های فعال، شرکت بیمه پاسارگاد، ایران، دانا و بیمه سامان با برخی از مراکز و بیمارستان‌های دامپزشکی مورد تایید خود برای حیوانات قرارداد دارند.

چه شرایطی در بیمه حیوانات اهمیت دارد؟

یکی از نکات مهمی که در بیمه حیوانات اهمیت دارد، مراجعه به مراکز درمانی ظرف مدت حداکثر ۴۸ ساعت از تاریخ وقوع حادثه است و باید حادثه رخ داده در همان زمان به اطلاع بیمه‌گر برسد.

یکی از شرایط مهم دیگر که برای شرکت‌های بیمه‌ای اهمیت دارد، مشخص بودن اطلاعات مالک حیوان در بیمه‌نامه است. بنابراین اگر حیوان واگذار شده بود باید سریعا اطلاعات مالک جدید به اطلاع بیمه‌گر برسد.

در مواردی شرکت بیمه و کارشناس مربوطه می‌تواند برای اطلاع از علت تلف شدن حیوان، کالبد شکافی بر روی حیوان انجام شود. بنابراین ملاک پرداخت خسارت، بلافاصله قبل از وقوع حادثه است که رقم آن توسط کارشناس بیمه تعیین می‌شود.

بیمه حیوانات شامل خسارت‌هایی که تا قبل از بیمه وجود داشته است نمی‌شود. همچنین نقص‌های مادرزادی یا نقص عضو هم تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گرد.

هزینه‌های مشخصی تحت پوشش بیمه حیوانات خانگی قرار می‌گیرد. از جمله هزینه‌های جراحی و بستری، دزدیده شدن، آسیب بر اثر تغذیه اشتباه، آسیب حیوان از طریق بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و…

برخی از بیمه‌ها تعرفه‌های عجیبی را برای خدمات دامپزشکی حیوانات اعلام می‌کنند. به عنوان مثال هزینه‌های پاراکلینیکی گربه و سگ که شامل هزینه ویزیت دکتر، عقیم‌سازی و واکسیناسیون است تا سقف ۲۰۰ هزار تومان برای گربه و برای سگ تا ۵۵۰ هزار تومان را شامل می‌شود. با توجه به هزینه بالا ویزیت پزشک‌ برای حیوانات این سقف پرداختی از سمت بیمه‌ها بدای صاحب حیوان به صرفه نیست.

همچنین برای آنکه هزینه بیمه از سمت شرکت پرداخت شود باید به مراکز دامپزشکی طرف قرارداد شرکت بیمه‌ای مراجعه شود و پس از صدور شناسنامه و گواهی مورد تایید دامپزشکی و بیمه خسارت پرداخت می‌شود.

بیمه اسب چقدر است؟

یکی از حیواناتی که در طرح‌های بیمه‌ای قرار دارد، اسب است. بر حسب نوع اسب و ارزش آن قیمت بیمه مشخص می‌شود. به عنوان مثال، در یکی از شعب بیمه، اسب تا سقف ۸۰ میلیون تومان بیمه می‌شود. که با توجه به شش درصد ارزش اسب و با احتساب مالیات بر آن حق بیمه پرداختی حدودا چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای بیمه‌پرداز تمام می‌شود.

همچنین اگر قیمت اسب تا سقف ۵۰ میلیون تومان باشد، حق بیمه پرداختی تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. همچنین بیمه تنها خسارت ناشی از تلف شدن و نقص عضو در اثر حادثه را پرداخت می‌کند و خسارات دیگری را شامل نمی‌شود.

بیمه حیوانات به صرفه است؟

با یک حساب سر انگشتی، به نظر می‌رسد خسارات پرداختی بیمه برای هزینه درمانی بسیار کمتر از مبالغی است که کلینیک‌های دامپزشکی از حیوانات بیمار دریافت می‌کند. به عنوان مثال قیمت یک ویزیت برای سگ ۳۰۰ هزار تومان تخمین زده شده است که اگر هزینه دارو و واکسن را نیز با آن جمع کنیم، سقف پرداختی بیمه کمتر از مبالغی است که بیمه‌پرداز هزینه کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.