کد مطلب: ۷۵۲۹۴۷

خرید بیمه خودرو اقساطی: بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه با تخفیفات باورنکردنی در ۱۴۰۱

خرید بیمه خودرو اقساطی: بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه با تخفیفات باورنکردنی در 1401

بیمه خودرو یکی از انواع بیمه نامه‌ها است که شامل دو بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث خواهد بود. این بیمه نامه‌های برای جبران هزینه‌های ایجاد شده ناشی از حوادث رانندگی طراحی شده‌اند. البته که این دو بیمه نامه تفاوت‌های هم دارند که می‌توان به طرح اجباری یا اختیاری آن‌ها اشاره کرد. همه دارندگان وسایل نقلیه زمینی باید بیمه شخص ثالث را خریداری کنند، اما برای بیمه بدنه با توجه به درخواست بیمه گزار و نیاز او خدمات ارائه می‌شود. پس مهم است بدانید که این دو بیمه نامه چه پوشش‌هایی دارند و تا چه میزان می‌توان از شرکت‌های بیمه دریافت غرامت کرد.

تا انتهای متن همراه ما باشید تا توضیحاتی درباره اهیمت بیمه نامه بدنه و ثالث ارائه کنیم.

بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه همان بیمه نامه اختیاری خودرو است که بیمه‌گزار با توجه به درخواست خود و انتخاب پوشش‌ها می‌تواند جبران خسارت کند. این بیمه نامه برای هزینه‌های مالی ایجاد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی طراحی شده است. در حقیقت بیمه بدنه مکمل بیمه شخص ثالث خواهد بود و هزینه‌های مالی وارد شده به بدنه خودروی راننده مقصر را پرداخت می‌کند. بیمه‌گزار می‌تواند با پرداخت حق بیمه پایه تحت پوشش‌های اصلی بیمه نامه قرار گیرد و با پرداخت حق بیمه بیشتر، پوشش‌های اضافی را هم خریداری کند. این پوشش‌ها عبارتند از:

  • واژگونی، آتش سوزی، سقوط یا انفجار خودرو تحت پوشش‌های اصلی بیمه نامه بدنه است و شرکت بیمه باید تا سقف تعهدات خوو جبران خسارت کند.
  • در صورتی که خسارت هنگام انتقال خودرو به تعمیرگاه یا پارکینگ ایجاد شود تحت پوشش‌های اصلی بیمه نامه جبران هزینه می‌شود.
  • اگر خودروی مورد نظر با جسمی‌ثابت یا متحرک برخورد کند و خسارت به خودرو وارد شود، بیمه‌گر موظف به جبران هزینه خواهد بود.
  • در صورت سرقت کلی خودرو یا سرقت تجهیزات جانبی، خسارت ایجاد شده تحت پوشش اصلی بیمه بدنه خودرو است.
  • هزینه خسارت نجات خودرو در حین انتقال تا 50 درصد جبران خواهد شود.
  • خسارت وارد شده به لاستیک‌ها و باتری تا میزان 50 درصد قیمت نو جبران می‌شود.
  • هزینه‌های متعارف برای نجات یا انتقال خودرو به تعمیرگاه تا میزان 20 درصد خواهد بود.
  • شکسته شدن شیشه‌های خودرو به هر دلیلی غیر از خطرات اصلی
  • خسارات ناشی از بروز حوادث طبیعی مانند: زلزله، سیل و آتش فشان
  • غرامت ناشی از عدم استفاده از خودرو در زمان تعمیرات پس از حادثه رخ داده
  • خسارات ناشی از حوادثی مانند: پاشیده شدن مواد شیمیایی (رنگ و اسید به بدنه خودرو)
  • خسارات ناشی از دزدیده شدن لوازم خودرو شامل: رادیو پخش، آینه‌ها، رینگ و لاستیک بدون سرقت کلی خودرو
2 4

پوشش خسارات آتش سوزی با بیمه بدنه

محاسبه نرخ بیمه بدنه

جبران خسارت در بیمه نامه بدنه نیاز به نکاتی دارد که بیمه‌گزار باید آن‌ها را بداند. انتخاب پوشش‌های بیمه بدنه باید با دقت زیادی انجام شود، زیرا هر یک از پوشش‌ها می‌تواند قیمت بیمه نامه را تغییر دهند. مولفه‌های گوناگونی در محاسبه قیمت بیمه بدنه تاثیرگذار هستند:

  • مشخصات خودرو: عواملی نظیر سال ساخت اتومبیل، نوع خودرو، ارزش خودرو و کاربری آن در محاسبه نرخ بیمه‌نامه بدنه نقش پررنگ دارند.
  • پوشش های اضافی(تبعی) بیمه بدنه: انتخاب هریک از پوشش‌های اضافی یادشده، مبلغی بر نرخ پایه بیمه بدنه اضافه می‌کند. به بیان دیگر، انتخاب پوشش‌های بیمه‌ای بیشتر با افزایش قیمت بیمه بدنه همراه است.
  • تخفیف‌های بیمه بدنه: تخفیفات این بیمه خودرو شامل: تخفیف‌های عدم خسارت، تخفیف خودروی صفر، تخفیف خرید نقدی، تخفیف ارزش خودرو هستند.

نکته نوع کاربری خودرو یکی از عوامل مهم است که شرایط پرداخت حق بیمه را متفاوت‌تر خواهد کرد. به طور مثال کاربری خودرویی مانند: آمبولانس با خودروی شخصی سواری متفاوت خواهد بود و به طور حتم میزان ریسک آمبولانس بیشتر از خودروی سواری است، از این رو هنگام خرید بیمه نامه با دقت زیاد مفاد بیمه نامه را مطالعه کنید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث یکی از مهم‌ترین بیمه نامه‌های اجباری است که تمام شرکت‌های بیمه آن را ارائه می‌کنند. همچنین این بیمه نامه به جبران خسارت‌های مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالث می‌پردازد تا بیمه‌گزار یا راننده مقصر نگرانی برای جبران خسارت‌های وارد شده در حادثه رانندگی نداشته باشد. البته دقت کنید که پرداخت خسارت در بیمه شخص ثالث با توجه به سقف تعهدات انتخابی از سوی بیمه‌گزار است.

به طور کلی توصیه می‌کنیم برای اینکه بتوانید بهترین پوشش‌های بیمه اتومبیل را با سقف تعهدات بالا تهیه کنید از سامانه استعلام و مقایسه بیمه دات کام استفاده کنید. بیمه دات کام برای اینکه خرید بیمه نامه را برای بیمه‌گزار‌ها راحت کند، بدون محدودیت مکانی و زمانی انواع بیمه نامه مانند: بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث را در اختیار بیمه‌گزار قرار می‌دهد. کافی است که وارد صفحه اصلی BIMEH.COM شوید و تنها با چند کلیک، لیست شرکت‌های بیمه‌ای که بیمه نامه مورد نظر را ارائه می‌کنند، مشاهده کنید تا بیمه را با بهترین قیمت خریداری کنید.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

بهتر است قبل از اینکه با مفهوم پوشش‌های بیمه شخص ثالث آشنا شوید درباره مفهوم سقف تعهدات در بیمه نامه توضیحاتی ارائه کنیم. در بیمه نامه ثالث با توجه به میزان ریسکی که خطرات دارند، حق بیمه دریافت می‌شود همچنین همه خطرات هم در پوشش‌های بیمه نامه جای نخواهند داشت. اگر دقت کنید هنگام خرید بیمه نامه، کارشناس بیمه از شما می‌پرسد که با چه تعهداتی بیمه نامه را می‌خواهید؟

3 2

بیمه ثالث برای هر نوع خودرویی ضروری است

در حقیقت باید بدانید که خرید بیمه نامه با پرداخت حق بیمه امکان پذیر است و بیمه‌گر در برابر حق بیمه دریافتی، موظف به جبران خسارت خواهد بود. دیه یکی از عوامل مهم و تاثیر گزار در انتخاب سقف تعهدات بیمه نامه خواهد بود. از این رو در سال 1401 مبلغ دیه برای پوشش جانی در ماه‌های حرام معادل 800 میلیون تومان و برای ماه‌های عادی سال مبلغ 600 میلیون تومان اعلام شد. همچنین برای پوشش مالی نیاز است که حداقل سقف تعهدات را خریداری کنید که در سال 1401 معادل 20 میلیون تومان است و با پرداخت حق بیمه تا میزان 400 میلیون تومان هم قابل افزایش خواهد بود. بنابراین پوشش‌های بیمه‌ای هم متناسب با همین مبالغ قابل بررسی هستند.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی یا خسارات بدنی شخص ثالث را پوشش می‌دهد. بیمه‌گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت های‌جانی و مالی مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه‌نامه شخص ثالث است.

خسارت مالی: خسارت‌هایی كه به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث. چنین خسارت‌هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه موضوع بیمه را شامل می‌گردد.

خسارت بدنی: خسارت‌های جانی به اشخاص ثالث مانند: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان پزشکی ناشی از حادثه باشد. خسارت بدنی پرداختی یا ارش به نوعی از دیه گفته می‌شود که مقدار آن در شرع مقدس تعیین نشده است. این خسارت‌ها صدماتی مانند: شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی جزئی یا کلی، دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث را در برمی‌گیرد.

پوشش حوادث راننده: خسارت جانی راننده مقصر آسیب‌دیده به‌شرط داشتن گواهینامه معتبر و مرتبط با خودرو، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد.

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد بیمه شخص ثالث یک بیمه نامه اجباری است و در صورتی که این بیمه نامه را تمدید نکنید با جریمه عدم تمدید یا جریمه دیرکرد تمدید مواجه خواهید شد. همچنین پلیس خودرو را متوقف خواهد کرد. شرکت‌های بیمه در صورتی که بیمه نامه با تاخیر تمدید شود، جریمه روزشمار در نظر خواهند گرفت. این جریمه می‌تواند بر روی قیمت نهایی بیمه نامه تاثیر گذاشته و باعث افزایش حق بیمه شود. در حقیقت به ازای هر روز تاخیر در تمدید بیمه نامه باید جریمه پرداخت شود. البته که جریمه به نوع کاربری خودرو نیز بستگی خواهد داشت که مطابق جدول زیر خواهند بود.

نوع خودرو مبلغ به تومان
سواری کمتر از چهار سیلندر: 6,422
سواری پیکان، پراید و سپند: 7,605
سواری سایر چهار سیلندرها: 8,940
سواری بیش از چهار سیلندرها: 10,005
موتورسیکلت گازی: 1,595
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر: 1,948
موتورسیکلت دو سیلندر به بالا: 2,140
موتورسیکلت سه چرخ: 2,301
بارکش تا 1 تن: 7,868
بارکش بیش از 1 تن تا 3 تن: 9,474
بارکش بیش از 3 تن تا 5 تن: 11,992
بارکش بیش از 5 تن تا 10 تن: 15,364
بارکش بیش از 10 تن تا 20 تن: 17,879
بارکش بیش از 20 تن: 18,948

دقت کنید که اگر جریمه دیرکرد بیمه ثالث بیش از یکسال باشد، تمام تخفیف‌های عدم خسارت به حالت تعلیق خواهد بود.

به طور کلی بهتر است قبل از خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه، اطلاعات کاملی از پوشش‌ها و سقف تعهدات بیمه نامه داشته باشید تا در زمان کوتاهی بتوان برای دریافت خسارت به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه مراجعه کرده و بعد از تشکیل پرونده، خسارت وارد شده ناشی از حادثه را جبران کرد. برای اطلاعات بیشتر و دقیق تر درباره دو بیمه خودرو: بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ماشین به بیمه دات کام ( https://bimeh.com/ ) مراجعه نمایید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.