کد مطلب: ۲۱۵۸۳۸

تامین ۱۶ درصد از انرژی مصرفی جهان از راه انرژی‌های نو

تامین ۱۶ درصد از انرژی مصرفی جهان از راه انرژی‌های نو

امروزه بهره‌گیری از انرژی‌های نو به‌دلیل اهمیت و تجدیدپذیری محدود منابع هیدروکربنی مانند جنگل‌ها و مراتع، زغال سنگ، نفت و گاز – که به سوخت‌های فسیلی معروف هستند – مورد توجه قرار گرفته است و درحال حاضر حدود ۱۶ درصد از انرژی مصرفی جهان از راه انرژی‌های نو به دست می‌آید.

انرژی‌های نو به آن دسته از انرژی گفته می‌شود که برای تولید آن‌ها از منابع بدون کربن نظیر انرژی خورشیدی و انرژی باد استفاده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برزیل از کشورهایی است که پروژه‌های بزرگی برای استفاده از انرژی‌های نو دارد و ۱۸ درصد از کل مصرف سوخت اتومبیل‌های آن از سوخت اتانول (تولید شده از ساقه نیشکر) به دست می‌آید.

در شهر «ریزها» به معنای شهر آفتاب در زبان چینی، ۹۹ درصد خانه‌ها در محدوده مرکزی شهر، آبگرمکن‌های خورشیدی و بیش از ۶۰۰۰ خانوار امکانات پخت و پز خورشیدی دارند.

اگر تنها یک درصد از صحراهای جهان در قالب نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی به کار گرفته شود، همین مقدار برای تولید برق سالانه جهان کافی است.

بر اساس گزارش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، کشور پرتغال برای نخستین بار در جهان موفق شد برای مدت چهار روز انرژی‌های فسیلی و هسته‌ای را کنار بگذارد و تمام مصارف انرژی خود را از طریق انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر طبیعت تامین کند.

در کشور ما نیز سه تجربه موفق استفاده از انرژی‌های نو در رابطه با حفظ منابع طبیعی وجود دارد. نخست طرح تغییر الگوی مصرف سوخت جنگل‌نشینان چهار محال و بختیاری با نصب آبگرمکن‌های خورشیدی بود که با نصب این نوع آبگرمکن‌ها مصرف چوب جنگلی به ویژه بلوط در روستاهای جنگل‌نشین کاهش یافت.

تا قبل از این اقدام هر خانوار در این گونه مناطق در روز هفت کیلوگرم و در ماه حدود ۲۰۰ کیلوگرم چوب مصرف می‌کرد.

دوم آنکه از سال ۱۳۸۳ استفاده از انرژی خورشیدی و انرژی باد در خراسان جنوبی، سربیشه و دشت حسین آباد با مدیریت جوامع محلی آغاز شد.

این اقدام کاهش قابل توجه بوته کنی و در نتیجه حفاظت از مراتع را به دنبال داشت. تجربه سوم استفاده از انرژی‌های نو در استان یزد با اجرای پروژه «منارید»، تامین آبگرم منازل از طریق نصب پنل‌های خورشیدی آغاز شد و طی آن با مشارکت مردم محلی، سازمان انرژی‌های نو و شرکت پولار در دو روستا با تجهیز بیش از ۶۰ واحد مسکونی به پنل‌های خورشیدی گامی موثر برداشته شد.

در این راستا ۳۸۴ تن ترسیب کربن صورت گرفت و کاهش هزینه‌های تامین سوخت محلی و دسترسی مطمئن به انرژی موجب رضایت کامل ۶۰ خانوار شده است.

مزایای استفاده از انرژی‌های نو عبارت است از کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، جلوگیری از تولید زیاد گازهای گلخانه‌ای و در نتیجه کنترل گرمایش زمین؛ دسترسی و رایگان بودن انرژی‌های نو از جمله مزایای دیگر این نوع انرژی است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.