کد مطلب: ۴۳۸۲۱۸

یک کارشناس اقتصادی پاسخ می‌دهد:

کرونا چه تبعات اقتصادی در پی دارد؟ مهمترین اقدام دولت در این شرایط چیست؟

کرونا چه تبعات اقتصادی در پی دارد؟ مهمترین اقدام دولت در این شرایط چیست؟

پویا ناظران می‌گوید: اگر ویروس کرونا همچنان تا پایان بهار با ما بماند یک رکود برای اقتصاد متصور هستیم. طبعا سودآوری شرکت‌ها و قیمت‌های بازار و نرخ‌های بهره به این مساله واکنش نشان خواهند داد و این واکنش کاملا طبیعی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پویا ناظران، اقتصاددان درباره تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا می‌گوید: یک شوک خارجی به اسم یک بیماری در کشورها به وجود آمده. این ویروس سرعت شیوع بالایی دارد و از آنجا که دنیا هم به دهکده جهانی تبدیل شده، باعث شده که این بیماری بیشترین شایع شود.

وی در گفتگویی با کانال تلگرامی اپیزود هفدهم پادکست سکه ادامه می‌دهد: این ویروس موجب شده که مردم در خانه‌هایشان بمانند. از سوی دیگر اقتصاد در حال کند شدن است. این‌که چه اتفاقی می‌افتد را نمی‌توان به طورقطعی گفت، اما ما با دو سناریو مواجه هستیم؛ یک سناریوی خوب که این بیماری تا قبل از رسیدن به نیمه بهار جمع می‌شود. در این سناریو ما با یک رشد سریع‌تر بازارهای مالی به ویژه بورس و پیوست آن رشد فعالیت‌های اقتصادی در چین و اروپا روبرو خواهیم شد.

ناظران می‌افزاید: سناریو دوم و بدبیانه این است که بهار می‌آید و می‌بینیم که این ویروس کماکان با وجود گرما همچنان درحال پخش شدن است و ما هم نتوانسته‌ایم واکسن و دارویی برای آن پیدا کنیم؛ اگر واکسن و دارویی هم قرار باشد پیدا شود در سال 2021 میتوان از آن استفاده کرد. در سناریو دوم ما یک رکود را متصور هستیم که تا پایان 2020 با ما است. اما بالاخره آن نیز به تدریج جمع می‌شود و در سال 2021 ما یک سال مثبتی را در پیش خواهیم داشت. البته اگر سناریو دوم به وقوع بپیوندد این احتمال وجود دارد که ترامپ شانس ریاست جمهوری خود را از دست بدهد.

این کارشناس اضافه می‌کند: اگر بیماری با ما بماند یک رکود برای اقتصاد متصور هستیم. طبعا سودآوری شرکت‌ها و قیمت‌های بازار و نرخ‌های بهره به این مساله واکنش نشان خواهند داد و این واکنش کاملا طبیعی است. در این میان دولت‌ها نیرو و توانایی‌های محدودی دارند. کارهایی که دولت می‌تواند انجام دهد شامل ایجاد هماهنگی در بین مردم و اطمینان از اینکه اطلاعات به دست مردم می‌رسد، همچنین مطمئن شدن از این که انحصاری در بازار وجود ندارد که بخواهد اختلال ایجاد کند.

ناظران می‌گوید: دولت دارای قدرت بی‌نهایت نیست. دولت اگر بخواهد وزنه‌ای را بلند کند که فراتر از قدرتش باشد نتیجه عکس خواهد داد و آن وزنه بر پای ملت می‌افتد و همه را له می‌کند.

وی در ادامه می‌افزاید: یک سری کارها را دولت نباید انجام دهد. آنجایی‌ که قوه قهریه دولت وارد می‌شود و می‌گوید تو باید در خانه بمانی و اجازه خروج از خانه را نداری، این می‌تواند بحران‌های زیادی را ایجاد کند آن هم در دولتی که نمی‌تواند مایحتاج و خوراک آن فرد یا خانواده را فراهم کند. دولت آنجایی‌که انبارداری را به جهت انحصار برای تجار مختل می‌کند، امنیت تامین مواد و کالا و محصولات را در بازار مختل می‌کند. دولت از این اقدامات هر چه بیشتر اجتناب کند بهتر است.

ناظران تاکید می‌کند: درنهایت این مردم هستند که می‌توانند جلوی یک اپیدمی را بگیرند. دولت تنها می‌تواند هماهنگی‌های لازم را ایجاد کند، جریان اطلاعات را آزاد بگذارد و روابط بین‌المللی را اگر لازم است ایجاد کند که فناوری درمانی، فناوری پیشگیری و فناوری تست به کشور بیاید.

این کارشناس در ادامه می‌گوید: یک نگاهی که به دولت وجود دارد این است که به‌‌عنوان یک نهاد عمومی که مردم در حال تامین آن هستند دارای قدرت بی‌نهایت نیست. دولت اگر بخواهد وزنه‌ای را بلند کند که فراتر از قدرتش باشد نتیجه عکس خواهد داد و آن وزنه بر پای ملت می‌افتد و همه را له می‌کند.

وی تاکید می‌کند: با ارزش‌ترین کاری که دولت در این شرایط می‌تواند انجام دهد کمک به ایجاد هماهنگی در جامعه بوده که یکی از بهترین راه‌های هماهنگی در این شرایط این است که مشخص شود چه کسانی به این ویروس مبتلا هستند، اول خود فرد بداند و بعد اطرافیان آن. دولت باید شرایطی را برای انجام تست‌های بیشتر فراهم کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.