کد مطلب: ۷۲۲۱۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ارزش تجارت تهران و واشینگتن چقدر شد؟/ رتبه ایران در مقاصد صادراتی آمریکا

ارزش تجارت تهران و واشینگتن چقدر شد؟/ رتبه ایران در مقاصد صادراتی آمریکا

جدیدترین گزارش منتشرشده از سوی دفتر آمار آمریکا نشان می‌دهد که تجارت ایران با این کشور در 9 ماهه نخست سال 2022 به 42 میلیون دلار رسید. بررسی این آمار حکایت از این دارد که ایران از آخر، یازدهمین کشور در میان مقاصد صادراتی آمریکاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس گزارش رویترز ، صادرات آمریکا به ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر امسال ۳۱.۳ میلیون دلار بود که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد 7 درصدی داشت. آمریکا در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۹.۳ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

واردات آمریکا از ایران در ۹ماهه نخست امسال رشد قابل‌توجهی نسبت به سال قبل داشت. این کشور در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال 2021 تنها 0.6 میلیون دلار کالا از ایران واردات انجام داده بود. اما در مدت مشابه سال 2022 واردات آمریکا از ایران به ۱۰.۹ میلیون دلار رسید که این رقم رشد ۱۸ برابری نسبت به سال ۲۰۲۱ داشته است. با این حال 11 میلیون دلاری تجارتی نیست که بتوان آن را چشمگیر دانست.

تراز تجارت ایران با آمریکا منفی ماند

آمار واردات ایران از آمریکا در سال 1400 نشان می‌دهد که واردات ایران از آمریکا ۳۶۷ برابر صادرات به این کشور بوده است. در ۱۲ماهه سال ۱۴۰۰ ایران نزدیک به ۹۸ میلیون دلار کالا از آمریکا وارد کرد که این اقلام بیشتر شامل اقلام پزشکی، دارویی، کشاورزی و مواد غذایی بود.

روابط تجاری ایران و آمریکا هر چند محدود به دلیل تنش‌های سیاسی قابل توجیه است. اما آمار گمرک ایران هم نشان می‌دهد که در هفت ماهه ابتدایی سال 1401، روند واردات نسبت به صادرات رو به رشد بوده است. آمار منتشر شده از سوی گمرک گویای این است که واردات کشور به میزان 1.87 میلیارد دلار از صادرات کالا و خدمات پیشی گرفته است.

تجارت

کاهش تجارت با شرکای اصلی

بررسی آمار گمرک نشان می‌دهد با اینکه تجارت خارجی به لحاظ ارزشی در شش ماهه ابتدایی سال از رشد نسبی برخوردار بود، اما حلقه ارتباط ایران با شرکای خارجی تنگ‌تر و بیشترین حجم تجاری تنها به 12 کشور متمرکز شده است. طوری که عمده مقاصد صادراتی ایران به پنج کشور چین، عراق، امارات‌متحده عربی، ترکیه و هند بود.

طبق آمار، صادرات به این پنج کشور نیز روند نزولی به خود گرفته است. فعالان اقتصادی سیاست‌های سخت‌گیرانه داخل کشور در حوزه قوانین صادرات و بازگشت ارز را عامل کاهش صادرات عنوان می‌کنند.

طبق جدیدترین گزارش آمار تجارت ایران، در پی پیشی گرفتن واردات از صادرات، ناترازی تجاری ایران به سه میلیارد دلار رسید.

آمار صادرات غیرنفتی کشور در هفت ماهه امسال نشان می‌دهد در این مدت ۶۱ میلیون و ۲۸۳ هزارتن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار صادر شد. این آمار صادراتی به لحاظ ارزش ۵.۶ درصد افزایش و از حیث وزنی ۱۸.۲ درصد کاهش داشت.

لازم به ذکر است که عمده کالاهایی که ایران از آمریکا در نیمه نخست سال 2022 وارد کرده است شامل شیره‌‌‌‌‌‌‌‌ها و عصاره‌‌‌‌‌‌‌‌های نباتی، لاکتوز و شربت لاکتوز، مواد پروتئینی، مکمل غذایی، واکسن‌های دامپزشکی، داروهای دارای هورمون، ویتامین‌‌‌‌‌‌‌‌ها و مشتقات آن، کامپوزیت‌‌‌‌‌‌‌‌ها، فرآورده‌های دندان‌سازی، ضدعفونی‌‌‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌های دارای گرید دارویی می‌شود.

از سمت دیگر عمده کالاهای صادراتی ایران به آمریکا، زعفران، مربا و مارمالاد، عرقیات سنتی، چوب خاتم‌‌‌‌‌‌‌‌کاری شده و منبت‌‌‌‌‌‌‌‌کاری شده، جعبه معرق، کتاب و بروشور، کف‌پوش‌‌‌‌‌‌‌‌های غیرمخملی‌‌‌‌‌‌‌‌باف و ‌آلات موسیقی بوده است.

برای مطالعه بیشتر مطلب مبادلات تجاری ایران و آمریکا 28 درصد رشد کرد را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.