کد مطلب: ۳۳۸۵۲۰

تاجران بازار قاچاق خاویار / سهم ایران از تجارت غیرقانونی خاویار چقدر است؟

تاجران بازار قاچاق خاویار / سهم ایران از تجارت غیرقانونی خاویار چقدر است؟

دریای خزر بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری است و بیش از 90 درصد خاویار جهان را تامین می‌کند. با این حال قاچاق و صید بی‌رویه موجب شده تا نسل ماهیان خاویاری در بزرگ‌ترین دریاچه جهان در معرض خطر جدی قرار بگیرد.

خاویار از گران‌ترین غذاهای جهان است. دریای خزر بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری است و بیش از 90 درصد خاویار جهان را تامین می‌کند. تجارت غیرقانونی خاویار اما نسل انواع گونه‌های ماهی خاویار را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، افزایش تقاضا برای خاویار در اروپا و سایر نقاط جهان منجر به صید بیش از حد ماهی خاویار در کشورهایی چون روسیه، ایران، آذربایجان و اوکران شده است. قاچاق و صید بی‌رویه از یک‌سو و آلودگی آب دریای خزر به‌دلیل ورود انواع فاضلاب‌ها و آلاینده‌‌ها از سوی دیگر موجب شده تا نسل ماهیان خاویاری در بزرگ‌ترین دریاچه جهان در معرض خطر جدی قرار بگیرد.

صیادان و تاجران از تجارت خاویار سودهای هنگفتی به جیب می‌زنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال‌های ابتدایی قرن بیست و یکم، تجارت غیرقانونی ماهی‌های تولیدکننده خاویار نزدیک به پنج تا شش برابر ارزش تجارت قانونی آن در بازار جهانی بوده است.

تجارت غیرقانونی خاویار در کشورهای حاشیه دریای خزر به‌ویژه روسیه، که تجارت خاویار را از سال 2007 ممنوع کرده، به‌شدت شایع است. سهم روسیه از تجارت غیرقانونی این نوع ماهی در سال‌های 1999 تا 2014، حدود 38 درصد بوده است. ایران و اوکراین هم به ترتیب سهمی 11 و 10 درصدی از تجارت غیرقانونی خاویار دارند.

جدول زیر سهم کشورها از تجارت غیرقانونی خاویار را در بازه زمانی 1999 تا 2014 نشان می‌دهد:

رتبه کشور سهم از تجارت غیرقانونی
1 روسیه 38 درصد
2 ایران 11 درصد
3 اوکراین 10 درصد
4 آذربایجان 8 درصد
5 آلمان 4 درصد
6 قزاقستان 4 درصد
7 لهستان 3 درصد
8 ترکیه 3 درصد

منبع: worldatlas

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یه فیلمی هم ۲۰ سال پیش اینا ساخته بودن به اسم سایه به سایه که خسرو شکیبایی توش بازی میکرد و به تجارت غیرقانونی خاویار میپرداخت.