کد مطلب: ۳۵۷۶۳۰

روحانی در جمع مردم لاهیجان:

تعامل سازنده با همه کشورها رویکرد ایران است/ اختلاف نظر ما با آمریکا نه قابل مذاکره است نه مصالحه

تعامل سازنده با همه کشورها رویکرد ایران است/ اختلاف نظر ما با آمریکا نه قابل مذاکره است نه مصالحه

رئیس‌جمهور گفت:‌ مشکل ما با دشمنان‌مان در یک جمله است، اختلاف ما در این است. آمریکا می‌گوید برگردیم به 40 سال قبل و ما می‌گوییم ما به عقب برنمی‌گردیم ما مسیر پیشرفت، استقلال، آزادی و مردمسالاری را ادامه می‌دهیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جمع مردم شهرستان لاهیجان استان گیلان سخنرانی کرد. صحبت‌های وی را در ادامه می‌خوانید.

*ما در یک شرایط بسیار حساس و مهمی قرار گرفته‌ایم. ملت بزرگ ایران از آغاز امسال یعنی سال 97 و تا پایان آن در یک آزمایش بزرگ و عظیم تاریخی پیروزی‌های بزرگی را به دست آورد.

*دشمنان ما می‌خواستند امسال را سال شکست ایران و پیروزی خود قرار دهند اما ملت بزرگ ما در تمام مراحل سخت امسال مقابل فشار دشمنان این سرزمین ایستادگی کردند.

*از اردیبهشت امسال که فریاد تحریم آمریکایی‌ها شروع شد تا مرداد امسال که اولین مرحله تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال کردند و در آبان ماه که تحریم مرحله بعدی را اجرا کردند در تمام این مراحل مردم ایستادگی و مقاومت و رشادت خود را در برابر دشمنان ایران و اسلام نشان دادند.

*سخت‌ترین ماه امسال از لحاظ تورم ماهانه شهریور و مهر ماه بود و تا حدی هم در بهمن مشکلاتی داشتیم. بهترین ماه‌هایی که مردم مقاومت خود را نشان دادند آذر و دی ماه بود اما 22 بهمن روز شهامت ملت ایران و ایستادگی بزرگ این ملت در برابر دشمنان سرسخت این سرزمین بود.

*مردم در طول امسال علیرغم سختی‌ها ایستادگی و مقاومت و صبر خود را در برابر انواع توطئه دشمنان نشان دادند. دشمن به آرزوی خود نرسیده است و بی‌تردید نخواهد رسید گرچه مشکلاتی را پیش پای کشور و مردم به وجود آورده است.

*اولین مرحله‌ای که دشمن می‌خواست ملت ایران را در برابر توطئه خود قرار دهد این بود که تحریکاتی را انجام می‌داد تا بار عدم تعهد آنها نسبت به پیمانی که در برابر سازمان ملل و ملت ایران داشتند به گردن ملت ایران بیندازد. یعنی ما را تحریک می‌کردند تا ما اولین نقض کننده معاهدات خود باشیم در این مسیر ناموفق بودند.

*تلاش کردند در این تحریم دنیا را همراه خود کنند و کاری کنند که دیگر کشورها با آنها همراه شوند. در این مرحله هم دشمن ناموفق بود. هیچ یک از قدرت‌های جهانی و حتی متحدین آمریکا یعنی اروپا در برابر نقشه کاخ سفید سر فرود نیاوردند. آمریکا ناچار شد به تنهایی از یک پیمان بین‌المللی خارج شود. این پیمان یک پیمان بین ایران و آمریکا نبود بلکه پیمان 7 کشور بود که سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن را تائید کرده بود. پس آنچه انجام گرفت تخلف و ایستادگی در برابر سازمان ملل، جامعه جهانی و همه کشورهای دنیا بود.

*در این مرحله دشمن ناموفق بود. دشمن فکر می‌کرد با تحریم مرحله اول ودوم مقاومت و ایستادگی مردم را با شکست مواجه می‌کند. ما نه تنها ملت‌مان در برابرش ایستادگی کرد بلکه انواع توطئه‌های بعدی آن توسط نمایندگان ملت خنثی شد. آنها در سازمان ملل شکست خوردند. جلسه شورای امنیت به ریاست آمریکا تشکیل دادند و تمام 14 کشور دیگر در شورای امنیت سازمان ملل در برابر رئیس‌جمهور آمریکا که خود رئیس آن بود ایستادند و از تعهد ملت ایران حمایت کردند و در برابر عدم تعهد آمریکا مخالفت کردند.

* آمریکا می‌خواست در اجلاس ورشو جهان را علیه ایران تحریک کند، آنجا هم دچار شکست شدند. حتی آنهایی که هم پیمان آمریکا بودند در این اجلاس علیه برنامه آمریکا و توطئه‌های آمریکا ایستادگی کردند. پس دشمن به موفقیتی دست نیافته است اما در عین حال برای ما مشکلاتی هم آفریده است.

*نکته اول آن است که ما در یک شرایط عادی و معمولی نیستیم. ما در شرایط جنگ اقتصادی و جنگ روانی هستیم. این باید باور ما باشد. ما در یک میدان نبرد در برابر دشمن ایستادگی می‌کنیم. همه ملت ایران هم می‌دانند در این مرحله عقب نشینی به معنای از دست دادن همه دستاوردهای تاریخی ملت ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی است. از این نظر می‌گویم مشروطه که سردمدار نهضت مشروطه مردم ایران و در راس آن آذربایجان و مردم گیلان بودند.

*در برابر استبداد صغیر این مردم گیلان و آذربایجان بودند که در خط مقدم مبارزه قرار گرفته بودند، در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مردم این استان در خط مقدم مبارزه بودند. مردم غیور، قهرمان و صبور گیلان زمین امروز باید به خوبی بدانند ما باز در یک نبردی با دشمن سرسخت ملت ایران هستیم. حرف ما و حرف آمریکا در یک کلمه است. مشکل ما با دشمنان‌مان در یک جمله است. اختلاف ما در این است. آمریکا می‌گوید برگردیم به 40 سال قبل و ما می‌گوییم ما به عقب برنمی‌گردیم ما مسیر پیشرفت، استقلال، آزادی و مردمسالاری را ادامه می‌دهیم.

*آمریکا می‌گوید ایران امروز تبدیل به ایران سال 56 شود و ما می‌گوییم مسیری که ملت ما از بهمن 57 آغاز کرده است یعنی مسیر آزادگی، استقلال و مردمسالاری، این مسیر را ادامه خواهد داد.

*پس ما در یک اختلاف نظری امروز با آمریکا نیستیم که نه قابل مذاکره باشد نه قابل مصالحه. ما باید دشمن را به عقب برانیم و به او بفهمانیم که ملت ایران راه عزت و سربلندی خود را ادامه خواهد داد. در میدان جنگ نیاز به یک فرمانده میدان داریم. من از اردیبهشت خدمت مقام معظم رهبری هم در یک جلسه خصوصی دو نفره و هم جلسه‌ای که مسئولین عالیرتبه حضور داشتند گفتم که شرایط حضور ما شرایط جنگ روانی و اقتصادی دشمن با ماست و در مرحله جنگ کشور نیاز به یک فرمانده دارد و همه مسئولین و ارکان و مردم در کنار هم باید در یک فرماندهی واحد کار خود را پیش ببرند تا دشمن را وادار به شکست کنند. پیشنهاد من این بود که خود جنابعالی به عنوان رهبر نظام جمهوری اسلامی فرمانده این جنگ را به عهده بگیرید و همه ما، دولت و سایر مسئولین در خدمت شما خواهیم بود. آنطور که شما می‌گویید ادامه دهیم.

*رهبری فرمودند شرایط، شرایط جنگ است. من قبول دارم و این جنگ نیاز به فرمانده دارد و قبول دارم فرمانده این جنگ باید رئیس‌جمهور کشور باشد. این تاکید مقام معظم رهبری بود و بر آن مبنا ایشان دستور دادند دو قوه دیگر با همه توان در چارچوب مقررات در کنار دولت باشند.

*من آمادگی خودم را در آن جلسه اعلام کردم و گفتم دولت و رئیس‌جمهور به عنوان نماینده ملت ایران است چون حسن روحانی بدون نمایندگی ملت ایران یعنی هیچ اما حسن روحانی با نمایندگی ملت ایران یعنی قدرت ملت ایران. امروز روز ایستادگی یکپارچه ملت ایران در برابر دشمنانی است که فکر می‌کنند می‌توانند این ملت بزرگ را به زانو درآورند. من در اینجا با همان عهد و پیمان سال ۹۲ و همان عهد و پیمان ۹۶ اعلام می‌کنم دولت به عنوان خدمتگذار و خادم آنها از شرایط جنگ اقتصادی و روانی نمی‌هراسد. چرا؟ به دلیل اینکه ملت یکپارچه را در کنار خود دارد.

*دولت با همه توان از ملت ایران حمایت خواهد کرد و نسبت به دغدغه و مشکلات آنها از تمام توان خود استفاده خواهد کرد. درست است امروز مشکلات زندگی داریم این حرف به حق است اما در عین حال عهدها و پیمانی که با مردم بستیم و آنچه بهمردم وعده دادیم آن را ادامه خواهیم داد. ما در آغاز دولت یازدهم به مردم وعده دادیم در کشاورزی به سمت خودکفایی حرکت کنند و در این مسیر امروز سه سال است در گندم به برک خداوند و دسترنج کارگران که بر دستان آنها بوسه می‌زنیم، خودکفا است. در بسیاری از کالاهای دیگر در مسیر یا مرز خودکفایی هستیم.

*ما به مردم وعده دادیم که در طول این دولت شما را از لحاظ مصرف انرژی به سمت خودکفایی خواهیم برد در آغاز این دولت ما ۶ و نیم میلیون لیتر در روز گازوئیل وارد می‌کردیم و ۱۲ و نیم میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم. امروز که در خدمت شما هستم ما حدود سه سال است که در گازوئیل و نفت وگاز خودکفا هستیم و حتی صادر می‌کنیم و امروز که خدمت شما هستم می‌گویم به صورت کامل در بنزین خودکفا شدیم و از مهر ماه امسال دیگر بنزین وارد نکردیم.

*کشوری بودیم که در آغاز این دولت ۲۵ میلیون متر مکعب گاز وارد می‌کردیم و در زمستان بیش از این نیاز داشتیم و امروز نیاز به واردات گاز حتی برای یک متر مکعب در هیچ فصلی از سال نداریم و صادرات‌مان را افزایش دادیم. ما در مسیر وعده‌ها و قول‌هایی که به مردم دادیم در حد توانمان هستیم. من در یک ۳۱ سفر استانی در طول دولت یازدهم حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان به مردم وعده دادم که اعتبار به آن استان‌ها پرداخت شود. برای پروژه‌هایی که به مردم اعلام کردیم. از این ۲۶ هزار میلیارد تومان نه تنها این رقم را بلکه ۴۲ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم. یعنی از لحاظ قولی که به مردم دادیم بیش از آنچه گفتیم اعتبار پیدا کرد و البته طبق محاسبات سازمان برنامه بودجه ما نیازمند آن هستیم که مقدار دیگری کمک کنیم تا طرح‌ها و پروژه‌ها به نهایت برسد.

*در دولت یازدهم قول دادم همه تلاشم برای آنکه ۴ استان بزرگ کشور به راه‌آهن سراسری وصل شود همه تلاش را به کار خواهم برد. ما دو راه‌آهن سراسری را در دو استان و دو راه آهن سراسری را در سال ۹۷ به اتمام رساندیم. همدان،‌ کرمانشاه‌، ارومیه و امروز راه‌آهن رشت و گیلان عزیز را به بهره‌برداری می‌رسانیم. وعده‌ای که به مردم داده شده تا حد توان خودمان را در برابر عهدمان در برابر مردم مسئول می‌دانیم.

*امروز سوت قطار راه‌آهن سراسری کشور در شهر رشت به صدا درخواهد آمد. امروز گیلان و ملت ایران به راه‌آهن سراسری وصل شده است. تلاشی که سال‌ها مردم در انتظار چنین روزی بودند. دولت‌ها تلاش کردند،‌ ما در آغاز دولت یازدهم طرح‌های راه‌آهنی که بررسی می‌کردیم یکی از آنها طرح راه‌آهن مهم قزوین رشت بود و در آغاز دولت یازدهم این راه‌آهن ۳۲ درصد انجام شده بود.این طرح ۱۸۵۰ میلیارد تومان هزینه برداشته است و ما می‌دانستیم دولت یازدهم باید ۱۳۰۰ میلیارد آن را متقبل شود. برای ما مهم بود این راه‌آهن راهبردی و استراتژیک به ثمر برسد.

*با آغاز راه‌آهن رشت به آستارا به عنوان طرح بسیار مهم ملی و بین‌المللی، ده‌ها و حتی صدها کشور در آفریقا، آسیا، شرق و شمال اروپا و آسیای مرکزی به یکدیگر متصل خواهند شد.

*همسایگی با ۴ کشور بزرگ آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان را از امتیازات استان گیلان است و این ۴ کشور همسایه‌هایی هستند که می‌توانند روابط نزدیک و دوستانه با آنان موجب رونق تجاری در ایران و بویژه گیلان و شمال کشور شود و به سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه دستور می‌دهم که تلاش کنند تا این راه‌آهن به بنادر دریای خزر متصل شود که اتصال راه‌آهن رشت به کاسپین و انزلی به جز مسیر آستارا می‌تواند موجب تحولات فراوانی شود.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.