کد مطلب: ۳۷۲۲۹۲

داستان تصویری از چگونگی تولید گز در اصفهان

داستان تصویری از چگونگی تولید گز در اصفهان

گز اصفهان یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های شهر اصفهان است که نه‌‎تنها در ایران بلکه در نقاط دیگر جهان از محبوبیت خاصی برخوردار است.اما با توجه به افزایش قیمت پسته و بادام و همچنین شکر، پخت این محصول با مشکلاتی روبه رو است و علاوه بر این، به گفته تولیدکنندگان این صنعت، فروش داخلی گز نیز به شدت کاهش یافته اما همچنان بخش عمده تولید گز اصفهان به کشور‌های همسایه، مانند عراق صادر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گز اصفهان یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های شهر اصفهان است که نه‌‎تنها در ایران بلکه در نقاط دیگر جهان از محبوبیت خاصی برخوردار است.اما با توجه به افزایش قیمت پسته و بادام و همچنین شکر، پخت این محصول با مشکلاتی روبه رو است و علاوه بر این، به گفته تولیدکنندگان این صنعت، فروش داخلی گز نیز به شدت کاهش یافته اما همچنان بخش عمده تولید گز اصفهان به کشور‌های همسایه، مانند عراق صادر می‌شود. (عکس‌ها از شکیبا شیرازی)

24

گز یکی از سوغات اصلی اصفهان است و فروشنگان آن سعی می‌کنند به بهترین شکل آن را به مشتریان عرضه کنند، به همین جهت خریداران گز می‌توانند تمام مراحل آماده‌سازی را از پشت شیشه ببینند. 6 8 مواد اولیه گز، گلوکز،شکر و سفیده تخم‌مرغ است که در دستگاه پاتیل ساز باهم مخلوط می‌شوند. 5 5 تقریبا هشت ساعت طول می‌کشد که پاتیل گز آماده شود. 14 5 پسته یکی از عناصر اصلی گز است اما حالا با وجود افزایش بسیار زیاد قیمت پسته مغز بادام جایگزین آن شده است. 21 در هر دستگاه پاتیل ساز مقدار مشخصی از مغز ریخته می‌شود و با همین معیار است که درصد مغر و قیمت گز مشخص می‌شود. 9 6 به خاطر چسبنده بودن گز نمی‌شود در برخی از مراحل آماده سازی از دستکش استفاده کرد و نیاز به آرد زیاد است تا کمی از چسپندگی را بگیرد. 7 3 بعد از هشت ساعت که پاتیل آماده شد، آن را به آرد آغشته و پهنش می‌کنند. 8 4 مواد باید به یک اندازه شکل گرفته باشد تا در دستگاه برش با مشکل روبه رو نشود به همین جهت بعد از پهن شدن با دست، با دستگاه هم این مرحله تکرار می‌‌شود. 10 4 دستگاه برش، همه مواد آماده شده گز را به یک اندازه برش می‌دهد. 20 2 بعد از همه این مراحل گز‌های برش خورده آماده قرار گرفتن در یخچال هستند تا سفت شوند. 11 6 گز‌ها از یخچال خارج شده و آماده بسته‌بندی است،بنابراین دوباره کمی آرد به آنها زده و برای بسته‌بندی فرستاده می‌شوند. 15 گز‌ها از یخچال خارج شده و آماده بسته‌بندی است،بنابراین دوباره کمی آرد به آنها زده و برای بسته‌بندی فرستاده می‌شوند. 13 3 بسته‌بندی این محصول در جذب مشتری اهمیت ویژه‌ای دارد، بنابراین تولیدکنندگان سعی می‌کنند گزها را در شکیل‌ترین حالت ممکن به مشتری عرضه کنند. 12 3 بسته‌بندی این محصول در جذب مشتری اهمیت ویژه‌ای دارد، بنابراین تولیدکنندگان سعی می‌کنند گزها را در شکیل‌ترین حالت ممکن به مشتری عرضه کنند. 25 2 بسته‌بندی این محصول در جذب مشتری اهمیت ویژه‌ای دارد، بنابراین تولیدکنندگان سعی می‌کنند گزها را در شکیل‌ترین حالت ممکن به مشتری عرضه کنند. 23 قیمت گز به دلیل کمبود و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه، به شدت افزایش یافته و به گفته‌ تولید‌کنندگان اسقبال مردم روز به روز کمتر می‌شود. 22 3 قیمت گز به دلیل کمبود و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه، به شدت افزایش یافته و به گفته‌ تولید‌کنندگان اسقبال مردم روز به روز کمتر می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • معیشت

    هم سانتریفیوژبچرخد هم چرخ زندگی مردم .ماسایه جنگ را با برجام بدفرجام ازسرکشور برداشتیم

  • ناشناس

    گز کرمانی بهترین گز اصفهان است

  • ناشناس

    گز علائی فرد واقعاً کیفیت خوبی داره