کد مطلب: ۱۸۸۶۶۴

حسن‌نژاد:

تکلیف منابع و مصارف هدفمندی در لایحه بودجه روشن نیست

تکلیف منابع و مصارف هدفمندی در لایحه بودجه روشن نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از ابهام در منابع و مصارف افزایش قیمت حامل‌های انرژی در لایحه بودجه ۹۷ انتقاد کرد.

محمد حسن‌نژاد اظهار داشت: دولت طبق برنامه پنجم توسعه و قوانین بودجه سال‌های اخیر مکلف به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بود. اما همه قوانینی را که باید در طول ۵ سال اجرا می شد، امسال قصد دارد اجرا کند. باید خطاب به دولت گفت «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا».

به گزارش تجارت‌نیوز ، این نماینده مجلس گفت: در برنامه پنجم توسعه تصویب کرده بودیم که قیمت حامل‌های انرژی تا پایان ۵ سال باید به ۹۵ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس برسد.

حسن‌نژاد افزود: هر سال هم مجلس بر لزوم واقعی سازی قیمت‌ها و حذف یارانه پردرآمدها تاکید می‌کرد اما دولت طی ۴ سال گذشته هیچ اقدامی انجام نداد. دولت در ۴ سال این قانون را اجرا نکرد و حتی در جریان انتخابات به مردم اعلام کرد که در صورتی‌که ما رای نیاوریم، قیمت‌ها افزایش یافته و یارانه‌ها حذف می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت برخلاف انتظارات عمل می کند، ادامه داد: هیچ وقت مردم عملکرد را با واقعیت نمی‌سنجند، عملکرد را با انتظارات می‌سنجند. همین انتظارات باعث می‌شود که این اغتشاشات اتفاق بیفتد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه شترسواری دولا دولا نمی‌شود، تصریح کرد: طبق قانون دولت باید منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را صرف اجرای طرح‌های عمرانی، بخش تولید و سلامت کند اما در قانون بودجه ۹۷ دولت ۲۳ هزار میلیارد تومان از یارانه نقدی را حذف کرده و مشخص نیست چه مقدار پول می‌خواهد از محل افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی به دست آورد.

وی گفت: فقط منابع حاصل از فروش بنزین ۴۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده است اما منابع حاصل از افزایش قیمت گازوئیل، آب، برق، گاز در جایی محاسبه نشده است.

حسن‌نژاد گفت: از درآمد هدفمندی چند ردیف مشخص شده است. یک، یارانه نقدی. دو، بیمه سلامت. سه، اشتغال و تولید. چهارم، عمرانی. با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد می‌کند، کجای بودجه درآمد هدفمندی دیده شده است و کجای بودجه محل مصرف آن دیده شده است؟

وی اظهار داشت: دولت فقط قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد و بعد آن را خرج کارهای پوچ و سمینار و ماموریت کند. پس سهم مردم چیست؟ مردم زمانی با افزایش قیمت ها موافقت می کنند که درآمدهای حاصل از هدفمندی به مردم اختصاص یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: مردم قبول نمی‌کنند که قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد، یارانه‌های نقدی حذف شود و مشخص نشود که پول‌ها کجا رفته است. مردم برای خودشان آقا بالاسر استخدام نکرده‌اند. مردم رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کنند که برایشان کار کنند.

وی افزود: اگر دولت قصد اجرای قانون هدفمندی را دارد اقتصاددانان مشکلی با افزایش قیمت بنزین تا ۲ هزار تومان نیز ندارند؛ به شرط اینکه این پول صرف اشتغال، تولید و سلامت شود.

حسن‌نژاد تاکید کرد: ردیفی که دولت برای اشتغال دیده است، از محل فروش نفت و مالیات است و تکلیف منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها روشن نیست. هدفمندی قانون مستقلی است که باید درآمدها و مصارف آن به صورت شفاف مشخص باشد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.