خبر فوری:

کد مطلب: ۷۴۳۰۸۱

جام جهانی قطر، فرصت طلایی که ایران از دست داد

جام جهانی قطر، فرصت طلایی که ایران از دست داد

برگزازی جام جهانی 2022 فرصتی مناسب برای همسایگان قطر بود که متاسفانه با بی‌تفاوتی مسئولان، ایران هیچ سهمی از این فرصت طلایی کسب نکرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برگزازی جام جهانی 2022 فرصتی مناسب برای همسایگان قطر بود که متاسفانه با بی‌تفاوتی مسئولان، ایران هیچ سهمی از این فرصت طلایی کسب نکرد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان، برگزاری جام‌جهانی قطر را فرصتی بی‌نظیر برای توسعه مناسبات گردشگری و اقتصادی دانست که متأسفانه از آن‌ها استفاده نشد.
سال 2010 بود که کشور قطر با رأی اعضای فیفا به‌ عنوان نخستین کشور خاورمیانه و مسلمان برای میزبان جام‌جهانی فوتبال 2022 انتخاب شد، در حالی در چند روز گذشته سوت پایان بازی‌ها به صدا درآمد که این کشور هزینه‌ای بالغ بر 200 میلیارد دلار صرف ساخت و ایجاد زیرساخت‌های لازم و مکفی برای میزبانی از این رویداد بین‌المللی کرد.

هرچند این کشور در طول 10 سال گذشته زیرساخت و ظرفیت‌های لازم را متناسب با تعداد تماشاگرانی که پیش‌بینی شده بود، وارد این کشور شوند به وجود آورد، اما انتظار می‌رفت مسئولین ایران با درک این مسئله که کشور ساحلی و کوچک قطر می‌تواند ایران را نیز در این امر سهیم کند؛ آن‌ها را به مطالعه و برنامه‌ریزی جهت انجام اقدامات مقتضی و توسعه زیرساخت‌های لازم وادارد، اما متأسفانه هیچگونه اقدامی در این راستا انجام نشد و بحث مشارکت ایران در بهره‌برداری از فرصت بی‌نظیر جام‌جهانی قطر در حد همان بحث و تبادل نظر باقی ماند.

کوچک بودن، محدودیت‌های زیرساختی و همچنین عدم جاذبه‌های متنوع قطر فرصتی شد که کشورهای همسایه از خوان پرنعمتی در خاورمیانه پهن شده بود، بهره‌مندی کامل در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی را ببرند.

در این میان به نظر می‌رسید کشور ایران به پشتوانه اشتراکات متعدد فرهنگی، مجاورت با این کشور و با اتکا به روابط حسنه‌ سیاسی با قطر و از همه مهمتر وجود جاذبه‌های متنوع گردشگری بتواند تعداد قابل توجهی از تماشاگران این رویداد فوتبالی را جذب کند و تحولی در مناسبات گردشگری و اقتصادی خود به وجود آورد.
حالا و در پایان برگزاری این رقابت‌ها باید گفت در حالیکه قطر و برخی از کشورهای همسایه نظیر عربستان سعودی، امارات، عمان و …از این فرصت طلایی به خوبی در راستای رشد و بهبود منافع خود استفاده کردند، اما کارنامه ایران در این زمینه اصلاً قابل قبول و دلچسب نبود.

سود نجومی قطر در جام جهانی 2022

نتیجه حاصل از ارزیابی‌های به‌ عمل‌آمده از برگزاری 3 جام‌جهانی گذشته حاکی از این است که هر تماشاگر به‌طور میانگین مبلغی بین 1800 تا 2000 دلار را در دو هفته ماندگاری خود در کشور میزبان هزینه خواهد کرد. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که ایران در صورت برنامه‌ریزی و انجام اقدامات به هنگام کمترین آورده و بهره‌ای که می‌توانست از این رویداد کم‌نظیر داشته باشد، جذب تماشاگران فوتبال بود که موجب تحرک، و رونق اقتصاد گردشگری و انتفاع تمامی اجزای فعال در صنعت گردشگری می‌شد؛ در حالیکه علی‌رغم تخصیص اعتبارات دولتی برای استفاده از این فرصت، مطابق اخبار واصله، حتی یک رزرو برای هوادان جام‌جهانی در ایران انجام نگرفت.

ضعف عملکردی مسئولان علاوه بر جذب تماشاگران به ایران در فراهم کردن سفر هواداران ایرانی به قطر به عنوان یار دوازدهم جهت تشویق تیم ملی محرز بود؛ با توجه به قرار گرفتن تیم ملی کشورمان در سیاسی‌ترین گروه ادوار جام‌جهانی انتظار می‌رفت مسئولان ذیربط بسترسازی مناسبی برای امکان سفر علاقه‌مندان واقعی تیم ایران فراهم کنند؛ اما متأسفانه در یک سناریو تکراری فروش بلیت‌های ارزان قیمت فیفا وارد بازار سیاه شد و از دسترس عموم خارج شد؛ تا جاییکه بسته‌های سفر با قیمت‌های گزاف بین 200 تا 500 میلیون تومان عرضه می‌شد. در این حالت عدم استقبال هواداران ایران با توجه به شرایط سخت اقتصادی امری مسجل بود.

بر همین اساس رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران درباره وضعیت صنعت گردشگری با تأکید بر تجربیات ناشی از برگزاری جام جهانی قطر گفت:با توجه به قرار گرفتن تیم ملی کشورمان در سیاسی‌ترین گروه ادوار جام‌جهانی انتظار عملکرد مناسب‌تری از مجموعه عوامل ذی‌مدخل و شاغل در صنعت گردشگری وجود داشت؛ اما به دلیل رخداد پاره‌ای از حوادث که حداقل بنده در مورد آن از مدت‌ها قبل هشدار داده بودم، شاهد عملکرد مطلوب نبودیم که بخش عمده‌ای از آن به نحوه مدیریت بازی‌ها، فروش بلیت و بردن تماشاگران به عنوان یار دوازدهم و حامی اصلی تیم ملی برمی‌گردد.

وی افزود: امروز اگر بگوییم در سایه برخی غفلت‌های تصمیم گیرندگان و فعالان مربوطه در جام‌جهانی علاوه بر بازی‌های فوتبال در پیشگاه مقدس خداوند به دلیل عدم اجرای صحیح مسئولیت‌ها باختیم و در پیشگاه مردم نیز به دلیل عدم امکان تحقق انتظارات به جهت حمایت صحیح از تیم ملی و اعزام هواداران واقعی بازنده شدیم، سخنی نامربوط نگفته‌ایم.

در یک کلام و به خلاصه باید بگوییم در جریان مسابقات جام‌جهانی، ما در فوتبال، تجارت و سیاست هر سه بازنده شدیم و علت اصلی این باخت در هر سه بعد به اعتقاد و باور بنده در عدم وجود عرق واقعی و اعتقاد راستین و راسخ به کشور و نظام بود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.