کد مطلب: ۴۴۱۷۱۱

جهانپور درباره آمارهای چین چه گفته است؟ / ماجرای جدل جهانپور و سفیر چین

جهانپور درباره آمارهای چین چه گفته است؟ / ماجرای جدل جهانپور و سفیر چین

اظهارات امروز کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران از آمارهای دولت چین در مورد شیوع ویروس جدید کرونا، واکنش سفیر چین را به همراه داشت. اما دقیقا این دو چه مواردی را مطرح کرده‌اند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اظهارات امروز کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران از آمارهای دولت چین در مورد شیوع ویروس جدید کرونا، واکنش سفیر چین را به همراه داشت. اما دقیقا این دو چه مواردی را مطرح کرده‌اند؟

آن طور که رسانه‌های ایرانی روایت کرده‌اند، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز، یکشنبه در نشست خبری خود گفته بود: به نظر می‌رسد آمارهای چین یک شوخی تلخ بود. زیرا بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد. همه این موارد مبتنی بر گزارش‌هایی بود که از چین گزارش می‌شد.

پس از آن، جهانپور در توییتی نیز نوشت: مباحث علمی را هیچگاه نه می توان و نه باید با سیاست آمیخت. همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققین چین، حداقل آنفلوانزای تیپ A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم تر قلمداد کردند. امروز یافته ها خلاف این را نشان می دهد. به یافته های خودی اطمینان بیشتری داریم.

اما این توییت و آن اظهارات روز گذشته جهانپور واکنش سفیر چین را به همراه داشت.

چانگ هوا، سفیر چین در ایران توییت کرد: وزارت بهداشت چین هر روز نشست خبری برگزار می کند. پیشنهاد می کنم برای نتیجه گیری اخبار آنها را با دقت بخوانید.

سپس کیانوش جهانپور پاسخ داد: بسیار عالی! وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم روزانه دو کنفرانس خبری، نشست تخصصی ساعت ۱۱:۳۰ و نشست سخنگو ساعت ۱۴:۳۰ هر روز با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار می کند که تقریبا کم نظیر هست و برای سفرای محترم و اصحاب رسانه و همه کشورها بویژه کشورهای دوست قابل استفاده خواهد بود.

سفیر چین نیز در پاسخی دوباره به سخنگوی وزارت بهداشت ایران نوشت: آقای عزیز، بنابراین امیدوارم که شما به حقایق و تلاش های بزرگ مردم چین احترام بگذارید.

این اظهارات با واکنش امروز عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز همراه شد. او بدون اشاره مستقیم به سخنان کیانوش جهانپور در صفحه توئیتر خود نوشت: شجاعت، فداکاری و عملکرد حرفه ای چین در مهار کووید ۱۹ را باید تائید کرد.» وی همچنین تاکید کرد که ایران قدردان پکن در این «شرایط دشوار» است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    بهتره بگیم جناب موسوی گل به خودی زدن با این حرفاشون!!بخاطر منافع عده ای که نونشون تو روابط با چینه هموطن خودتو که یجا شهامت کرد حرف دل مردمو زد اینجور خراب میکنه…مردم بهترین داورا هستن..درود به اقای جهانپور

    • ناشناس

      اشتباه از جهانپور بود

  • ناشناس

    باید به آماری که رسما توسط یه کشور منتشر میشه حد اقل از بعد سیاسی احترام گذاشت…. چطوره که ما هم روزانه آمار مبتلایان و متوفیان را اعلام میکنیم اگه کشوری اونو زیر سوال ببره ناراحت میشیم … ولی توقع داریم ما آمار دولت چین را زیر سوال ببریم اونا نارحت نشن … اونم یه کشور دوست

  • ناشناس

    جناب جهانپور برخلاف اظهارات خود یک موضوع علمی را با اعلام عمومی سیاسی کرده اند .

  • جوادرضایی

    در شرایط سخت تحریم، کشور سعی می کند با خوداتکایی، دور زدن تحریم و تعامل با همسایگان و کشورهای دارای منافع مشترک، خود را از بند تحریم ها رها کند. اما انگار یک عده ماموریت دارند با بهانه های واهی و حتی ساختگی هر راهی را که به شکست تحریم ها منجر می شود مسدود کنند.