کد مطلب: ۳۹۱۹۸۹

اکونومیست توضیح می‌دهد:

چرا فدرال‌رزرو نرخ بهره را کاهش می‌دهد؟

چرا فدرال‌رزرو نرخ بهره را کاهش می‌دهد؟

اکونومیست در گزارشی به دلایل کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو می‌پردازد. این اولین بار از سال 2008 تاکنون است که بانک مرکزی آمریکا با تغییر رویکرد به سیاست‌های انبساطی روی آورده است.

جیمز بولارد، رئیس فدرال‌رزرو سنت‌لوئیس، پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود که امسال تغییرات اساسی در سیاست‌های پولی ایالات متحده آمریکا رخ می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست ، حق با او بود. در حالی که در ماه ژانویه (ابتدای سال جاری میلادی) انتظار می‌رفت بانک مرکزی آمریکا روند افزایش نرخ بهره را ادامه دهد، در ماه مارس با تغییر رویکرد نرخ بهره را بدون تغییر باقی گذاشت و این سیگنال را به بازارها ارسال کرد که اقتصاد این کشور در حال بیمار شدن است.

در ماه ژوئن به دنبال افزایش نگرانی‌ها در مورد آهسته شدن رشد اقتصادی جهان و تشدید جنگ تجاری، مواضع بانک مرکزی به طور کامل تغییر کرد.

چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو برگزار می‌شود و موضوع مورد بحث کاهش نرخ بهره نیست. بلکه بانک مرکزی باید تصمیم بگیرد تا چه حد نرخ بهره را کاهش دهد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حدود 80 درصد از سرمایه‌گذاران بر این باورند که فدرال‌رزرو نرخ بهره را به میزان 25 واحد کاهش می‌دهد. این در حالی است که 20 درصد دیگر کاهش 50 واحدی نرخ بهره را پیش‌بینی کرده‌اند.

به عقیده نویسنده اکونومیست ، حال و روز اقتصاد آمریکا این روزها به گونه‌ای نیست که این سیاست انبساطی را توجیه کند. در ماه ژوئن (ماه گذشته میلادی) 224 هزار شغل در امریکا ایجاد شد؛ یعنی یک‌سوم بیش از میزانی که پیش‌بینی شده بود. نرخ بیکاری به 3.7 درصد رسیده که کمترین سطح طی 50 سال گذشته محسوب می‌شود. شاخص بورس هم در سال جاری رشدی 20 دررصدی را تجربه کرده است. با این حال، اگرچه برخی از روسای بانک‌های فدرال‌رزرو منطقه‌ای در مورد لزوم کاهش نرخ بهره تردید دارند، اما سیاستگذاران هم حق دارند، نگران برخی از خطرات باشند.

یکی از این خطرات آهسته شدن رشد اقتصادی جهان است. هفته گذشته، صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز خود را از رشد اقتصادی جهان در سال‌های 2019 و 2020 کاهش داد. همچنین رشد اقتصادی چین به کمترین سطح سه دهه گذشته رسیده است.

در عین حال، عدم اطمینان در مورد جنگ‌های تجاری دونالد ترامپ منجر به کاهش شاخص اعتماد تجاری و رکود سرمایه‌گذاری‌های داخلی شده است.

در نهایت نرخ تورم آمریکا 1.6 درصد گزارش شده که این رقم کمتر از نرخ هدف‌گذاری‌شده از سوی بانک مرکزی، یعنی دو درصد است. همه این‌ها خبر از رکود اقتصادی قریب‌الوقوع می‌دهد.

بسیاری از تحلیلگران کاهش نرخ بهره را اقدامی از سوی بانک مرکزی برای پیشگیری از رکود پیشِ رو تلقی می‌کنند.

در حالی که تمامی اعداد و ارقام حکایت از اقتصاد سالم آمریکا دارد، فدرال‌رزرو می‌تواند با چنین اقدامی از بسیاری از اتفاقات شدید در آینده جلوگیری کند. این دقیقا همان اقدامی است که فدرال‌رزرو برای پیشگیری از رکود اقتصادی در سال‌های 1995 و 1998 انجام داد.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.