کد مطلب: ۵۷۶۱۳۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رئیس جدید سازمان انرژی اتمی کیست؟

رئیس جدید سازمان انرژی اتمی کیست؟

با حکم رئیس جمهور، روز گذشته محمد اسلامی به عنوان رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران منصوب شد. در حالی که اسلامی تا پیش از این هیچ سابقه مرتبط با موضوع هسته‌ای نداشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته رئیس جمهور، محمد اسلامی را به سمت رئیس سازمان انرژی اتمی ایران منصوب کرد. این در حالی است که محمد اسلامی تا پیش از این هیچگونه سمت مرتبط با سازمان انرژی هسته‌ای نداشته است.

از استانداری مازندران تا سازمان انرژی اتمی ایران

اسلامی که فوق لیسانس راه و ساختمان دارد، در دولت یازدهم و داوزدهم وزیر راه و شهرسازی بود. حالا با حکم جدید ابراهیم رئیسی راهی سازمان انرژی اتمی ایران شده است. جایی که علاوه بر سوابق اجرایی، به رشته تحصیلی او هم نمی‌خورد.

از میان سوابق اجرایی او می‌توان به مدیر پروژه و معاون اجرایی بخش عمران بنیاد مستضعفان، مدیرعامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، قائم‌مقام سازمان صنایع و هوافضا و استاندار مازندران اشاره کرد.

سوابق اجرایی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی

تا پیش از این علی اکبر صالحی، ریاست این سازمان را بر عهده داشت. او دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی فیزیک از دانشگاه امریکایی بیروت و دکترا در رشته مهندسی هسته‌ای از موسسه فناوری ماساچوست امریکا بود.

صالحی سال‌ها در سمت‌های مرتبط با سازمان انرژی اتمی فعالیت داشت. او در دوره اول ریاست جمهوری خاتمی، نماینده ایران در آژانس بین‌الملللی اتمی بود. در سال ۱۳۸۸ به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران رسید.

البته در سال ۱۳۸۹ پس از برکناری منوچهر متکی با حفظ سمت، وزیر امور خارجه ایران شد. پس از روی کار آمدن دولت روحانی، او دوباره همان ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را بر عهده گرفت. صالحی همچنین در جریانن مذاکرات هسته‌ای ۵+۱ نیز حضور داشت.

حالا با انتصاب جدیدی که ابراهیم رئیسی برای این سازمان داشته است، برخی با مقایسه سوابق اجرایی اسلامی و صالحی بر این باورند که اسلامی انتخاب هوشمندانه‌ای برای سمت جدید خود نیست. در روزهای گذشته نیز رای اعتمادگرفتن وزرای دولت رئیسی در مجلس نیز موجی از انتقادات کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت.

جایگزینی محمد اسلامی به جای صالحی در حالی صورت گرفته است که مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای دیگر از خردادماه متوقف شده است. ابراهیم رئیسی، امیر عبداللهیان را نیز به سمت وزرات امور خارجه منصوب کرده است. او در همان ابتدای کار در توییتی نوشت: «مصمم بر پیگیری سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند مبتنی بر اصول عزت، حکمت و مصلحت. همسایگان و آسیا اولویت اول.»

حالا باید دید مهره‌هایی که رئیسی برای دولت خود چیده است، در روند برجام چه تاثیری دارد. آیا باید منتظر کنار گذاشتن کامل برجام از صحنه باشیم آنهم در حالی که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی با امیر عبداللهیان، بر اهمیت از سرگیری فوری مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی تاکید کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • وحید

    هر دم از این باغ بری میرسد ….‌تحصیلکردها دارن اسنپ کار میکنند .نخبه های ایران تو کشورهای دیگه کار میکنند اینم از وضع دولت ما

  • ناشناس

    سازمان انرژی اتمی که بهترین نخبگان و اساتید هسته ای با رتبه پروفسوری دارد باید از شخصی دستور بگیرند که فوق لیسانس راه و ساختمان می باشد.
    این است شعار شایسته سالاری شما؟
    به آقای اسلامی بفرمایید برای پروژه های پیشران هسته ای، گداخت هسته ای رادیوداروها راکتورهای هسته ای چه برنامه ای دارد؟
    واقعا تسلیت میگم به جامعه علمی کشور

  • علی

    آقای رییسی بااین انتخاب بیجا وبی ربط ماهای که به ایشون رای دادیم رامایوس وناامیدکردن .اگرمخواستی رییس سازمان انرژی اتمی راعوض کنی فردی هم سنگ آقای صالحی راانتخاب میکردی تادراین زمینه هم تخصص داشته باشد وهم تعهد نه کسی که هیچ تخصصی درزمینه انرژی هسته ای ندارد .واقعا ناامیدمان کردی آقای رییسی .جدامتاسفم .

  • ناشناس

    واقعا نمیفهمم میشه اقای ریسی راجع به انتصاب اقای اسلامی توضیح بدن ماهم روشن شیم