کد مطلب: ۶۶۴۵۸۱

راننده بیل مکانیکی مقصر حادثه قطار مشهد-یزد/ آمار فوتی‌ها قطعی نیست

راننده بیل مکانیکی مقصر حادثه قطار مشهد-یزد/ آمار فوتی‌ها قطعی نیست

رییس کمیسیون عالی سوانح گفت: راننده بیل مکانیکی به دلایلی که مشخص نیست فاصله ایمنی با خط ریلی را رعایت نکرده و باعث بروز این حادثه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، رییس کمیسیون عالی سوانح با اشاره به ادامه بررسی و ارزیابی سانحه ریلی رخ داده برای قطار مشهد-یزد، گفت: راننده بیل مکانیکی به دلایلی که مشخص نیست فاصله ایمنی با خط ریلی را رعایت نکرده و باعث بروز این حادثه شده است.

محمدحسن اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا درباره دلایل و چرایی وقوع سانحه ریلی امروز که سبب شد پنج واگن قطار مسافری مشهد-یزد واژگون شود، اظهار کرد: فرضیات مختلفی درباره چرایی وقوع سانحه ریلی امروز مطرح شده است اما در صحبت هایی که با پیمانکاران و دست اندرکاران این خط ریلی داشتیم، پیمانکار راه آهن در حال بازسازی خط تعویض تراورس بوده و به همین دلیل بیل مکانیکی در محل حضور داشته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در زمانی که خط فعال بوده و در آن مسیر تردد انجام شده بیل مکانیکی در کنار خط ریلی حاضر بوده است افزود: بر اساس پروتکل‌های اعلام شده که همواره آن را به پیمانکاران ابلاغ می‌کنیم حداقل فاصله تجهیزات و ماشین‌آلات مانند بیل مکانیکی از خط ریلی باید سه متر باشد اما اینکه چه اتفاقی افتاده که این دستگاه بیل مکانیکی در کنار خط ریلی و بدون رعایت فاصله ایمنی حضور داشته، مشخص نیست.

هم اکنون در حال بررسی بیشتر هستیم. راننده بیل مکانیکی حال مساعدی ندارد اما تا اینجای کار مطمئن هستیم تعمدی در بروز این حادثه در کار نبوده و چند خطا در کنار یکدیگر باعث بروز این سانحه شده است.

رییس کمیسیون عالی سوانح با بیان اینکه هم اکنون در حال گفت وگو و بررسی پارامترهای مختلف برای کشف اصلی علت بروز این سانحه و تشریح عوامل آن هستیم ادامه داد: بر اساس پروتکل‌ها زمانی که خط فعال می‌شود و اصطلاحا یک خط را آزاد می‌کنند، ماشین‌آلات و تجهیزاتی مانند بیل مکانیکی باید از خط آهن فاصله بگیرند و از منطقه خارج شوند.

اما در این حادثه با وجود اینکه ساعت ۴:۳۰ صبح امروز این خط ریلی فعال شده است بیل مکانیکی بدون رعایت فاصله ایمنی در آنجا حضور داشته که داریم آن را بررسی می‌کنیم.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا بیل مکانیکی در فاصله حدود نیم ساعت قبل از این سانحه در کنار خط حاضر شده در حالیکه حدود یک ساعت قبل از این قطار، قطارِ دیگری بدون سانحه از آن منطقه عبور کرده است، گفت: در این زمینه هنوز اطلاعات دقیقی نداریم و در حال بررسی آن هستیم تا ببینیم چرا این فاصله ایمنی رعایت نشده است اما تا کنون و بر اساس بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که خود بیل مکانیکی سبب حادثه نشده بلکه بوم آن در هنگام چرخش با قطار برخورد کرده است که به نظر می‌رسد راننده بیل مکانیکی در حال فاصله گرفتن از قطار بوده اما هنگام حرکت و چرخش این اتفاق برای او رخ داده است.

اسماعیلی اعلام کرد: به محض نتیجه‌گیری نهایی و مشخص شدن همه جزئیات و جوانب این سانحه، گزارش آن را به صورت کامل اعلام خواهیم کرد.

وزیر کشور: آمار فوتی حادثه قطار مشهد-یزد قطعی نیست

وزیر کشور گفت: تاکنون ۱۷ فوتی برای حادثه قطار مشهد-یزد اعلام شده اما این آمار هنوز قطعی نیست و باید منتظر بررسی‌های بیشتر باشیم.

ایرنا نوشت: احمد وحیدی عصر چهارشنبه در حاشیه عیادت از مصدومان حادثه خروج قطار از ریل در بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس اظهار کرد: تمامی دستگاه‌های امدادی و اعضای ستاد بحران استان بلافاصله پس از وقوع حادثه در محل حضور یافتند و امدادرسانی از همان ساعت اولیه آغاز شد.

وی گفت: اکثر مصدومان به بیمارستان طبس منتقل شدند و روند درمان و رسیدگی به مصدومان خوب بوده است لذا بخش زیادی از آنان مرخص شدند و تعدادی هنوز بستری هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسن

    معمولا قبل از عبور قطار اصلی، مامورین از مسیر بازدید و ایرادات احتمالی را ثبت و رفع مینمایند و در صورت امن بودن مسیر اجازه تردد میدهند.
    در این حادثه با وجود خطای راننده بیل مکانیکی، مامورین بازرسی محدوده ایستگاه هم ظاهرآ مسیر را بازدید نکرده اند.

  • ناشناس

    این چیزها واسه ملت مصیبت دیده توجیه پذیر نیست چرا و برای چی زمانی که ریل فعال هست نظارتی اصلا نبوده،چرا مصیبت هایمان تمام شدنی نیست.