کد مطلب: ۴۶۷۰۷۰

آموزش ورود به بورس برای مبتدیان

آموزش ورود به بورس برای مبتدیان

برای سرمایه‌گذاری در بورس شما یا باید مستقیما معاملات خود را انجام دهید یا از واسطه‌هایی برای انجام معاملات خود استفاده کنید. در این مقاله می‌خواهیم به شما روشی را معرفی کنیم که شما را در برابر خطرات بورس ایمن می‌سازد.

این روزها که بورس در کشور ما نسبت به هر زمان دیگری داغ‌تر شده است، شاهد ورود افراد زیادی به این بازار هستیم.

خیلی از افراد را دیده‌ایم که با ضرر از این بازار خارج شده‌اند. این افراد به جای اینکه روند اصولی و راه و روش صحیح را در این بازار طی کنند و پله پله به سود‌آوری منطقی برسند، در تله‌ی سفته‌بازان سهام می‌افتند و در نقاط اوج یک روند صعودی وارد سهم می‌شوند و با ضرر از آن خارج می‌شوند.

اما در این مقاله می‌خواهیم به شما روشی را معرفی کنیم که شما را در برابر خطرات بورس ایمن می‌سازد.

اولین کار پس از ورود به بورس

برای سرمایه‌گذاری در بورس شما یا باید مستقیما معاملات خود را انجام دهید یا از واسطه‌هایی برای انجام معاملات خود استفاده کنید.

اگر می‌خواهید خودتان مستقیما معامله کنید باید روش‌های علمی تحلیلگری و معامله‌گری را بلد باشید. برای اینکه حرفه‌ای شوید می‌توانید در دوره آموزش بورس شرکت کنید و در کنار یک مربی خوب به رفع اشکال بپردازید. بدین منظور می‌توانید از پکیج‌های بورس فا استفاده کنید. چرا که علاوه بر آموزش نکات علمی و کاربردی به بیان تجربیات مهم در بازار ایران نیز در این پکیج‌ها پرداخته شده است. علاوه بر آن شما می‌توانید با پشتیبانی دوره‌ها در ارتباط باشید و توسط مدرسان کارکشته رفع اشکال نمایید.

اما اگر می‌خواهید غیر مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنید، دو راه وجود دارد.

یک راه این است که سبد خود را به سبد گردان بسپارید. این روش برای سرمایه‌های بالا مناسب است. و حتما دنبال سبد گردان‌های معتبر و ترجیحا دارای گواهی باشید.

این افراد به نمایندگی از شما و تحت نظر شما با سرمایه‌ی شما اقدام به معامله‌گری می‌کنند.

4051841

راه دوم خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. این صندوق‌ها به نمایندگی از شما سهم می‌خرند و معامله‌گران خبره‌ی بازار در این شرکت‌ها و صندوق‌ها فعالیت می‌کنند.

پیشنهاد ما به شما این است که در بدو ورود به بازار سرمایه 70 درصد پول خود را به صندوق‌ها اختصاص دهید و شروع کنید به یادگیری. در حین یادگیری نیز با 30 درصد سرمایه‌ی خود آزمون و خطا کنید تا تمارین را به خوبی فرا بگیرید و حرفه‌ای شوید. برای یادگیری نیز حتما دلایل معاملات خود را یادداشت کنید و سپس با یک مربی چک کنید.

در ادامه به معرفی دو روش غیر مستقیم می‌پردازیم.

سرمایهگذاری در بورس به واسطه ی سبدگردانها

سبد گردان کیست؟

شرکت‌‌های سبد گردان بورس افرادی هستند که مدیریت سبد و سرمایه‌گذاری را برای افرادی که نمی‌خواهند مستقیم وارد بورس شوند انجام می‌دهند.

سود سبدگردان چه مقدار است؟

معمولا سبدگردان‌ها فقط در سود شریک می‌شوند. این افراد بسته به اندازه‌ی سبد از 10 درصد تا 40 درصد در سود حاصل از معاملات با سرمایه گذار اصلی شریک می‌شوند.

سبد گردان‌ها چگونه فعالیت می‌کنند؟

لازم نیست برای سبدگردانی پول خود را به حساب شخص دیگری واریز نمایید. کافیست شما اطلاعات کاربری حساب کارگزاری خود را به وی بدهید. یا اینکه از نرم افزارهای واسطه‌ای استفاده کنید که ویژه‌ی سبدگردانی است.

شما در هر لحظه باید بتوانید وضعیت آخرین معاملات و دارایی خود را از طریق پلتفرم کارگزاری خود و یا از طریق پلتفرم سبدگردانی اختصاصی ببینید.

سبد گردانی برای چه مبالغی است؟

سبد گردان‌های حرفه‌ای و تحت نظر کارگزاری‌ها معمولا از یک میلیارد تومان به بالا را می‌پذیرند. اما برخی معامله‌گر خصوصی هستند که سبد‌های کمتر را هم می‌پذیرند.

اما باید توجه داشت که سبدهای کوچک سود‌های کمتری دارند لذا سبدگردان‌های حرفه‌ای نسبت به آن‌ها میل ندارند. پس گاها سبدهای کوچک ممکن است قربانی سبدگردان‌های تازه کار شود.

اگر سبدمان کوچک است چه کار کنیم؟

اگر پول شما در ابتدا کم است به هیچ وجه به سراغ سبد گردان‌ها نروید. چرا که ممکن است کیفیت کار کم باشد.

181

اگر سبد گردان سبد‌های کوچک را بپذیرد، تمرکز وی کم می‌شود لذا بازدهی او کمتر می‌شود. از طرفی ممکن است درصد غیر معقولی از شما بگیرد.

اما راه حل چیست؟ راه حل صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام هستند. که در قسمت بعدی به نحوه‌ی کار آن‌ها می‌پردازیم.

صندوق های سرمایهگذاری در سهام

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به نمایندگی از شما یک سبد مطمئن و امن را تشکیل می‌دهند. معمولا بازدهی صندوق‌ها به بازدهی شاخص کل نزدیک است.

تعدادی از این صندوق‌ها قابلیت خرید و فروش در بورس را دارند که به آن‌ها ETF اطلاق می‌شود.

شما می‌توانید از طریق کد بورسی خود این صندوق‌ها را خرید و فروش کنید. کافیست نماد این صندوق ها را در آنلاین کارگزاری خود سرچ کنید. سپس نسبت به خرید آن اقدام نمایید. برای فروش یا اصطلاحا ابطال هر واحد این صندوق ها نیز از همین طریق می توانید اقدام کنید.

این صندوق‌ها متناسب با سبدی که تشکیل دادند، ارزش متغییر دارند. لذا شما باید در هنگام خرید توجه کنید که ارزش این صندوق‌ها با قیمت آن‌ها تفاوت زیادی نداشته باشد.

این صندوق‌ها سریع نقد می‌شوند حتی اگر بدترین حالت بازار هم رخ بدهد، با اندکی ضرر می‌توان سریع نقد کرد. اگر هم بازار صعودی باشد با بازدهی نزدیک به شاخصکل به شما سود می‌دهد.

برای مشاهده‌ی ارزش لحظه‌ای صندوق‌ها باید به سایت tsetmc مراجعه کنید و در قسمت nav ابطال، ارزش ذاتی هر واحد از این صندوق‌ها را بررسی کنید.

image 2020 08 03 13 38 28

همانطور که در سایت فوق مشاهده می‌کنید، ارزش ذاتی هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق آگاس، 31188 تومان می‌باشد، در حالی‌که قیمت این صندوق 29508 تومان می‌باشد. در واقع این صندوق در حال معامله شدن زیر ارزش ذاتی خود می‌باشد.

در ادامه لیست تعدادی از این صندوق ها را برای شما آورده ایم. با توجه به سابقه ی این صندوق‌ها اعم از نقدشوندگی، بازدهی، حمایت حقوقی و … می‌توانید نسبت به سرمایه‌ذاری در این صندوق ها اقدام کنید:

  • اطلس
  • ارزش
  • آگاس
  • نگین
  • سرو
  • افق ملت
  • کاریس
  • کاردان
  • فیروزه
  • بذر
  • افران

معمولا بازدهی صندوق‌ها از بازدهی تک سهم‌های خاص کمتر است. لذا اگر نمی‌خواهید وقت اختصاصی برای معامله‌گری بگذارید و به دانش تحلیلگری دست پیدا کنید، باید به بازدهی متوسط صندوق‌ها قانع باشید. اما اگر دنبال بازدهی عالی و سود زیاد در بازار سرمایه هستید، باید خودتان وارد وادی معامله‌گری و تحلیلگری شوید.

2 1 1

با توجه به نکات فوق، در ایران افراد تمایل زیادی به خرید واحدهای صندوق و سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس ندارند. چرا که اگر بتوانند به دانش بورسی مناسبی دست پیدا کنند می‌توانند بازدهی‌های خیلی بیشتر از این صندوق‌ها کسب کنند. اما شرط کسب این بازدهی دانش و مهارت تحلیل تکنیکال بورس و بنیادی در بورس و معامله‌گری می‌باشد.

البته تعداد زیادی از این افراد که از یادگیری مباحث تحلیلی بازار فراری هستند، به سمت گرفتن سیگنال از افراد مختلف می‌روند. شاید این افراد در بازار صعودی و سراسر سبز سود کنند و شاید بتوانند ماهی بگیرند و خودشان را سیر کنند. اما در بازار منفی یا خنثی یا شرایط دیگر، این افراد متضرر می‌شوند. در آخر هم با دلی پر از بورس از این بازار خارج می‌شوند. تنها راه حل نجات این افراد یادگیری ماهی‌گیری به جای دویدن به دنبال ماهی است.

در انتها امیدواریم با توجه به نکات گفته شده ورود با شکوهی به بورس را تجربه کنید. شما با یادگیری بورس می‌توانید در اینده در بورس خارجی هم شرکت کنید که البته در آینده کلاس آموزش فارکس هم می‌توانید شرکن کنید و سپس به یادگیری نکات معامله‌گری در این بازار جذاب بپردازید و بر مقدار سرمایه‌ی خود بیافزایید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم که برای یادگیری و تمرین از بسته‌های آموزشی بورس فا استفاده نمایید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.