کد مطلب: ۵۰۳۴۱۴

رکوردشکنی‌های پی در پی بیت‌کوین

رکوردشکنی‌های پی در پی بیت‌کوین

بالاترین قیمت ثبت شده بیت‌کوین تا روز گذشته به ۲۸ هزار و ۵۹۹ دلار می‌رسد، قیمتی که با احتساب آن بازدهی سالانه پرطرفدارترین رمزارز جهان، به حدود ۲۹۵ درصد می‌رسد. ‌مهم‌ترین عامل این بازدهی خیره‌کننده جلب توجه سرمایه‌گذاران نهادی و بزرگ به این بازار است.

در روزهای اخیر و در آستانه سال نو میلادی، طلا با نوسانات کمی روزها را سپری می‌کند؛ نوسان این فلز ارزشمند در روز گذشته کمتر از ۱۰ دلار بود و تقریبا همانند روز قبل از خود بیشتر در حوالی مرز ۱۸۸۰ دلاری در حال نوسان بود. از مهم‌ترین عواملی که این روزها به عنوان پشتیبان ارزش طلا برشمرده می‌شود، سقوط ارزش دلار است. شاخص دلار آمریکا با اینکه روز سه‌شنبه در مقابل سقوط به کانال ۸۹ واحدی مقاومت کرده بود، روز گذشته نهایتا وارد این کانال شد تا به پایین‌ترین ارزشش از ماه آوریل ۲۰۱۸ برسد.

در آخرین روزهای سال مجددا توجه معامله‌گران به کنگره آمریکا دوخته شده است؛ مجلس نمایندگان آمریکا که از اکثریتی دموکرات برخوردار است با خواسته دونالد ترامپ مبنی بر افزایش پرداختی به شهروندان آمریکایی که با پیامدهای اقتصادی پاندمی کرونا در حال دست و پنجه نرم کردن هستند موافقت کرد و لایحه افزایش این کمک مالی تا ۲ هزار دلار را به تصویب رساند. این در حالی است که میچ‌ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا قصد به تعویق انداختن رای‌گیری درباره این موضوع در مجلس سنا را دارد، اما تحلیل‌گران عنوان کرده‌اند که روز گذشته معامله‌گران به مخالفت جمهوری‌خواهان کنگره بی‌اعتنا بودند. همچنین روز گذشته مجددا رمزارز بیت‌کوین با ثبت قیمت ۲۸ هزار و ۵۹۹ دلاری دست به ثبت رکورد جدیدی زد. با ثبت این قیمت بازده سالانه پرطرفدارترین رمزارز جهان به حدود ۲۹۵ درصد رسیده است.

خاصیت پوشش ریسک تورم، کسب سود در بازه زمانی کوتاه‌مدت، افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران بزرگ آمریکایی و پیش‌بینی درباره تبدیل بیت‌کوین به یکی از روش‌های اصلی پرداخت از جمله عواملی هستند که سبب رکوردشکنی‌های پیاپی بیت‌کوین شده‌اند.

نگاه طلا به تورم آمریکا

تحلیل‌گران بر این باورند که پیشنهاد افزایش کمک‌های پرداختی به شهروندان آمریکایی تا ۲ هزار دلار نهایتا به اجرا در می‌آید و این موضوع تا حد زیادی به سود طلا خواهد بود. اما تحلیل‌گران بازار بر این باورند که طلا برای جهش قیمتی قابل توجه نیاز به کاتالیزوری قدرتمند دارد. هان‌تن کارشناس بازار در FXTM در این باره می‌گوید طلا در سال ۲۰۲۱ می‌تواند مجددا به مرز ۲ هزار دلاری دست پیدا کند و محرک اصلی این جهش قیمتی می‌تواند به چشم‌انداز تورم آمریکا بستگی داشته باشد. افزایش احتمالی حجم بسته‌های محرک مالی در دولت جو بایدن در نهایت می‌تواند به سود طلا تمام شود.

سرمایه‌گذاران هم‌اکنون در انتظار تاریخ ۵ ژانویه هستند که انتخابات دور دوم ایالت جورجیا برگزار خواهد شد و طی آن مشخص خواهد شد کدام یک از احزاب جمهوری‌خواه یا دموکرات اکثریت مجلس سنا را تصاحب خواهند کرد. سرمایه‌گذاران انتظار دارند در حالتی که دموکرات‌ها اکثریت سنا و مجلس نمایندگان را در اختیار داشته باشند، اقدامات انبساطی بیشتر محتمل خواهد بود. از سوی دیگر همچنان پاندمی کرونا در کشورهای مختلف در شرایط بسیار بدی قرار دارد و تعداد مبتلایان به طور روز افزون در حال افزایش است. همچنین روز گذشته اولین مورد مبتلا به نوع جدید ویروس کرونا در آمریکا نیز شناسایی شد، موضوعی که می‌تواند شرایط پاندمی در این کشور را وخیم‌تر کند.

رکوردشکنی مجدد بیت‌کوین

روز گذشته بیت‌کوین همچنان به یکه‌تازی خود در بازارها ادامه داد و مجددا در کانال ۲۸ هزار دلاری دست به ثبت رکورد تازه‌ای زد. بالاترین قیمت ثبت شده بیت‌کوین تا روز گذشته به ۲۸ هزار و ۵۹۹ دلار می‌رسد، قیمتی که با احتساب آن بازدهی سالانه پرطرفدارترین رمزارز جهان، به حدود ۲۹۵ درصد می‌رسد. ‌مهم‌ترین عامل این بازدهی خیره‌کننده جلب توجه سرمایه‌گذاران نهادی و بزرگ به این بازار است.

در حالی که بیت‌کوین در تاریخ ۱۶ دسامبر برای اولین بار توانست از مرز ۲۰ هزار دلاری عبور کند، کمتر از ۱۵ روز بعد، یعنی روز گذشته بازدهی این رمزارز در حال نزدیک شدن به ۵۰ درصد است. تحلیل‌گران درباره دلایل افزایش ارزش بیت‌کوین دلایل مختلفی را برشمرده‌اند؛ افزایش تقاضای بیت‌کوین از سوی سرمایه‌گذاران بزرگ آمریکایی، نگاه سرمایه‌گذاران به این رمزارز به عنوان پوشش‌دهنده ریسک تورم و همچنین پتانسیل این بازار برای سوددهی پر سرعت و البته پر ریسک‌تر و همچنین پیش‌بینی‌ها درباره تبدیل شدن این رمزارز به یکی از روش‌های اصلی پرداخت پول در سال‌های آینده همگی سبب شده‌اند تا بیت‌کوین هر هفته دست به رکوردشکنی جدیدی بزند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.