کد مطلب: ۳۴۹۶۸۷

چرا ریسک سرمایه‌گذاری در دلار بالاست؟

چرا ریسک سرمایه‌گذاری در دلار بالاست؟

تحلیلگران بر این باورند که به دنبال تغییر سیاست‌گذاری‌های فدرال‌رزرو آمریکا در مورد افزایش نرخ بهره، ارزش دلار تضعیف خواهد شد. این روند تمایلات بازار برای خرید دلار را کاهش می‌دهد.

چهارشنبه گذشته، فدرال‌رزرو اعلام کرد که نرخ بهره آمریکا را ثابت نگه می‌دارد و سیاست‌گذاری صبورانه را جایگزین روند تدریجی افزایش نرخ بهره خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کارشناسان بر این باورند که به دنبال احتیاط بانک مرکزی آمریکا در مورد افزایش نرخ‌ بهره، ارزش دلار به میزان قابل توجهی تضعیف شود. این روند تمایلات بازار برای خرید دلار را کاهش می‌دهد و به همین دلیل در ماه‌های اخیر طلا به عنوان یک دارایی‌ امن بار دیگر برای سرمایه‌گذاران جذاب شده است.

به گفته جرومی پاول، رئیس کل بانک مرکزی آمریکا، از مهم‌ترین دلایل تغییر سیاست فدرال‌رزرو می‌توان به کاهش رشد اقتصادی آمریکا، برگزیت -خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا- جنگ تجاری با چین، کاهش قیمت نفت و تعطیلی دولت آمریکا اشاره کرد.

پس از برگزاری نشست کمیته بازار باز آمریکا، بازارهای سهام جهانی بهترین عملکرد ماهانه را در ژانویه 2019 طی سه سال گذشته ثبت کردند. بازارهای آسیایی بالغ بر 1.5 درصد رشد کردند و وال‌استریت نیز با افزایش 0.5 درصدی آخرین روز ژانویه را به پایان رساند.

با این حال سرمایه‌گذاران معتقدند، این تصمیم سیاست‌گذاران برای پایان دادن به روند افزایش نرخ بهره، احتمالا سرعت رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد. فدرال‌رزرو سال گذشته، در چهار نوبت نرخ بهره را افزایش داد که این روند موجب تقویت دلار در برابر ارزها و رشد چشمگیر بازار سهام و اوراق قرضه در این کشور شد.

تغییر سیاست فدرال‌رزرو در حالی رخ می‌دهد که تعطیلات 35 روزه دولت آمریکا تازه به پایان رسیده است. دفتر بودجه کنگره روز دوشنبه اعلام کرد که این تعطیلات پنج‌هفته‌ای حدود 11 میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده آمریکا خسارت زد که بیشترین تاثیر آن در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی مشاهده خواهد شد. انتظار می‌رود در فصل اول سال 2019، حدود 0.4 درصد از رشد سالانه ایالات متحده آمریکا کاسته شود.

از سوی دیگر، آمارهای منتشرشده از سوی وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور ماه گذشته موفق شده 304 هزار شغل در آمریکا ایجاد کند. این بالاترین نرخ استخدام در این کشور طی 11 ماه اخیر محسوب می‌شود. با این حال نرخ بیکاری به چهار درصد -بالاترین میزان چهار ماه گذشته- رسیده است.

گزارش مربوط به آمار بیکاری دو روز پس از آن منتشر شد که فدرال‌رزرو اعلام کرد، احتمالا سیاست سه ساله خود مبنی بر افزایش نرخ بهره را پایان خواهد داد. این روند سرعت رشد دستمزدها را کمتر کرده است.

تحلیل‌گران بر این باورند که آهسته شدن سرعت رشد دستمزدها، سیاست صبورانه فدرال‌رزرو را تقویت می‌کند. به این ترتیب ارزش دلار تضعیف شده و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و اوراق قرضه این کشور جذابیت خود را از دست خواهد داد.

منبع: investing.com

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بسته سرمایه‌گذاری هر فرد بسته به نوع تفكر و آينده نگري كه داره متفاوت هستش.
    بهترين و كم ريسك ترين راه خرید دلار و ین است اما تنها راه نيست.