کد مطلب: ۶۵۳۰۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزئیات یارانه جدید مشخص شد/ چه کسانی یارانه جدید را می‌گیرند؟

جزئیات یارانه جدید مشخص شد/ چه کسانی یارانه جدید را می‌گیرند؟

قرار است تا ساعاتی دیگر رئیس‌جمهور از طریق صداوسیما با مردم صحبت کند. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین محور سخنان ابراهیم رئیسی یارانه‌هاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابراهیم رئیسی دوشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی در سخنانی با مردم گفت: نگرانی برای ذخایر ارزی و کالاهای اساسی وجود ندارد.تلاش شد تا بدون استقراض از بانک و بدون خلق پول، با کسب درآمد کسری بودجه جبران شود.

رئیسی اظهار کرد: تخصیص ارز ترجیحی که از سال ۹۷ شروع شد به کالاهای زیادی اختصاص یافت. از ابتدا معلوم بود که این موضوع مشکلات جدی ایجاد می کند. بعد از مدت کوتاهی دولت قبل متوجه این موضوع شد و تلاش کرد این ارز را از کالاهایی حذف کند. در نهایت به ۶ کالا رسید.

این ارز موجب رانت و فساد و تبعیض در کشور می شود. خیلی از اقتصاددان ها و بخش ها نسبت به این موضوع هشدار داده بودند.

پیش نیاز حذف ارز ترجیحی

رئیسی افزود: اجرایی شدن حذف ارز ترجیی نیازمند زیرساخت، اجماع و هم اقناع سازی مردم داشت.

ما برای حذف ارز ترحیجی شتاب زده عمل نمی‌کنیم. این موضوع زمان زیادی است که در دستور کار قرار دارد و ابعاد مختلف موضوع تبیین شده است. برای دولت ارز ترجیحی وجود دارد. به دولت گفته شده باید ارز ارز نیمایی یا آزاد باشد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آنچه که مهم است، این است که مردم در جریان موضوع قرار بگیرند که این اقدام مبتنی بر قانون است. کار از جایگاه تخصصی برخودار است و صاحب نظران نسبت به این مساله نظر دارند. همه متفق هستند که ارز چند نرخی باید جمع شود. اختلاف در زمان برچیدن است. ملاک قانون مجلس است.

روش پرداخت یارانه کالاهای اساسی چیست؟

رئیسی عنوان کرد: در گذشته ارز به وارد کننده داده می‌شد که مشکل آفرین بود. الان به مصرف کننده پرداخت می‌شود. در قبل به حلقه اول داده می شد الان به حلقه آخر. که مردم خودشان تصمیم بگیرند. در قبل به حلقه اول داده می‌شد الان به حلقه آخر که مردم خودشان تصمیم بگیرند.

ما به صورت سرانه حساب کردیم که مصرف سرانه چقدر است. پیشنهاد سازمان برنامه این است که به ۳ دهک اول ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت شود. یعنی خانواده ۴ نفره ۲ میلیون تومان دریافت کنند. نسبت به دهک چهارم به بعد ۳۰۰ هزار تومان هر نفر بگیرند.

یارانه نان و دارو را همه دهک ها دریافت می کنند. قیمت نان و دارو افزایش نمی یابد.

نان سنتی به همه‌ی مردم می رسد. دارو به شکل بیمه پرداخت می‌شود با همین قیمتی که الان وجود دارد. یعنی یارانه ای که وارد کننده دارو دریافت می کند، در شرایط جدید به بیمه پرداخت می‌شود.

در خصوص نان نیز وضعیت به همین شکل است؛ در خصوص بنزین نیز افزایش قیمتی وجود ندارد. این حمایت یک کمک معیشتی یک تا ۲ ماه تا زیرساخت برای کالابرگ الکترونیک آماده شود.

به مدت ۲ ماه به عنوان کمک معیشتی دهک اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان. نسبت به دهک چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان. در رابطه با نان و دارو همه مردم برخودار می‌شوند.

این حمایت معیشتی از مردم به این دلیل است که میخوایم تغییری ایجاد شود. بعد از ۲ ماه به کالا برگ الکترونیک تبدیل می‌شود.

زمان واریز این یارانه کی است؟

رئیسی گفت: ما دولت صادق هستیم. به مدت ۲ ماه واریز می‌شود و زمان برداشت اعلام می‌شود. به مرور زمان مشخص می شود که از چه زمانی قابل برداشت است و قیمت ها از چه زمانی افزایش یابد.

چطور اعتراض کنیم؟

سامانه‌هایی برای ثبت اعتراض وجود دارد و هر نوع اعتراضی در وزارت رفاه به صورت شبانه روزی پاسخگو هستند.

آیا یارانه نقدی و معیشتی هم واریز می شود؟

این مبلغ برای حمایت معیشتی خرید کالاهای اساسی است.

قیمت کالاها چطور اعلام می‌شود؟

رئیس جمهور تاکید کرد: قیمت‌ها به صورت خود سرانه تعیین نمی‌شود و سازمان حمایت از مصرف کننده قیمت کالاها را اعلام می‌کند.

به دولت ما انتقاد می‌کنند که چرا به این سرعت حذف ارز ترجیحی را می‌خواهید پیاده کنید؟ باید گفت ما امروز میخواهیم قانون را اجرا کنیم؛ نمی خواهیم مثل دولت های قبل باشیم؛ در این رابطه مصمم هستیم؛ مسئله ارز ترجیحی حل شود، تازه اول کار است. ما رشد اقتصادی ۸ درصدی را پیش بینی کردیم.

در خصوص نان تلاش این است که نان با قیمت فعلی پرداخت شود. یارانه نان را فروشنده دریافت کند.

ابراهیم رئیسی در خصوص رایگان شدن بیمه سلامت گفت: با ۵ میلیونی که تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، جهش جدی در بیمه ایجاد شد.

هیچ تردیدی با گران فروشی احتکار را نداریم، تمام همت ما آن است که در خدمت مردم باشیم و همه این اقدامات برای ان است که دولت برای حفظ معیشت مردم وارد میدان شود و اجازه اجحاف حق مردم را ندهد.

برای اطلاعات بیشتر گزارش «مبلغ یارانه‌ها تغییر کرد/ یارانه جدید فردا به حساب خانوارها واریز می‌شود؟ » تجارت‌نیوز را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام آقای رییس‌جمهور چرا برای من 300 تومان ریختن شما گفتید که 400 تعدپوشش بهزیستی هستم نه بسته معیشتی نه چیزی چرا اون قدر ندارم برام یه دکتر خودم را معالجه کنم تو را خدا کمک دار حق من بکنید التماس میکنم آقای رییسی

  • Hamed

    شوخی میکنید ؟ کالا برگ چیه؟ یعنی چی !این یک کار شما نابودی بیشتر ما میشه. چطور کل حساب بریم برای خرید کالا برگ در فروشگاه که بسیار کم هست و مردم چقدر در ما فقط کالا خوراکی بخرم ؟! پول می‌بود ما با درصد و و با عادلانه میتوانیم کل کارهای خود را انجام بدیم با نقدی این کار شما موجب بدترین مشکلات مردمی خواد شد فکر کن ببین اصلا میشه فقط کالا برگ خوراکی ؟ ضربه شدید به مسنجرها پول برق گاز و آب قسط ووووو وقتی دیگر پول نقد نباشه و بیکاری کجا پول برای اینها ،🧐😳🤨🤷

  • ناشناس

    به ما که دو نفر

  • ناشناس

    سلام آقای رئیس جمهور من کارگرهستم یک ماشین دارم پسرم هم ماشین نداره هم بیکاره هست منو دهک ده شدم حقوقی از جای نمیگیریم ی ماشین که چند ساله پیش فروختم طرف تعویض پلاک هم کرده بازم برای من اومد که من دوتا ماشین دارم ولی به خدا یک ماشین دارم پسرم هم به خدا ماشین ندار الانم بیکارهست یارانه 45 هزار تومان روهم قعت کردن این جدیدروهم ندادن من شدم دهکده ده نمیدونم چی بگم

  • ناشناس

    نظرم این که خوب که میتونم حرفامو بگو گوشه رئیس جمهور بگم مرسی

  • ناشناس

    سلام وخسته نباشید.
    آقای رئیس جمهور بنده یه پرای. مدل92 دارم ودراسنپ مشغول کار درسن 51سالگی هستم .دارایی اینجانب یک آپارتمان 68متری با قدمت 33 ساله.دارای 2فرزند که یکی دانشجو درشهرستان رشت مشغول ویکی دیگر هم محصل میباشد.پولی که قرض کرده وبه حساب فرزندم واریز میکنم گردش مالی برای اینجانب داشته که باعث قطع یارانه ام شده.شما خود بخوان آن حدیث را

  • ناشناس

    سلام کاش همه چیز به حالت عادی برمیگشت
    همیشه نگرانیم که فردا چه اتفاقی قراره بیفته

  • ناشناس

    سلام آقای رئیسی خدا به شما تن سالم بده که تا الان طرف افراد کم درآمد بودید من از رای به شما خیلی رضایت دارم ولی تورو به خدا قسم میدهم یک کم به وضع مسکن رسیدگی کنید خیلی برای ما مستاجرها کرایه دادن خیلی سخته همه ساله باید حداقل ۱۵ ۲۰ میلیون روی پولمان بزاریم با ۲بچه کوچیک که یکی شیر خشکی هست توروخدا یارانه ها را نقدی بدید حداقل ما یه درصدی از کرایه خونمون را باهاش میدیم خیلی سخته

  • ناشناس

    این پولو واسه یارانه روغن ونونو ولبنیات و…حساب کردید والا کالاهای دیگم گرون شدن مسکنم همینجوری داره پرواز میکنه باز فرقی نکرد ادمایی که شغلی ندارن ومستاجرن حالابااین پول چه کار کنن ؟کدوم درد ودرمون کنن

  • ناشناس

    من کالابرگ نمیخواهم به کی بگم احتیاج ندارم