کد مطلب: ۳۸۵۰۵۱

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

سهم هر ایرانی از یارانه پنهان ؛ سالانه ۱۱ میلیون تومان

سهم هر ایرانی از یارانه پنهان ؛ سالانه 11 میلیون تومان

محمد حسن‌نژاد گفت: ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان از سوی دولت پرداخت می‌شود که این رقم حدود ۱۱ میلیون تومان در سال برای هر ایرانی و حدود 55 میلیون تومان برای یک خانواده پنج نفره تنها در یکسال است، به همین جهت همین امروز باید تخصیص یارانه پنهان به تمام بخش‌ها از سوی دولت قطع شود.

به گزارش تجارت‌نیو ز، محاسبات سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد که حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در اقتصاد ایران وجود دارد و براساس داده‌های سازمان برنامه درحالی همچنان بیشترین حجم یارانه پنهان در بخش بنزین پرداخت می‌شود که دولت هنوز یکی از بندهای قانون هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر حذف یارانه سوخت و افزایش سالانه ۲۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی طی پنج سال را اجرایی نکرده است.

با وجود اینکه مطابق قانون دولت اجازه افزایش قیمت حامل‌های سوخت را دارد، اما قیمت بنزین از سال ۱۳۹۴ تاکنون همچنان ثابت مانده است و در حالی دولت از جیب خود یارانه بنزین را پرداخت می‌کند که آمارهای رسمی بیانگر این موضوع هستند که دهک دهم جامعه ۱۷ برابر دهک اول جامعه از یارانه بنزین استفاده می‌کنند و براساس آمار بانک مرکزی مصرف بنزین، اتوبوس، تاکسی و تاکسی‌سرویس ثروتمندترین قشر جامعه ۴۹ برابر فقیرترین قشر جامعه است!

همچنین به دلیل پرداخت۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان از جیب دولت، فشارهای تورمی به گروه‌های کم‌درآمد جامعه بیشتر از گروه‌های پردرآمد جامعه است. سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا دولت به اصلاح نظام یارانه‌ای کشور اقدام نمی‌کند و همچنان خواهان پرداخت یارانه بنزین به اقشار پردرآمد جامعه است؟

محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در زمان مخالفتم با کلیات لایحه بودجه سال 98 کل کشور و بارها در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌ام که تاکنون تخصیص یارانه پنهان چه به صورت دلار 4200 تومانی و چه به صورت یارانه بنزین، برق و… ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد کرده است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدم همین امروز باید تخصیص یارانه پنهان به تمام بخش‌ها از سوی دولت قطع شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: درحالی بنزین لیتری هزار تومان به مردم فروخته می‌شود که بهای تمام شده آن در پالایشگاه‌ها بیش از شش هزار تومان برای دولت تمام می‌شود، به عبارتی دولت در هر لیتر بنزین پنج هزار تومان یارانه به افرادی که خودرو دارند می‌دهد، اما افرادی که خودرو ندارند از این یارانه و کمک مالی دولت محروم هستند که با احتساب میزان مصرف بنزین اقشار پردرآمد جامعه، یارانه بنزینی که سالانه دولت به ثروتمندان می‌دهد سر به فلک می‌‎کشد که مصداق عینی بی‌عدالتی در سطح جامعه است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مطابق قانون بنزین باید به نرخ واقعی خود فروخته شود و این یارانه پنهان باید به ردیف بودجه عمرانی کشور به منظور اشتغال‌زایی مخصوصا برای اقشارکم درآمد جامعه افزوده شود به طوری که بارها در صحن علنی مجلس اعلام کرده‌ام که اگر قیمت بنزین واقعی شود حتی می‌توان حقوق کارمندان را سه برابر کرد.

وی ادامه داد: همچنین تاکنون دلارهای 4200 تومانی که از سوی دولت برای واردات کالاهای اساسی تخصیص شده به جیب مردم نرفته، بلکه به جیب دلالان رفته است چرا که قیمت کالاهای اساسی بیش از 40 درصد در سال 97 رشد داشته‌اند.

حسن‌نژاد افزود: ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان از سوی دولت پرداخت می‌شود که این رقم حدود ۱۱ میلیون تومان در سال برای هر ایرانی و حدود 55 میلیون تومان برای یک خانواده پنج نفره تنها در یکسال است.

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی افزایش قیمت بنزین باعث افزایش نرخ تورم می‌شود که در قیمت تمام شده کالاها اثر بگذارد، اگر تنها بنزین مصرفی خودروهای شخصی گران شود و بنزین مصرفی بخش حمل و نقل به صورت کارت سوخت هوشمند کنترل شده باشد دیگر شاهد افزایش نرخ تورم از این محل نخواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • هادي

    به عنوان کسی که مایل نیستم ماشین داشته باشم،در مسئله بنزین واقعا حق ما نادیده گرفته میشه،البته گرانی بنزین قطعا روی زندگی تمام مردم تاثیر بدی خواهد داشت،اما چاره ای نیست و به طور جد باید مسئله بنزین توسط دولت اساسی حل بشود.و همیشه سوال من این بوده اگر کارتی کردن و سهمیه بندی کردن فکر درستی بوده چرا حذفش کردن و الان دوباره رفتن سراغش.