کد مطلب: ۱۹۹۰۷۷

شکاف طبقاتی در ایران کمتر از آمریکا، روسیه، ترکیه

شکاف طبقاتی در ایران کمتر  از آمریکا، روسیه، ترکیه

گزارش دفتر عمران سازمان ملل متحد نشان می‌دهد، شاخص نابرابری درآمدی (ضریب جینی) که شکاف طبقاتی را نشان می‌دهد، در ایران به ۳۷.۴ رسیده که از ۷۶ کشور از جمله آمریکا، روسیه، ترکیه و چین کمتر است.

شاخص ضریب جینی که توزیع درآمد و شکاف طبقاتی را نشان می‌دهد، ارقامی بین 0 تا 100 را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان ملل در گزارش توسعه انسانی 2016 متوسط ضریب جینی ایران بین سال‌های 2010 تا 2015 را 37.4 اعلام کرده است. در گزارش قبلی این سازمان ضریب جینی ایران برای سال‌های 2005 تا 2013 بالغ بر 38.3 اعلام شده بود که نشان از بهبود وضعیت توزیع درآمد و کاهش نابرابری دارد.

ایران میان 143 کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند از نظر میزان ضریب جینی در رتبه 67 قرار گرفته است که بدین ترتیب شکاف درآمدی در ایران طی این دوره کمتر از 76 کشور بوده است.

بر اساس این گزارش شکاف درآمدی در برخی از کشورهای صنعتی و توسعه یافته بیشتر از ایران و یا تقریبا در سطح ایران است. از جمله این کشورها آمریکاست که شکاف درآمدی بیشتری از ایران دارد. ضریب جینی آمریکا 41.1 اعلام شده است.

برخی دیگر از کشورها که شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: روسیه، مالزی، ترکیه، مکزیک، برزیل، تایلند، اندونزی، مراکش، گرجستان، سریلانکا و چین.

شکاف طبقانی در برخی کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، پرتغال، یونان، اسپانیا، لوکزامبورگ و حتی استرلیا اندکی کمتر از ایران است.

آفریقای جنوبی بالاترین شکاف درآمدی را دارد. ضریب جینی این کشور 63.4 اعلام شده است. در میان کشورهای جهان اوکراین کمترین نابرابری درآمدی را دارد و نمره این کشور در ضریب جینی 24.1 اعلام شده است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.