کد مطلب: ۱۶۲۶۴۵

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده بخش کشاورزی

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده بخش کشاورزی

کارشناسان معتقدند که توسعه صنایع تبدیلی، حلقه مفقوده بخش کشاورزی است و این امر می‌تواند در کاهش ضایعات، تعادل قیمت محصولات در بازار و ایجاد اشتغال تاثیرگذار باشد.

کافی نبودن صنایع تبدیلی و تکمیلی در جوار مراکز تولید از یک طرف و کمبود تجهیزات برداشت محصولات باغی و زراعی از سوی دیگر موجب شده که دسترنج کشاورزان در برخی از محصولات به هدر رود.

به گزارش تجارت‌نیوز، در اقتصاد کشاورزی امروز صنایع تبدیلی عامل مهم در فرآوری محصولات کشاورزی است، چرا که ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، کیفیت محصولات را نیز ارتقا می‌دهد.

کارشناسان بخش معتقدند که توسعه صنایع تبدیلی حلقه مفقوده بخش کشاورزی است و این امر می‌تواند در کاهش ضایعات، تعادل قیمت محصولات در بازار، ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده بالا حاصل از صادرات نقش بسزایی داشته باشد.

حال انتظار می‌رود که با تاکید وزیر صنعت بر توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شود.

مسعود اسدی رئیس تشکل‌های بخش کشاورزی با بیان اینکه وضع صنایع تبدیلی در کشور مناسب نیست، اظهار کرد: در چند دهه اخیر نگاه نامتعارف مسئولان بخش به صنایع خرد، شرایط کنونی را رقم زد.

وی با اشاره به اینکه توسعه اقتصاد کشور منوط به رشد صنایع خرد است، افزود: نگاه ویژه مسئولان به صنایع مادر موجب شد که در ایجاد صنایع تبدیلی توفیق چندانی نداشته باشیم.

به گفته اسدی نبود صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، مشکلات متعددی از قبیل افزایش ضایعات محصولات کشاورزی و زیان تولیدکنندگان را به همراه داشت.

رئیس تشکل‌های بخش کشاورزی ادامه داد: همه ساله کشاورزان در برخی محصولات با مازاد و در برخی دیگر با کاهش تولید روبرو می‌شوند که این امر منجر به نوسان قیمت محصولات در بازار، امحای کالا و فقر و تنگدستی روزافزون جامعه کشاورزی خواهد شد.

به گفته وی توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات را امری مهم در مدیریت و تنظیم بازار است.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت تغییر نگاه مدیران بیان کرد: مسئولان برای دستیابی به صنایع پیشرفته باید از صنایع خرد شروع کنند، چرا که فرمول مدیران سابق بخش صنایع در دهه‌های اخیر جواب نداد.

وی با تاکید وزیر صنعت بر توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی تصریح کرد: با توجه به آنکه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی علاوه بر ایجاد اشتغال تاثیر بسزایی در تعادل قیمت محصولات دارد، از این رو حرکت به این سمت و سو امری مهم تلقی می‌شود.

فاصله معنادار توسعه صنایع تبدیلی با تولید محصولات کشاورزی

علی خان‌محمدی مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی اظهار کرد: توسعه صنایع تبدیلی با تولید محصولات کشاورزی فاصله معناداری دارد، از این رو حمایت وزیر صنعت در این زمینه تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: صنایع تبدیلی فعلی از استانداردهای لازم برخوردار نیست و این امر موجب شده تا مصرف‌کنندگان اطمینان خاطر چندانی نسبت به مصرف محصولات فرآوری شده نداشته باشند.

خان‌محمدی ادامه داد: با توجه به آنکه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی تاثیر بسزایی در تعادل بازار محصولات کشاورزی دارد، به‌روزرسانی تجهیزات امری ضروری تلقی می‌شود.

مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی صنایع تبدیلی بیان کرد: با برندسازی محصولات فرآوری شده و اطمینان خاطر به مصرف‌کنندگان می‌توان در بازارهای صادراتی حرفی برای گفتن داشت، در حالی که اکنون به دلیل صادرات خام محصولات، امکان رقابت وجود ندارد.

وی در خاتمه یادآور شد: با وجود آنکه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، کاهش ضایعات و مدیریت تنظیم بازار محصولات کشاورزی را در بر دارد، از این رو فرهنگ‌سازی مصرف محصولات فرآوری شده امری ضروری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • صادقی

    تولید کننده دستگاههای خشک کن در ظرفیت های مختلف کارگاهی و صنعتی اماده همکاری با کشاورزان و باغداران عزیز می باشیم تلفن تماس صادقی