کد مطلب: ۲۹۰۳۳۱

طول شبکه انتقال گاز ایران به ۴۵ هزار کیلومتر می‌رسد

طول شبکه انتقال گاز ایران به ۴۵ هزار کیلومتر می‌رسد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: با افزایش طول خطوط فشار قوی انتقال گاز به ۴۵ هزار کیلومتر، افزون بر بهبود کیفیت توزیع گاز در کشور و ارتقای تاب‌آوری شبکه گاز، جایگاه تجارت بین‌المللی گاز ایران تثبیت می‌شود.

حسن منتظر تربتي، درباره چشم‌انداز توسعه خطوط انتقال گاز کشور گفت: هم‌اکنون 36 هزار کيلومتر خطوط لوله انتقال گاز در سراسر کشور به بهره‌برداري رسيده که در افق 1404 طول آن به 45 هزار کيلومتر مي‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وي افزود: افزايش 9 هزار کيلومتري شبکه انتقال گاز در ايران مزاياي فراواني دارد، به‌طوري‌ که از يک سو قابليت توزيع گاز به همه نقاط کشور را خواهيم داشت و از سوي ديگر، شبکه کنوني را با خطوط جديد تاب‌آور مي‌کنيم، به اين معنا که سطح پايداري شبکه انتقال گاز ارتقا مي‌يابد.

مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه گاز گفت: تاب‌آور کردن شبکه يا همان بالابردن سطح پايداري، اهميت فراواني دارد، زيرا تامين 70 درصد از انرژي کشور برعهده شبکه گاز است و بي شک تامين امنيت و استانداردهاي لازم در شبکه انتقال گاز، موضوعي مهم و حياتي به شمار مي‌رود.

تربتي ارتقاي جايگاه ايران در تجارت گاز را از ديگر مزاياي افزايش حجم خطوط انتقال گاز عنوان کرد و افزود: با توجه به موقعيت جغرافيايي و راهبردي ايران، افزايش حجم خطوط انتقال گاز، قابليت ترانزيت، سوآپ، تجارت و صادرات گاز کشور را افزايش مي‌‌دهد.

وي تصريح کرد: هم اکنون شبکه انتقال گاز کشور با 36 هزار کيلومتر خط لوله، توان انتقال روزانه 800 ميليون مترمکعب گاز را دارد، اما با افزايش آن به 45 هزار کيلومتر، حجم انتقال به حدود يک ميليارد تا يک ميليارد و 100 ميليون مترمکعب در روز مي‌رسد.

مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه گاز با بيان اين‌که شبکه‌ تقويت فشار نيز بر همين اساس افزايش مي‌يابد، گفت: به طور تقريبي در هر 1000 کيلومتر خط انتقال گاز 56 اينچ بدون ايستگاه تقويت فشار، 50 ميليون مترمکعب گاز منتقل مي‌شود و با احداث ايستگاه تقويت فشار، به 100 ميليون مترمکعب مي‌رسد.

تربتي تاکيد کرد: همه برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي اجرا و احداث 9 هزار کيلومتر خط لوله انجام شده و از اين لحاظ هيچ نگراني نداريم و اکنون در حال تلاش براي تامين منابع مالي طرح‌ها هستيم.

بر اساس چشم‌انداز صنعت گاز کشور در افق 1404 مقرر شده ميزان 36 هزار کيلومتر خط انتقال گاز کنوني کشور با 26 درصد افزايش به 45 هزار کيلومتر برسد، همچنين تعداد مراکز بهره‌برداري از 40 مرکز کنوني به 74 مرکز و تعداد ايستگاه‌هاي تقويت فشار از 79 ايستگاه کنوني به 130 ايستگاه افزايش يابد.

بر اين اساس، ميزان انتقال گاز نسبت به تعهد امسال (بالغ بر 240 ميليارد مترمکعب) به 400 ميليارد مترمکعب در افق 1404 خواهد رسيد.

منبع: شانا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.