کد مطلب: ۵۱۷۰۵۵

ظرفیت ۳۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و اوراسیا

ظرفیت ۳۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و اوراسیا

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ظرفیت مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۲۷ تا ۳۰ میلیارد دلار است که به دلیل عدم شناخت مناسب طرفین از یکدیگر تاکنون محقق نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بهروز حسن الفت امروز در حاشیه نشست تخصصی و هماهنگی نخستین نمایشگاه اوراسیا در جمع خبرنگاران گفت: ظرفیت مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا حدود ۲۷ تا ۳۰ میلیارد دلار است که به دلیل عدم شناخت مناسب از ظرفیت‌های یکدیگر تاکنون محقق نشده است.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه به دنبال اجرای موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آبان سال گذشته، بیش از حدود ۸۲ درصد از اقلامی که از اتحادیه اوراسیا ترجیح گرفته بودیم افزایش صادرات داشتم و لذا روند تجاری ما با این منطقه از جهان مثبت بوده است.

وی بیان داشت: تاکنون حدود ۷۸۰ قلم کالا بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در قالب تثبیت یا تخفیف تعرفه مبادله شده است و با آغاز مذاکرات جدید که از بهمن ماه امسال آغاز شده به جز حدود ۲۰ درصد از کالاها که در اصلاح به آن‌ها فهرست منفی گفته می‌شود کنار گذاشته می‌شود و در مورد مابقی اقلام در قالب تجارت آزاد مذاکره می‌شود تا تعرفه‌ها در طی چند سال برداشته شود.

الفت افزود: اولین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در تهران که در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود اولین گام جدی بعد از اجرای موافقتنامه برای شناخت طرفین از یکدیگر است و امیدواریم که نمایشگاه در کنار سایر رویدادهای تجاری، شناخت بیشتری از یکدیگر را برای طرفین ایجاد کند.

وی بیان داشت: ۸۰ درصد از کالاها براساس این توافق شامل تخفیف یا صفر شدن تعرفه می‌شود که این اتفاق در یک بازه زمانی ۱۰ ساله به صورت پلکانی انجام می‌شود و لذا ما نیز در این زمینه ریل‌گذاری را انجام داده‌ایم.

الفت گفت: ارمنستان یکی از اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و زمینه خوبی نیز برای توسعه تجارت با ایران دارد.

وی با اشاره به مشکلات ایحاد شده در روابط ترکیه و ارمنستان بیان داشت: گفت می‌شود که حدود ۲۳۰۰ قلم کالا از طریق ترکیه به ارمنستان صادر می‌شد که اکنون با توجه به مشکلات پیش مطرح شده تا بخشی از این کالا از طریق ایران به ارمنستان صادر شود اما برای اتمام این کالا مزیت صادراتی برای ایران وجود ندارد.

مدیرکل دفتر اروپایی و آمریکایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ارزش بخشی‌هایی که برای صادرات به ارمنستان ظرفیت داریم حدود ۶۰ میلیون دلار است.

وی افزود: باید برای اقلامی که تاکنون به ارمنستان صادر نمی‌کردیم و ترکیه این صادرات را انجام می‌داده برنامه‌ریزی کنیم تا در سال آینده در این خطوط کار کنیم.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.