کد مطلب: ۲۸۷۲۶۰

اویل‌پرایس بررسی کرد:

دو عاملی که قیمت نفت را متاثر می‌کند

دو عاملی که قیمت نفت را متاثر می‌کند

به عقیده تحلیل‌گران در حالی که میزان تقاضا و عرضه جهانی از عوامل موثر در بازار نفت هستند، اما در حال حاضر، ادامه جنگ تجاری و همچنین بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت نفت دارند.

تحلیل‌گران خوش‌بین بازار نفت بر این باورند که تا پیش از پایان سال جاری میلادی، قیمت نفت به 90 دلار هم خواهد رسید. یکی از دلایل خوش‌بینی آنها بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران است که تاثیر قابل توجهی بر صادرات این کشور دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از اویل‌پرایس، اگرچه عواملی چون تحریم‌ها واکنش هیجانی بازار را به دنبال دارد و موجب افزایش قیمت نفت می‌شود، اما نباید فاکتورهایی را که روند نزولی بازار را موجب می‌شود، نادیده گرفت.

یکی از این عوامل مهم امکان ادامه جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده است. تشدید و ادامه جنگ تجاری میان این دو کشور قطعا به کاهش قیمت‌ها می‌انجامد.

طی سه ماه گذشته تنش‌ها میان ایالات متحده و ایران تاثیر قابل توجهی بر بازارهای جهانی داشته است. در ماه می پس از آنکه دونالد ترامپ اعلام کرد از توافق هسته‌ای خارج می‎شود و تحریم‌ها علیه ایران را بار دیگر اعمال می‌کند، قیمت‌ نفت افزایش یافت. در حال حاضر پس از آنکه دور اول تحریم‌ها اجرا می‌شوند، تیرگی روابط میان واشنگتن و تهران به اوج خود رسیده است. دور دوم تحریم‌ها که بخش انرژی ایران را هدف قرار می‌دهد، تاثیر بیشتری بر بازار نفت خواهد داشت.

بر اساس برآوردهای مختلف، تحریم‌ها می‌تواند بین یک میلیون تا 1.5 میلیون بشکه در روز از نفت ایران را در بازار جهانی کاهش دهد.

از سوی دیگر، اعلان عربستان در مورد افزایش ظرفیت تولید اضافی و همچنین تشدید تنش‌ها میان ایران و عربستان در منطقه ممکن است قیمت نفت را به 90 دلار برساند.

در حالی که بسیاری امکان کاهش تولید نفت خام ایران تا بیش از یک میلیون بشکه در روز را تخمین زده‌اند، برخی معتقدند این کاهش کمتر خواهد بود. استدلال آنها این است که هند و چین در مجموع 50 درصد از نفت ایران را خریداری می‌کنند و احتمالا توانایی افزایش واردات را هم دارند.

چین به وضوح اعلام کرده که واردات نفت از ایران را به هیچ‌وجه قطع نخواهد کرد. موضع هند اما کمی مبهم است. دولت هند بارها اعلام کرده که تنها به تحریم‌های سازمان ملل متحد پایبند خواهد بود، با این حال به دنبال یافتن روش‌های جایگزین برای پرداخت در ازای خرید نفت ایران است.

اتحادیه اروپا، یکی دیگر از خریداران نفت ایران در تلاش است تا برجام را حفظ کند.

دومین عامل موثر در بازار جهانی نفت اما تشدید تنش‌های تجاری میان چین و ایالات متحده است. آمریکا به تازگی بار دیگر برای کالاهای وارداتی از چین به ارزش 16 میلیارد دلار تعرفه وضع کرده است. چین نیز در واکنش اعلام کرده با 60 میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای خود مقابله خواهد کرد.

به طور کلی کارشناسان و تحلیل‌گران بر این باورند که جنگ‌های تجاری برای اقتصاد جهانی مضر است و بازار نفت نیز از آن مستثنی نیست. پس از آنکه ترامپ تعرفه‌های جدید را وضع کرد، قیمت نفت تنها در یک روز سه درصد افزایش یافت. با افزایش بیشتر تعرفه‌ها، تاثیر آن بر بازار جهانی هم بیشتر خواهد شد.

شان سعید، اقتصاددان ارشد در IQI گلوبال معتقد است، قیمت نفت تحت تاثیر ریسک‌های ژئوپولتیکی و محدودیت عرضه، امکان صعود تا مرز 100 دلار در هر بشکه را دارد. در مورد میزان عرضه نیز او بر این باور است که تقاضا برای نفت در فصل سوم سال 2019 به 100 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

با این حال تاثیر تحریم‌ها بر بازار نفت رابطه مستقیمی با واکنش چین، هند، اتحادیه اروپا و خود ایران دارد. اگرچه خوش‌بین‌ها استدلال‌های خود را دارند اما در این زمینه هیچ‌گونه قطعیتی وجود ندارد. در مورد جنگ تجاری اما با قطعیت می‌تواند گفت که تنش‌ها و تعرفه‌ها کاهش قیمت نفت را به دنبال دارد.

در حالی که عوامل بسیاری نظیر تقاضا، عرضه جهانی و تعداد دکل‎ها بر بازار نفت تاثیرگذارند، اما دو عامل مهمی که نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت نفت دارند، تحریم‌ها علیه ایران و ادامه جنگ تجاری است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.