کد مطلب: ۴۳۱۶۵۰

توضیحات رئیس سازمان بورس درباره فروش تعهدی روز یکشنبه

توضیحات رئیس سازمان بورس درباره فروش تعهدی روز یکشنبه

شاپور محمدی گفت:‌ از روز یکشنبه 4 اسفندماه ابزار جدید فروش تعهدی بر روی پنج نماد در فرابورس ایران و پنج نماد در بورس اوراق بهادار تهران عملیاتی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد نمادهای جدید در بازار سرمایه گفت: از روز یکشنبه 4 اسفندماه ابزار جدید فروش تعهدی بر روی پنج نماد در فرابورس ایران و پنج نماد در بورس اوراق بهادار تهران عملیاتی می‌شود.

وی گفت: نحوه فروش تعهدی این است که مثل فروش استقراضی مرسوم در بورس‌های دنیا است، اما با این تفاوت که با عقد وکالت طوری تنظیم شده است، این معامله از نظر شرعی قابل قبول باشد و کمیته فقهی سازمان بورس این ابزار فروش تعهدی را طراحی کرده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد اینکه چرا به ابزار دید فروش تعهدی می‌گوییم، اظهار کرد: در فروش تعهدی یک نفر متعهد می‌شود که سهامی را که فروخته است از بازار بخرد و در واقع قرض نمی‌گیرد، بلکه متعهد به خرید و برگرداندن آن سهام از بازار می‌شود و از نظر عقد وکالت این قابل‌ قبول‌ترین شکل برای فروش تعهدی می‌تواند باشد.

محمدی افزود: ابزار فروش تعهدی از روز یکشنبه 4 اسفند در پنج نماد فرابورس عملیاتی می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر ضرری در فروش تعهدی برعهده چه کسی خواهد بود، گفت: سازوکارها طوری طراحی شده که سهام وارد زیان نمی‌شود، چون می‌تواند از حساب ودیعه صاحب سهام جبران شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: ابزارهای مالی در بازار بورس تکمیل شده و اکنون ابزارهایی مانند سهام، قرارداد آتی، اختیار خرید، اختیار فروش داریم و ابزار فروش تعهدی را هم اضافه می‌کنیم. همچنین فروش اعتباری را هم از قبل داشتیم. اینها ابزارهای مربوط بازار سرمایه است.

وی گفت: در مورد ابزاری مالی اسلامی هم ایران از همه کشورهای اسلامی از تعداد بیشتری ابزار مالی اسلامی استفاده می کند. در حال حاضر ابزارهای مشارکت، اجاره دارایی، اجاره سهام، عقد استصناع (عقد سفارش ساخت یک صنعت) یا صکوک ساخت، مرابحه، خرید دین، جعاله، وکالت، اوراق منفعت داریم و هیچ کشوری همه این ابزارهای مالی اسلامی را با هم ندارد.

محمدی در مورد اینکه با وجود تکمیل ابزارهای مالی چرا با این وجود شرکت‌ها برای تأمین مالی به بازار سرمایه مراجعه نمی‌کنند و بیشتر از بانک‌ها تأمین مالی می‌کنند، گفت: به خاطر اینکه بانک‌ها سهل‌تر تسهیلات می‌دهند، اما بازار سرمایه مقررات بیشتری دارد و این مقررات هم برای صیانت از حقوق سهامداران و دارندگان اوراق بهادار است. دلیل دوم این است که کسی که به بازار سرمایه مراجعه می‌کند متعهد می‌شود، در روز معینی مبلغ تعهد را پرداخت کند، چون اوراق سهام دست مردم است و باید به روز پرداخت شود در حالی که در نظام بانکی این اختیار وجود دارد که بازپرداخت وام کسی را امهال و استمهال بکند، یعنی مهلت بدهد.

وی افزود: دلیل دیگر این است که وقتی یک شرکت به بورس می‌آید باید اطلاعات مالی و صورت‌های مالی خود را مرتب ارائه کند و برخی از شرکت‌ها این اطلاعات را از قبل تهیه نکرده و ندارند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد اینکه سهام بازار سرمایه از تأمین مالی چقدر است، گفت:‌ در مورد شرکت‌‌ها این سهم کم است، اما در مورد دولت بیشتر است و در مجموع سهم بازار سرمایه از تأمین مالی شرکت‌ها و کشور 15درصد است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.