کد مطلب: ۶۰۰۴۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توقف فروش فوق‌العاده خودروسازان/ تکلیف قیمت‌ها مشخص شد؟

توقف فروش فوق‌العاده خودروسازان/ تکلیف قیمت‌ها مشخص شد؟

ایران‌خودرو و سایپا پس از توقف افزایش قیمت محصولات خود طرح‌های فروشی را برگزار کرده‌‌اند که که هیچ‌کدام فروش فوق‌العاده نبودند. برنامه فروش خودروسازان چیست؟ از سوی دیگر، قرار بود امروز در جلسه‌ای قیمت‌های جدید خودرو مشخص شود. اما آیا این اتفاق رخ داد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، خودروسازان روش‌های فروش مختلفی دارند. در روش فروش فوق‌العاده، خریداران خودرو با پرداخت قیمت‌های مشخص، حداکثر تا مدت سه ماه، خودرو خریداری شده را تحویل می‌گیرند.

آنگونه که روزنامه خراسان در این مورد گزارش داده است، در این روش سود مشارکتی برای وجوه خریداران در میان نیست و سود انصراف نیز وجود ندارد اما اگر شما به عنوان خریدار، خودرو را دیرتر از موعد سه ماهه تحویل بگیرید، به ازای هر روز تاخیر، معادل ماهانه سه درصد به شما بابت جبران تاخیر در تحویل تعلق خواهد گرفت.

پیش‌فروش و موعد تحویل یک ساله

در روش پیش‌فروش خودرو اما بازه زمان این قراردادها حداکثر یک ساله تنظیم می‌شود.

چندی پیش قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش پیدا کرد، اما به دستور رئیس‌جمهور، قیمت‌ها به روال قبل بازگشت و تعیین تکلیف قیمت‌ها به ستاد تنظیم بازار سپرده شد.

حال، با برگزاری طرح‌های فروش توسط ایران‌خودرو و سایپا به نظر می‌رسد آنها تا زمان تعیین تکلیف قیمت‌ها، از برگزاری طرح فروش فوق‌العاده خودداری کرده‌اند.

ایران‌خودرویی‌ها در آبان دو طرح مشارکت در تولید برگزار کردند. یک طرح پیش‌فروش و یک طرح فروش فوق‌العاده نیز از سوی این خودروساز اجرایی شد. البته این خودروساز از طرح فروش فوق‌العاده خود همزمان با انتشار لیست قیمت‌های جدید محصولات خود رونمایی کرد؛ قیمت‌هایی که دوباره به حالت قبل بازگشت.

سایپا نیز در روزهای گذشته، طرحی را برای فروش محصولات خود با بازه تحویل یکساله برگزار کرده است.

مخالفت خودروسازان با قیمت‌های فعلی

توقف شیوه فروش فوق‌العاده این احتمال را پیش کشیده است که خودروسازان نمی‌خواهند با قیمت فعلی خودروهای خود را به فروش برسانند. احتمال تغییر قیمت‌ها در بازه یک ساله بیشتر از ۳ ماهه است و آنها برای فروش فوق‌العاده منتظر قیمت‌های جدید هستند.

با پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز از شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو، کارشناسان آنها با انکار توقف فروش فوق‌العاده، مدعی شدند که فروش محصولات آنها و قرعه‌کشی همچنان پا بر جاست.

این در حالی است که وجه تمایز مورد نظر در طرح‌های مختلف فروش خودروسازان، «قرعه‌کشی» نیست؛ بلکه مساله مهم در مورد موضوع این گزارش «موعد تحویل خودرو» است.

روز گذشته خبری منتشر شد که امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت‌های جدید خودرو تصمیم‌گیری می‌شود اما در اخبار مربوط به این جلسه، اشاره‌ای به این موضوع نشده است.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه خودرو تجات‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آخ آخ آخ حالا چکار کنیم ?

  • ناشناس

    مونتاژکاران سایپا وایران خودرو عامل اصلی تورم، بدبختی‌ها ،وباچهار چرخهای بی کیفیتشون بزرگترین عامل ریختن خون عزیزان هموطنمون هستند خدا ازشون نگذره

  • ناشناس

    100میلیون گران میشه 1میلیون ارزون ماشالا

  • ناشناس

    من که راضی یم پژو پارس جی ال ایکس را ۳۹۰می گیرم ۴۲۰ می فروشم من که راضی هستم بنگاه دارم اگه بشه قیمت ها بهتر بشه یا گران تر بشه من بنگاه دار زندگیم زیر رو میشه عالیه من راضیم قانونه دولت می خوره اینو بدان منم می خورم روی هر ماشین ۱۵۰ ملیون نف می برم

    • حمید

      یروز ک خونوادت توماشین بی کیفیت گذاشتی قتل عام شدن اونوقت میدونی از کیا طرفداری کردی

  • ناشناس

    من که هرچه ثبت نام میکنم اسمم در نمیاد الان 15باره که ثبت نام کردم اینچه جورشه دیگه ماشین لازم دارم .

  • ناشناس

    فقط واردات واردات واردات

  • ناشناس

    یکی نیست جرات کنه جلوی جولان خودروسازان رو بگیره

  • ناشناس

    خواهشن خودرو های خارجی باکیفیت قیمت مناسب واردکنیدتاایران خودروقیمتهاروافزایش ندن

  • ناشناس

    سلام دست همه مسولین درد نه کنه خسته نباشید اگر ممکن است یک موتورسیکلت سه چرخه سقف دار شبیه ماشین طراحی کنید که ارزان باشد تا اونایی که مثل ما توان مالی ندارند بخرند و کارهای روزه خانواده را حل کنند.

  • ناشناس

    سلام تنها راهش نخریدن خودروهای پرمصرفه اوراق این دو شرکته وقتی گران میکنندموادغذای.لازم خانگی.مسکن.کرایه خانه.و….همه چیزوصل شده به خودرو.استرس ومریضی….داره برای مردم زندگی‌ها سردرگم روزبروزارزش پول پاین میادمامردم به دنیا نشان دادیم استواروباهمیم پس بیایدهوای همدیگه داشته باشیم نه خودروسازرو یک بار برای همیشه نخریدکاری نمیشه به خداوندی خدا