کد مطلب: ۵۵۲۰۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکسن آسترازنکا ۱٫۵ میلیون تومان! / فروش واکسن در شرکت تجهیزات پزشکی

واکسن آسترازنکا ۱٫۵ میلیون تومان! / فروش واکسن در شرکت تجهیزات پزشکی

بسیاری از کارکنان آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌ها می‌گویند با وجودی که در لیست اولویت دریافت واکسن هستند، هنوز واکسنی به آنها تعلق نگرفته است. این در حالی است که برخی از افراد می‌توانند با پرداخت مبلغی، واکسن کرونا را از بازار آزاد بخرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، واکسیناسیون در کشور این روزها با مشکل مواجه شده است. بسیاری از اولویت‌های دریافت واکسن کرونا هنوز واکسینه نشدند. از کارکنان آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌ها تا سالمندان ۶۰ سال به بالا. برخی از سالمندان نیز که دز اول را تزریق کرده‌اند هنوز دز دوم را تزریق نکرده‌اند.

همه اینها در حالی است چندی پیش ۳ هزار نفر از کارکنان صدا و سیما واکسن کرونا زدند و تجارت‌نیوز هم گزارش داده که بخشی از واکسن‌های وارداتی به ستاد انتخاباتی کاندیداهلی انتخاباتی رفته و آنها واکسن زده‌اند. چیزی که نشان می‌دهد واکسن هست اما نه برای اولویت‌های تعیین‌شده.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد اغلب کارکنان آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌ها هنوز واکسینه نشدند. مسئول یکی از آزمایشگاه‌های شرق تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: «یک ماه است برای واکسن در سایت علوم پزشکی نام‌نویسی کردیم ولی از واکسن هنوز خبری نیست.»

مسئول آزمایشگاهی در غرب تهران نیز می‌گوید: «به ما گفتند جز اولویت‌های تزریق واکسن هستید اما هیچ خبری نیست. فقط حرفش را می‌زنند.»

یکی از کارکنان آزمایشگاه دیگری در تهران نیز می‌گوید: «اینجا روزانه با تعداد زیادی سر و کار داریم. جان ما هم در خطر است اما از واکسن خبری نیست.» کارکنان آزمایشگاه و درمانگاه‌ها با گلایه از روند واکسیناسیون می‌گویند روزانه در شرایط سختی کار می‌‌کنند و خطر کرونا برایشان کم نیست.

اما ماجرا تنها به آزمایشگاه‌ها ختم نمی‌شود. برخی از کارکنان درمانگاه‌ها نیز به تجارت‌نیوز گفتند واکسیناسیون آنها انجام نشده است و اطلاع دقیقی ندارند که چه زمان واکسینه شوند. در این درمانگاه‌ها فقط پزشکان واکسینه شده‌اند اما سایر افراد شامل پرستاران و…هنوز واکسن نزده‌اند.

واکسن نیست؟

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «به طور کل مراکز سرپایی شامل آزمایشگاه‌ها، تصویربرداری، داروخانه و درمانگاه‌ها جزو اولویت‌های دوم واکسیناسیون کرونا هستند.»

او می‌گوید: «لیست این مراکز را حدود یک ماه و نیم گذشته گرفتیم. به ترتیب به آنها فراخوان دادیم و برخی از آنها هم واکسینه شدند. اما حالا واکسن تمام شده است و واکسیناسیون آنها متوقف شده است. اگر دوباره واکسن تهیه شود واکسیناسیون آنها ادامه پیدا می‌کند.»

این در حالی است که پیش از این سیامک پیربابایی، عضو اتاق تهران آماری از واردات واکسن کرونا در کشور منتشر کرده که نشان می‌داد تا اواخر اردیبهشت ۵.۶ میلیون دز واکسن کرونا به کشور وارد شده بود. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها ۴.۷ میلیون دز آن تزریق شده و ۹۰۰ هزار دز باقیمانده است!

واکسن یک میلیون و نیم تومانی!

از سوی دیگر گزارش‌هایی به دست تجارت‌نیوز رسیده است که برخی از کارکنان شرکت‌های تجهیزات پزشکی واکسینه شده‌اند، اما با پرداخت پول.

یکی از کسانی که در شرکت‌ تجهیزات پزشکی کار می‌کند، می‌گوید: «نصف کارکنان شرکت ما واکسینه شدند. البته فعلا فقط دز اول را زدیم. دز دوم را هم مرداد ماه تزریق می‌کنیم. واکسنی که تزریق کردیم آسترازنکا بود و برای هر دز ۷۵۰ هزار تومان پرداخت کردیم.» (نام این افراد و شرکت مربوطه نزد تجارت‌نیوز محفوظ است.)

او می‌گوید مدیر شرکت سهمیه تزریق واکسن داشته و آن را به ما فروخته. دو دز یک و نیم میلیون تومان.

اما آیا شرکت‌های تجهیزات پزشکی جزو اولویت‌های دریافت واکسن هستند؟ توکلی در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در این شرکت‌ها کسانی که با بیمارستان در ارتباط هستند می‌توانند واکسن دریافت کنند. البته برای تزریق واکسن باید تائیدیه رئیس بیمارستان را داشته باشند که با بیمارستان رفت و آمد دارند. شرکت تجهیزات پزشکی جزو اولویت نیست.»

روزنامه همشهری هم در گزارشی اعلام کرده در ایران حتی می‌توان واکسن فایزر زد. اما با پرداخت ۲۵ تا ۶۰ میلیون تومان. این در حالی است که سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرده هرگونه تزریق واکسن فایزر ممنوع است واردکننده و تمام عوامل آن قاچاقچی محسوب می‌شوند.

تجارت‌نیوز هفته پیش در گزارشی از گم شدن ۹۰۰ هزار دز واکسن در کشور گفت. حالا این سوال پیش می‌آید که آیا این واکسن به ستادهای انتخاباتی رفته یا به شرکت‌های دیگری از جمله همین شرکت‌های تجهیزات پزشکی؟

روند واکسیناسیون در کشور به کندی پیش می‌رود. بسیاری از اولویت‌های دریافت واکسن بلاتکلیف و نگران هستند. تاکنون کمتر از ۵ میلیون نفر در کشور واکسینه شدند که بیش از چهار میلیون آنها فقط دز اول را تزریق کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خاک توسرشون

  • مهیار

    سلام اگر امکان آدرس این شرکت رو بگید .بریم از آنها تهیه کنیم

  • مهیار

    سلام لطفا آدرسشون رو بدید .کارمند هستم از نون شب برام واجب تره

  • سعید

    من خواستم واکسن فایزر بخرم قیمت دوزی ۳٫۵ میلیون پنج نفر دیگه هم باید باشه

  • زمان

    باسلام اگه واکسن آزادمطمئن هست برای هردوز ۱٫۵میلیون تومن حاضریم پرداخت کنیم

  • ناشناس

    بدلیل مشکلات مالی واکسنی که به کد ملی من تعلق مگیره میفروشم لطفا فقط بیماران خواص و لاعلاج تماس بگیرن

  • پرويز

    اگر واکسن جانسون و جانسون شرکتى داره ۵ ملیون براى تزریق پرداخت میکنم.

  • علیرضا

    دولت که تا سال ۸۶ارائه داده که اونم رایگان تا۸۶که زدن

  • ناشناس

    واکسن آسترازنکا میخواستم.قیمت لطفا

  • ناشناس

    من حتی اگر شده تا آخر عمرم صبر کنم تا واکسن فایزر وارد نکنن واکسن بزن نیستم. واکسن نمیزنم چون به چین، روسیه و هیچ واکسنی جز واکسن آمریکایی و آلمانی اعتمادی ندارم.
    واکسن فایزر بیارین ما بزنیم.